webdesign-trends

De top 3 webdesign trends van 2020

 

Een goed webdesign kan je website maken of breken. En omdat een website inmiddels vaak één van de belangrijkste uithangborden van een bedrijf is, maakt- of breekt het misschien zelfs wel je hele bedrijfsmerk. De keuzes die je maakt qua design van de website, moeten immers correleren aan de merkwaarden.

Kies je voor serieus, rustig en minimalistisch of past een felle, bombastische website met veel animatie juist beter bij jouw merk? Welk design je ook kiest er zijn een aantal trends die altijd het design van jouw website verbeteren. We lopen door de top 3 trends van 2020 heen.

Waarom webdesign?

Webdesign is belangrijk, want het bepaalt in grote mate wat de gebruikers van je website doen. Afhankelijk van jouw doel kun je gebruikers een bepaalde richting op bewegen. Wil je dat ze overgaan tot een aankoop bijvoorbeeld, dan zal het design persuasief moeten zijn. Is het doel juist veel meer om te informeren, zonder dat daar een conversie aan gekoppeld moet zijn, dan staat de tekst-beeldverhouding, leesbaarheid van de content en een zo kort mogelijke route naar een antwoord op een vraag centraal.

En natuurlijk spelen de merkwaarden een belangrijke rol. De belangrijkste merk kleuren zullen goed vertegenwoordigd zijn op de site en het beeldmateriaal moet goed op de waarden aansluiten. De trends voor webdesign blijven veranderen. Onderhevig aan nieuwe inzichten, veranderende behoeftes en nieuwe devices die op de markt komen. Wat zijn de 3 belangrijkste trends van 2020?

1 – geanimeerde illustraties

Illustraties zijn al een tijdje populair als het om webdesign gaat. Op de één of andere manier trekt het menselijk oog naar illustraties toe, zeker als ze geanimeerd zijn. Een illustratie heeft de neiging om complexe informatie te versimpelen. Bovendien voegt het luchtigheid toe, ook als het een moeilijker onderwerp betreft. Zo werd tijdens de corona crisis bijvoorbeeld ook door de overheid en het RIVM geregeld gebruik gemaakt van animaties om een boodschap over te brengen. Wanneer een illustratie geanimeerd wordt, in een filmpje of gifje, wordt het effect nog sterker.

2 – grote letters

Het was je misschien al opgevallen. Op steeds meer websites wordt gebruik gemaakt van grote, dikgedrukte fonts om titels te weergeven en ook voor reguliere teksten worden grote lettertypes gebruikt. Het zorgt voor een fris, strak design en heeft bovendien als voordeel dat de boodschap die de website moet vertellen in één blik duidelijk is. Het nadeel is dat grote lappen tekst zich hier niet voor lenen. Kies jij of je webbureau hiervoor, dan ben je dus gedwongen je teksten iets in te korten. Door deze beperking is de kans dan weer wel groter dat je duidelijke keuzes maakt als het gaat om het doel van de pagina, wat het design weer ten goede komt.

3 – dark mode

De Dark Mode klinkt misschien als de nieuwste Star Wars film, maar het is een snel groeiende trend onder laptop- en smartphone gebruikers. Je kunt namelijk een dark mode activeren die simpelweg alle vlakken die normaal wit zijn, zwart maakt. Denk aan de zijkanten van een website, die vaak een witte achtergrond geven. Die worden dan dus zwart. Het loont de moeite om je eigen website eens in de dark mode te bekijken: wat moet je nog aanpassen om de site goed leesbaar te krijgen en te houden in deze modus? Het loont, want steeds meer gebruikers activeren de dark mode.

Bovenstaande trends helpen je om webdesign op een zo goed mogelijke manier in te zetten. Zorg dat je op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen, zodat je zo goed mogelijk op de behoefte van de bezoekers in blijft spelen. Vaak is een compleet nieuwe website laten maken niet nodig, maar kun je met simpele toevoegingen al een enorm verfrissend effect op het webdesign creëren.

 

Auteur: Romano Groenewoud
Gepubliceerd op: maandag 27 juli 2020

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!