humor-brompot-van-Rossem

Fan van een bejaarde betweterige brompot

In dit nog verse nieuwe jaar wil ik graag meteen een serieus onderwerp aansnijden: humor.

Tsss, hoor ik je al verzuchten, alsof 2020 niet serieus genoeg was.

Humor werkt hartstikke goed in communicatie

Toch zou humor veel serieuzer moeten worden genomen.
Omdat het hartstikke goed werkt in de communicatie. Het is niet voor niets dat de meeste winnaars van de Gouden Loeki die prijs wonnen dankzij humor. Ik moest als eerste denken aan die reclame met de olifant en dat pesterige jochie met zijn laatste Rolo, terwijl die alweer 25 jaar oud is.
Ik kwam er net achter dat deze commercial van alle ruim 150.000 reclames zelfs is verkozen tot beste STER-reclame aller tijden.
Humor werkt dus.

Sterker nog, “humor is een van de vier pijlers onder het universum.”
Dat zegt Madelijn Strick en zij kan het weten want zij schreef een boek met die titel, en ze is universitair docent sociale wetenschappen.

Hoho, een bóek over humor? Van zo’n geleerd iemand? Nu wordt het wel héél serieus.

Daar had ik al meteen voor gewaarschuwd.
Je hoeft dat hele boek heus niet te lezen hoor, dat heb ik ook nog niet gedaan. Maar ik las een interview met Strick waarin ze enkele mooie uitspraken doet. Die ik hier graag met je deel.

“Humor is essentieel in het dagelijks leven”

“Humor wordt vaak gezien als bijzaak in het leven,” zegt Strick, “maar het is essentieel voor het menselijk leven en voor hoe we met elkaar omgaan.”
Ik mag het zelf graag de smeerolie van het dagelijks leven noemen.
Strick gaat nog een stapje verder: “Humor is belangrijk om mentaal overeind te blijven, te kunnen relativeren en om je in sociale interactie te kunnen redden. Als je niet kunt relativeren en alle tegenslagen in het leven altijd serieus neemt, heb je een groot probleem.”

Ik zeg: stri(c)k erom en op een tegeltje.

Wel even opletten dat je humor niet verwart met pure lol.
Niks mis mee, maar humor is een veel breder begrip.
Het kan zelfs zo subtiel zijn dat sommigen het niet eens doorhebben.
Mooi voorbeeld is onze nationale brompot Maarten van Rossem (77), die nu weer elke doordeweekse avond op tv is als het enige jurylid in ‘De slimste mens’. Van Rossem is daar nog nooit op een lachje betrapt, maar die man barst van de humor. Die is dan wel net zo zwart(gallig) als zijn kleren, maar ondertussen hangt bijna iedereen hangt aan de lippen van dat zuinige mondje.
Waarom?
Omdat hij zo belachelijk veel weet, ontzettend goed kan vertellen, een uitgesproken mening heeft en er totaal niet op uit is om vriendjes te worden met de anderen.
Maar zonder zijn humor zou die bejaarde betweter niet te verteren zijn.

IJzersterk merk

En zou Maarten niet zo’n ijzersterk merk zijn.
Al zal hij zelf gruwen van die kwalificatie. Maar Maarten is zo bekend dat hij al jaren een eigen blad heeft dat zijn naam draagt, waarbij alleen zijn voornaam volstaat.
Maarten is zo’n sterk merk dat hij in dat programma totaal onafhankelijk en vrij zijn gang kan gaan. Tegenwoordig strooit hij met zijn uitgestreken smoelwerk zijn ongezouten meningen bij De slimste mens zelfs in de wond van een deelneemster. En natuurlijk in die van presentator Philip Freriks – zijn favoriete slachtoffer.
Maar het bejaarde orakel durft ook steeds persoonlijker te zijn. Vertelt over jeugdtrauma’s en andere ontboezemingen, waarbij hij zichzelf ook nooit spaart.
Des te meer Maarten zichzelf is, hoe populairder hij wordt. Zelfs mijn 8-jarige dochter is fan van ‘die grappige chagrijnige meneer.’

We hoeven nu heus niet allemaal met hangende mondhoeken onze uitgesproken meningen te gaan rondbrommen.
Maar veel ondernemers en organisaties zouden wel wat schroom van zich af mogen werpen. Die zijn veel te voorzichtig, bang om op te vallen: “want stel je voor dat je een klant tegen het hoofd stoot.”
Nou en! Zeg ‘ns eerlijk: zou dat heel erg zijn? Op sommige klanten zit je helemaal niet te wachten.

Durf jezelf meer te laten zien

En draai het ‘ns om: wat zal er gebeuren er als je een keer iets nieuws en verfrissend doet? Als je wat meer van jouw persoonlijkheid laat zien?
Ik heb vele honderden ondernemers hun bedrijf of dienst zien pitchen, soms wel vijftig achter elkaar. Sommigen ben je na de volgende spreker alweer vergeten.
En altijd zijn er tijdens zo’n sessie slechts een paar die los zijn en zichzelf durven te laten zien. Natuurlijk is niet iedereen daarvan gecharmeerd, maar ze hoeven toch niet allemaal jouw klant te worden? Driemaal raden wie het meeste losmaakt. En wie veel meer gedaan krijgt dan diegene die braaf binnen de lijntjes is gebleven.

Als jij in dit nieuwe jaar met meer humor en relativeringsvermogen wil communiceren ga ik graag met je in zee.
Ik doe niets liever, ik neem het namelijk heel serieus.

Bovendien kan de wereld dat nu meer dan ooit gebruiken.

Foto: Manon van der Zwaal.

Auteur: Igor Wijnker
Gepubliceerd op: vrijdag 8 januari 2021

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!