Bevlogenheid leidt tot betere ondernemers

Bevlogenheid, wat een mooi woord! Het gaat over licht zijn, vliegen, beweging, energie. En er is niks zweverigs aan. Bevlogenheid heeft namelijk een positieve invloed op harde gegevens, zoals je omzet. Maar wat is het eigenlijk? En… is het te beïnvloeden? 

Bevlogenheid is de toestand waarin je je super vitaal voelt, helemaal opgaat in je werk en volledig bent toegewijd aan het doel dat je daarmee wil bereiken. Deze toestand maakt dat je graag een stapje extra zet, wat zich vertaalt in betere prestaties. 

Ondernemers die vanuit bevlogenheid hun bedrijf runnen en klanten helpen, hebben vaker een hogere omzet. Dat komt omdat zij vanuit hun bevlogenheid streven naar de beste oplossingen voor hun klanten en dat leidt weer tot klanten die ambassadeurs worden. Bevlogen ondernemers maken zo werkelijk het verschil. 

Is bevlogenheid voor iedereen bereikbaar? Ja en nee. Bevlogenheid kun je tot op zekere hoogte beïnvloeden. Om bevlogen te zijn of te worden zijn echter een aantal zaken nodig. Het begint uiteraard met het hebben van werk waarmee je écht betekenisvol kunt zijn voor anderen.  

Heeft je werk echt betekenis, dan krijg je waardering voor wat je doet. Zorg ervoor dat je autonoom bent bij het bedenken en uitvoeren van je werkzaamheden, dan kun je snel schakelen op de behoefte van jouw klant. Als je een moeilijke taak te wachten staat, is het van belang dat je hulp krijgt. Voor ondernemers betekent dit dat zij hulp moeten zoeken. Samenwerken met ondernemers leidt sneller tot bevlogenheid, mits degene met wie je samenwerkt dezelfde missie heeft als jij. En daarmee kom ik tot een laatste belangrijkelement: de wetenschap dat je met je werk een hoger doel nastreeft en dat je van betekenis bent voor anderen geeft je vleugels… 

Uiteraard heeft bevlogenheid ook te maken met je persoonlijkheid. Het is bekend dat mensen die emotioneel stabiel, extravert, sociaal en consciëntieus zijn, én open staan voor nieuwe ervaringen, sneller bevlogen zijn. Voor ondernemers betekent dit in elk geval: proactief zijn, nieuwe ervaringen opdoen en in gesprek blijven met (potentiële) klanten. Want als je stil blijft staan zakt de bevlogenheid weg. Je ervaart dan niet meer wat je klant écht nodig heeft en waar jij het verschil kunt maken.  

Klaar Zegers 

Dit artikel verscheen in het ONDERNEEM Magazine van 2017.

Auteur: Erik Kloosterman
Gepubliceerd op: woensdag 30 mei 2018

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!