Beter-zichtbaar-FAQ

Beter zichtbaar in Google door FAQ snippets

Beter zichtbaar in de bekende zoekmachines. Voor elke ondernemer de ideale manier om aan meer bezoekers, leads en klanten te komen. Google indexeert websites op relevantie ten opzichte van de zoekopdracht. Het is daarom zaak om kennis te delen over jouw expertise. Een ideale manier om dit te doen is een FAQ ofwel veelgestelde vragen. En het mooi is: deze FAQ kun je terug laten komen in de Google zoekresultaten. In dit stappenplan leg ik je uit hoe je het onderstaande resultaat kunt realiseren voor jouw artikelen binnen je WordPress website. Binnen enkele uren zie je vaak al resultaat, dus een mooie manier om meer zichtbaarheid te creëren voor jouw website binnen de zoekresultaten. Naast dit artikel er is ook een video how-to:

  https://bit.ly/2MWxIpk

Stap 1: Kies het artikel waar je de FAQ aan wil toevoegen

Het is verstandig om een artikel te kiezen waar mensen op Googlen om meer te weten te komen over een bepaald onderwerp. Steeds meer zoekqueries bevatten vragen en een FAQ is dus een ideale manier om daar op in te spelen.

Stap 2: Download de plugin ‘Structured Content’

Het toevoegen van een FAQ doen we met behulp van een lichtgewicht plugin genaamd ‘Structured Content’. Je kunt deze via je WordPress website downloaden. Liever uploaden via FTP? Dan is dit de link naar de plugin pagina.

Stap 3: Ga naar het artikel en voeg de FAQ toe

Wanneer je de plugin gedownload hebt ga je naar het artikel waar je de FAQ aan wil toevoegen. Voeg een blok toe en kies bij Structured Content de FAQ. Stel vervolgens 3 tot 4 vragen (mijn ervaring is dat 5 de max is op dit moment) en geef hier kort en bondig antwoord op. Update het artikel.

In dit stappenplan leg ik je uit hoe je het onderstaande resultaat kunt realiseren voor jouw artikelen binnen je WordPress website. Binnen enkele uren zie je vaak al resultaat, dus een mooie manier om meer zichtbaarheid te creëren voor jouw website binnen de zoekresultaten.

Tip: Stel open vragen die beginnen met ‘Wat’ ‘Waarom’ ‘Hoe’ etcetera.

gerelateerde zoekresultaten

Tip 2: Google het onderwerp van je artikel en check onderaan bij de suggesties welke andere vragen er gesteld worden. Als je ‘Wat is Stikstof?’ googled zie je onderaan suggesties zoals: Waarom is stikstof schadelijk? Ideale vragen om te beantwoorden in je FAQ.

Stap 4: Vraag indexering aan binnen Google Search Console

Log in bij Google Search Console en plak in de bovenste balk de URL van het artikel wat je zojuist hebt geüpdatet. Vervolgens vraag je indexering aan door op ‘Request Indexing’ te klikken.

Let op: het kan even duren voordat je URL is ingedeeld binnen de wachtrij van Google. Vaker klikken heeft geen zin, Google weet na 1 keer al dat de URL opnieuw geïndexeerd dient te worden. Als de FAQ geïndexeerd is zul je dat hier ook zien, zie oranje balkje hierboven.

Stap 5: Geduld!

Nu is het een kwestie van tijd voordat de FAQ zichtbaar is binnen de zoekresultaten. Soms binnen een paar uur, soms een dag of twee.

Welke vragen ga jij beantwoorden via een FAQ? Laat het me weten in een reactie.

Auteur: Ruud Buijserd
Gepubliceerd op: donderdag 23 januari 2020

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!