Cross Media Café – Synthetic Media

Online, zie link
Van 15:30 tot 16:45

Synthetic media: wat kun je ermee?
Over dit evenement
‘Synthetic media’ is een term die gebruikt wordt voor media aanbod dat niet door mensen maar door computers gegenereerd wordt. Je kijkt naar video die echt lijkt, maar in feite zie je beeldmateriaal dat door een algoritme wordt geproduceerd. Ook geluid, achtergronden, foto’s en tekst kunnen zo worden geproduceerd. Dit biedt natuurlijk enorme kansen voor de media-industrie.

In dit online Cross Media Café gaat moderator Monique van Dusseldorp aan de hand van concrete voorbeelden in gesprek met vier mediaprofessionals over de mogelijkheden nu, en de nabije toekomst.

Johan Oomen, Head of Research, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid maakte een overzicht van de creatieve manieren waarop synthetic media ingezet wordt. Aan de hand van 10 voorbeelden kijken we naar wat er nu al kan, en wat er aan zit te komen.
Sarina von Reth, Gedelegeerd Producent bij Kaap Holland Series & Dead Duck Productions. Voor de productie van Videoland Original ‘Barrie Barista’ en ‘Het Einde Der Tijden’ gebruikte Kaap Holland Series grote LED schermen waarop real-time een dynamische achtergrond gerealiseerd werd. Deze techniek wordt ook bij internationale producties zoals ‘The Mandalorian’ gebruikt, maar is nieuw voor Nederland. Wat betekent dit voor de productie?
Harold Smeeman, CCO bij Lalaland.ai. Nederlandse AI startup LaLaLand maakt met neurale netwerken artificiële fotomodellen. Hiermee kunnen e e-commerce-partijen als Wehkamp en Sapph hun waren aanbieden met modellen gebaseerd op leeftijd, maat en etniciteit. Hoe werkt dit precies en welke toepassingen zijn er nog meer mogelijk?
Mao Lin Liao, Founder REBLIKA. REBLIKA maakt digitale 3D-personages voor games, films en online, en maakt daarvoor gebruik van de laatste technieken. Zo maken ze gebruik van 3-dimensionale digitale captures, facial rigging en simulation FX. Dat doen ze zowel voor mensen en gezichten, als voor objecten en gebouwen. Voor modemerk Balmain maakten ze dit jaar een online fashion show waarin dat alle bij elkaar kwam.
Praktische informatie

Het Cross Media Café zal plaatsvinden op 16 februari van 15.30 – 16.45 uur en is te volgen via een gratis livestream via Zoom. Wil je erbij zijn? Registreer je dan snel! Een dag voor het event ontvang je de link naar de livestream per mail.

Heb jij een vraag voor een van de sprekers? Er is een chatfunctie tijdens de livestream, dus je kan ter plekke je vraag stellen! Of stuur hem nu vast in via communicatie@mediaperspectives.nl

Schrijf je snel in, we zien je graag op 16 februari!