9 TIPS om meer backlinks te krijgen

Zoekmachines, waaronder Google, geven op allerlei manieren waarde aan je website. Dit doen ze onder andere door te kijken naar de opbouw van de site, de teksten te controleren op leesbaarheid en de manier waarop afbeeldingen worden gebruikt. Ook de technische specificaties en beveiliging spelen hierin een grote rol. Een andere belangrijke factor die meeweegt is het aantal externe websites die verwijzen naar jouw website. Dat aantal verwijzingen geeft aan in welke mate je wordt gezien als een expert in je vakgebied. Het zijn een soort van aanbevelingen vanuit andere domeinen naar jouw site of specifieke pagina. Deze verwijzingen noemen we backlinks.

Backlinks zijn enorm belangrijk voor de autoriteit van je website en worden steeds belangrijker. Goede waardevolle links kunnen het verschil maken ten aanzien van je concurrenten in Google. Het uitbouwen van dit linkjes heet linkbuilding

EEN BACKLINK IS EEN VERWIJZING VIA EEN LINK VAN DE ENE NAAR DE ANDERE WEBSITE

Voorbeeld van een waardevolle backlink

Je hebt een rijschool met een uitgebreide website. Hierop verwijs je ook naar het CBR waar de rijexamens worden afgenomen. Als je in deze tekst een link verwerkt naar de website van het CBR zeg je in feite tegen Google dat je deze website aanbeveelt.

Andersom werkt dit natuurlijk ook zo als het CBR een link op haar website zou zetten naar die van jou. Het CBR geeft hiermee vertrouwen richting jouw website. Omdat het CBR ook nog eens gerelateerd is aan rijlessen, is de waarde die er met het linkje wordt meegegeven zeer hoog.

Hoe krijg je meer backlinks?

Nu zal het niet zo snel gebeuren dat grote merken of belangrijke instanties een link op hun site plaatsen naar gebruikers, afnemers of klanten. Gelukkig werkt elke andere link ook. Misschien niet zo krachtig als van een grote instantie, maar elk linkje is er één en vele kleine maken een grote! Wij hebben 9 manieren voor je uitgewerkt waardoor jij zelf aan de slag kan om meer backlinks naar je eigen site te krijgen.

1. Lidmaatschaps branche- of ondernemersvereniging

Jezelf aansluiten bij een branche- of ondernemersvereniging levert je meestal een vermelding op de site op. Dit kunnen waardevolle links zijn omdat ze vaak uit de regio of jouw branche komen.

2. Sponsoring van een vereniging

Sponsor je bijvoorbeeld de lokale voetbalvereniging, dan is de kans groot dat je een vermelding op de site krijgt. Zorg hierbij dat je ook een link naar jouw website krijgt.

3. Bedrijven (partners) waar je mee samenwerkt

Op veel websites vind je een pagina met losse links of een overzicht van samenwerkingen. Op zo’n pagina wordt doorgaans ook doorverwezen naar de desbetreffende website. Werk jij samen met bedrijven of ondernemers, vraag dan eens of zij ook zo’n pagina hebben waar jij op vermeld kan worden.

4. Advertentie of een banner op bijvoorbeeld nieuws websites (betaald)

Je wordt er misschien wel eens voor benaderd; “Wilt u adverteren op onze website?”. In plaats van dit direct af te slaan zou je ook eens kunnen kijken of deze website waardevol voor jou zou kunnen zijn als backlink. Een advertentie hoeft niet direct traffic of nieuwe verkopen/leads te genereren, maar kan ook de waarde van jouw site verhogen dankzij de backlink. Een backlink kopenis dan ook zeker geen verkeerde keuze.

5. Links op social media

Als het goed is beheer je al een aantal social media kanalen. Zo niet, begin hier dan snel mee! Ben je niet van plan hier actief iets mee te doen, zorg dan in ieder geval dat je een profielpagina hebt ingericht. Hierop kan je namelijk al een link kwijt naar jouw site.

Ben of ga je wel actief social media gebruiken, post dan regelmatig berichten met hierin een link. Ook kan je reageren in groepen of bij andere bedrijven en hierin een link plaatsen.

6. Bloggen op je eigen site

Het schrijven van blogs is erg belangrijk voor je SEO. Hierin kan je
bijvoorbeeld interne links en zoekwoorden verwerken. Daarnaast is het ook belangrijk om inhoudelijk goede blogs te schrijven. Hoe beter de inhoud, des te waardevoller hij is en waardevolle content wordt sneller gedeeld op social media. Uiteraard kan jij je blogs ook zelf promoten op diverse sites en social media

7. Gastblog schrijven

Als je toch al actief aan het bloggen bent is het voor jou vast ook een fluitje van een cent om eens een blog te schrijven voor een andere website. Bied je blog bijvoorbeeld zelf aan bij gerelateerde sites of partners. Zorg er uiteraard wel voor dat er in je blog linkjes naar jouw site verwerkt zitten.

8. Startpagina’s en verzamelsites

Startpagina’s? Ja, ze bestaan nog steeds. Sommigen zijn zelfs zo sterk en waardevol dat ze een meerwaarde kunnen zijn voor jouw domein. Check onderstaande startpagina’s maar eens en voeg je eigen link gratis toe.

  • b9.nl
  • allebedrijvenonline.nl
  • online-bedrijvengids.nl

    Naast startpagina’s zijn er ook veel verzamelsites waar bedrijfsvermeldingen op staan. Je kan hier vaak een bedrijfsprofiel aanmaken met foto’s, teksten, werkzaamheden, contactgegevens en dus ook een link naar je website. Voorbeelden van sites waarop je een bedrijfsprofiel kan aanmaken zijn:

  • alleondernemers.nl
  • openingstijden.nl
  • nederlandinbedrijf.nl
  • ikonderneemhet.nl

    9. Places op Google, Apple en Bing

    Mensen die in de bekende zoekmachines zoeken krijgen vaak ook bedrijven te zien in de lokale zoekresultaten. Deze resultaten zijn gebaseerd op het bedrijfsprofiel dat in de zoekmachine is aangemaakt. Zorg daarom dat je bedrijfsprofiel op orde is en een link bevat naar jouw website. Beheer je dit profiel nog niet dan kan je deze claimen.

Auteur: Nico Kranenburg

 

Auteur: Nico Kranenburg
Gepubliceerd op: donderdag 22 september 2022

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!