bedenken-goede-bedrijfsnaam

Een goede bedrijfsnaam bedenken als zzp’er

Hoe is jouw bedrijfsnaam tot stand gekomen? Had jij ook slapeloze nachten of wist je je bedrijfsnaam meteen? Een goede bedrijfsnaam bedenken is soms een heel denkproces!

Voordat mijn creatieve brein startte met het bedenken van een bedrijfsnaam heb ik eerst de volgende stappen gevolgd. Ik laat in het midden of deze stappen in de juiste volgorde zijn genomen. Voor mij is het belangrijk dat ik het heb gedaan op mijn manier wat erg goed voelde met een goed resultaat.

Inventariseren behoefte

Het bedenken van een goede bedrijfsnaam had voor mij de functie om mijn ideeën om te zetten in een bedrijf en de markt te laten weten wat ik doe. Daarmee kwam de volgende vraag: zit de markt wel op mij te wachten? Ik ben daarom gestart met het inventariseren van de behoefte op de markt. In deze blog ga ik daar nu niet te diep op in. Het resultaat was dat ondernemers zeker behoefte hebben aan extra ondersteuning. Ze zien samenwerken met een andere ZZP’er wel zitten.

Marketingonderzoek

Om meer inzicht te krijgen in welke vorm van ondersteuning, heb ik voor mezelf de marketingmix gebruikt. Ik heb vijf P’s uitgewerkt. Product, Prijs, Plaats, Promotie, Personeel. Hoe dit proces precies is gegaan, vertel ik je graag in een andere blog.

De conclusie was dat ik ondersteuning ga bieden aan ondernemers op secretarieel en facilitair vlak.

Marketingmix

Marketingmix

Business Model Canvas

Via https://www.boostz.nl/ heb ik een webinar gevolgd met als onderwerp Business Model Canvas. Deze webinar heb ik gevolgd omdat ik mijn bedrijfsstrategie voor mezelf duidelijk wilde hebben. Dit canvas is een fantastisch middel hiervoor. Je gaat echt de inhoud in. Weet, de markt verandert ontzettend snel, dus je gaat ook steeds jouw canvas herzien. Op dat moment kreeg ik door dit canvas nog meer een duidelijker beeld wat ik wil, waar mijn bedrijf voor staat en wat ik de markt ga bieden.

Anekdote bedrijfsnaam bedenken

En toen was het tijd. Tijd om mijn bedrijfsnaam te bedenken met de informatie die ik intussen had verzameld. Bij mij is het als volgt gegaan.

Ja, dat wordt em. Oh nee, klinkt toch niet zo goed. Yes, dit klinkt goed. Een paar uur later zakt de enthousiasme. Drie weken lang ging dit zo. En geloof me, achteraf gezien was totaal niet erg. Ik kijk er met een lach op terug. Dit hoort namelijk ook bij het ondernemen.

Het enige wat niet altijd even handig was, was dat ik er nachten van wakker heb gelegen. Je bent gemotiveerd, je wilt graag zo snel mogelijk een bedrijfsnaam. Tip: neem er de tijd voor! Net als met een tattoo, een goede bedrijfsnaam gaat je leven lang mee.

Bedrijfsnaam bedenken slapeloze nachten

Avonden lang schreef ik diverse namen op. Eerst startte ik met een naam te verzinnen met mijn eigen naam erin. De meest gekke combinaties kwamen eruit maar niets van dat alles kwam tot een goede bedrijfsnaam. Zoals je weet is mijn voornaam Annatascha. Uit de gein werd weleens gezegd, die naam niet gebruiken. Hoe mooi die ook is. VA Annatascha kan ook iets anders betekenen. Maak ervan wat je wilt maar ik moest erom lachen. Het ging toch echt niet richting de erotiek kant op.

Goed. Verder. De functie VA (Virtual Assistant) erin verwerken. De twijfel sloeg toe. Ik droom graag maar aan de andere kant ben ik ook een realist. Geloof het of niet. Ik dacht: stel dat het in het uiterste geval niets wordt met het bedrijf, dan moet ik zo’n naam hebben dat ik er ook nog een ander formule aan kan hangen.

Avonden lang namen opschrijven

En ineens op een zondagochtend om 05.00 uur was het er ineens. Ik vergeet het nooit meer. Zat ik rechtop in bed. Hardop zei ik: FLEX O. En niet één keer, maar ik bleef het woord herhalen. Het klinkt goed. Flex O Flex O Flex O. Jaaaaaaa. Dat is em!

Bedrijfsnaam checken

Gauw achter de computer om te kijken of niet iemand anders deze naam heeft. Via Google kwam ik op diverse sites. Een check bij de Kamer van Koophandel is ook slim. Neeeeeeeeeeee, godzijdank, geen enkel bedrijf heeft Flex O als naam. Het enige wat ik toentertijd kon vinden was dat het een begrip is in de drukwerkwereld. En dan zat de O ook nog achter FLEX geplakt. Niets aan de hand.

Bedrijfsnaam met betekenis

Maar Flex O alleen zegt natuurlijk niet zoveel. Want hoe kom ik bij Flex O. Flex O staat voor flexibele ondersteuning. Ik bied flexibele ondersteuning aan ondernemers. Dit inzicht had ik te danken aan het ingevulde Business Model Canvas.

Flex O was geboren.

Flexibele ondersteuning

Auteur: Annatascha Udinga
Gepubliceerd op: zondag 6 oktober 2019

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!