De perfecte elevator pitch (zonder te vervallen in clichés)

Een elevator pitch is ideaal om kort en bondig je verhaal te doen. Hoe zorg je ervoor dat je niet vervalt in clichés?

Vertel eens iets over jezelf.’ De elevator pitch is de ideale manier om op deze vraag antwoord te geven: kort en bondig, alsof je een aantal minuten met iemand in de lift staat en maar kort de tijd hebt om iemand zoveel mogelijk informatie te geven. Geen uitgebreide verhalen over de extra vakken die je tijdens je studie volgde, maar een snelle update over je carrière.

En precies in die snelheid zit de valkuil: je bedenkt van tevoren wat je wilt zeggen, maar zodra de klok tikt raak je in paniek en stamel je wat als eerst in je opkomt, vaak vervallend in clichés. ‘Ik heb al mijn hele leven gedroomd van deze carrière’, ‘Ik heb geen 9-tot-5-mentaliteit en steek echt de handen uit de mouwen’: allemaal zinnen die makkelijk uit je mond rollen, maar in essentie niets zeggen.

Maar hoe moet het dan? Fast Company geeft tips voor een goede elevator pitch.

#1 Zoek naar de gemene deler

Het doel van je pitch is niet enkel om de informatie over te brengen, maar ook om herinnerd te worden. Zoek daarom naar de gemene deler: iets wat jou en degene tegen wie je praat verbindt. Geen zin om social media af te struinen? Probeer dan dingen te noemen die je leuk vindt om te doen en verder gaan dan ‘lezen en het terras op met vrienden’. Grote kans dat je opvalt, ook als je gesprekspartner niets met het onderwerp heeft.

Een gemene deler kan ‘m ook zitten in waarden waar jullie het over eens zijn. Speel hier op safe: kies iets waar de meeste mensen het over eens zijn. Een burkaverbod en Zwarte Piet lenen zich hier niet voor, veiligheid op de werkplaats en zelfstandigheid om te werken zijn beter.

#2 Let op je toon

Pitch je bij een recruiter, een mogelijke klant of een collega: voor iedereen sla je een andere toon aan. Vermijd jargon als je verwacht dat je gesprekspartner niet op de hoogte is van de betekenis, zorg ervoor dat alle informatie die je moet vertellen eerst komt, zonder als een sneltrein door je verhaal te gaan. Qua intonatie: probeer te bedenken wat voor omschrijvingen over jezelf je zou gebruiken als iemand je zou vragen of je iemand kent die hem kan helpen met een professioneel probleem.

Probeer daarbij vooral titels te vermijden die in je vorige bedrijf aan de orde van de dag waren, maar buiten de kantoormuren niemand iets zegt. Leuk dat je ‘content wizzard’ of ‘Woordczaar’ was bij je vorige bedrijf, hier snapt niemand er iets van.

#3 Bedenk een aantal versies

Afhankelijk van de situatie en het publiek is het goed om een aantal versies van een pitch klaar te hebben. Introducties die je bij je collega’s achterwege kan laten, blijken soms cruciaal bij recruiters. Grapjes die je maakt met je collega’s kunnen bij een nieuwe klant slecht vallen.

#4 Oefen, oefen, oefen

De meest gemaakte fout: je zet iets op papier en legt het naast je neer. Eenmaal in de kamer sta je met je bek vol tanden: wat was dat geweldige woord ook alweer wat je in die zin had gepropt om je publiek te overrompelen?

Oefenen dus. Niet alleen tegen jezelf voor de spiegel, maar ook voor vrienden, familie, carrière specialisten of je hond. Wil je een extra stap zetten? Film jezelf en bekijk – samen of alleen – wat er beter kan. Non-verbale communicatie is immers net zo belangrijk, en als jij de hele tijd zenuwachtig met je handen staat te wapperen tijdens het praten kan dat behoorlijk vervelend zijn.

Het levert je zelfvertrouwen op, iets wat afstraalt op je presentatie: je weet wat je moet zeggen op welk moment. Wees daarin overigens niet te geforceerd: de pitch is bedoeld om een gesprek te starten, niet om een geheel gesprek te zijn. De enige drie woorden die je wilt horen na je pitch? Vertel me meer.

Bron: MT.nl

Auteur: Erik Kloosterman
Gepubliceerd op: dinsdag 14 augustus 2018

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!