Bevlieging of bevlogenheid?

Door Roger Lenssen:

We kunnen er kort over zijn; als je idee als ondernemer een bevlieging is dan is het ondernemerschap en je onderneming meestal een kort leven beschoren. Bij bevliegingen begint het vaak met enthousiasme. Ik heb dat zelf ook nog, ik wil dan te snel zijn en blijf onvoldoende bij zaken stil staan. Soms zijn er gewoon factoren die je gezond verstand even op nul zetten. Dat is zo menselijk. Ik heb er in mijn carrière talloze voorbeelden van gezien. Mensen worden vaak verleid tot het maken van ‘snel geld’, waardoor ze in een business stappen waar ze geen verstand van hebben. Of ze vertrouwen op iemand die zegt het wel te weten, maar vergeten dat ze zelf ook goed moeten weten waar ze aan beginnen. 

Samen met Klaar en Henriëtte van Onderneem’ t hebben we de afgelopen drie jaar ruim honderd startende ondernemers begeleid. Op 6 juli hebben we dit met elkaar gevierd. Het was een mooie bijeenkomst, met veel bevlogen mensen. Dat voel je, want bevlogenheid inspireert en geeft energie. We kijken daarom altijd naar de drive en bevlogenheid van mensen. Als zij echt voor het ondernemerschap willen gaan, dan gaan we aan de slag met het creëren van een visie. Elke startende ondernemer moet zich afvragen: In wat voor markt stap ik eigenlijk? En hoe zal deze gaan veranderen de komende jaren? Als ondernemer moet je ook verstand hebben van je vak, en weten wie je klant is en wat hij van je verwacht. Een bevlogen ondernemer is altijd gericht op het leveren van echte toegevoegde waarde. Natuurlijk mobevet je dan een goede route uitstippelen. En bedenken welke alternatieven je hebt als de zaken anders lopen dan verwacht. Want als het anders loopt, en je bent een bevlogen ondernemer, dan vindt je echt een andere weg naar je doel.  

Zelf sta ik nu dertig jaar aan het roer van Smart Group. Mijn doel is altijd om dit bedrijf gezond door te ontwikkelen naar de toekomst. Mijn eigen bevlogenheid om mensen perspectief te bieden heeft daarin altijd een centrale rol gespeeld.  

Ik wens iedereen heel veel bevlogenheid toe op zijn of haar reis als ondernemer. Het is een cruciale factor voor het hebben van succes. En zou je willen sparren, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. 

Lees alles over bevlogenheid en raak verder geïnspireerd door ondernemers zoals Roger Lenssen in het magazine ONDERNEEM!

Auteur: Erik Kloosterman
Gepubliceerd op: dinsdag 28 november 2017

Trackback link

4 reacties

  1. Erik Kloosterman
    Erik Kloosterman, 30 november 2017

    Bedankt voor je toelichting, ik kan me er volledig in vinden. Daarnaast draagt dat volgens mij ook bij aan een leven lang leren, wat voor positieve veranderingen in het ondernemen blijft zorgen. Nooit stil zitten, altijd in beweging blijven én de leuke en goede dingen blijven doen.

  2. Jeroen Boersma
    Jeroen Boersma, 29 november 2017

    Ik probeer wat bij mensen teweeg te brengen door te vertellen waarom ik doe wat ik doe, wat daar naar mijn idee de emotionele en persoonlijke meerwaarde van is en hoe dat bij kan dragen aan een bevredigend gevoel. Ik ben nieuwsgierig naar het waarom mensen iets willen, naar hun persoonlijke motief. Motieven kunnen overeenkomen waarmee een gevoel of idee bevestigd wordt. Dat is vaak prettig om te ervaren. Motieven kunnen ook verschillen. Dat kan leiden tot hernieuwde en verrijkte inzichten. Ik kan me niks leukers voorstellen dan dat.

  3. Erik Kloosterman
    Erik Kloosterman, 29 november 2017

    Ik denk een goede én belangrijke toevoeging Jeroen. Kan je aangeven hoe jij de beweging voor elkaar probeert te krijgen?

  4. Jeroen Boersma
    Jeroen Boersma, 29 november 2017

    Helemaal mee eens. Én ik wil er iets aan toevoegen. Bevlogenheid, enthousiasme en inspiratie zijn mooie woorden. Ze zijn echter ook makkelijk op te schrijven en uit te spreken. De kunst is om het tastbaar en voelbaar te maken. Wat inspireert jou? En hoe inspireer jij anderen? Ik wil geraakt worden en ik probeer iets in beweging te zetten bij anderen. Dat mis ik vaak in het ondernemers-, ZP wereldje.