Gemakkelijker je bedrijfsdoelen halen.

Planning en structuur zijn onontbeerlijk als je jouw bedrijfsdoelen wilt realiseren. Als mensen mij vragen wat ik ze kan bieden als businesscoach dan is dat naast veel ambitie, kansen zien en bergen energie ook altijd een (eerlijke) spiegel en structuur. Structuur in je werkzaamheden kan je helpen om makkelijker je doelen te halen. Nu houd ik van die lijstjes met ruimte om vinkjes te zetten voor dat wat klaar is en teken ik graag symbolen voor dat wat super gaaf was om te doen of juist niet om door te komen. Zo leer ik ook nog een beetje van die lijstjes. En ach, ik houd ook zeker van plannen maken.

Maar wil je echt je bedrijfsdoelen halen zonder steeds wakker te hoeven liggen van het werk dat gedaan moet worden en misschien ook wel van de omzet die nog gerealiseerd moet worden dan help ik je met dit blog graag een beetje op weg. Zo’n planning is overigens niet heilig. Je moet het ook nog maar allemaal even doen. Gebruik het dus ook om keuzes te maken en hulp te zoeken waar nodig.

Tips

  1. Plan per maand wat je aan werkzaamheden moet doen om je jaardoel te halen. Je kunt deze stappen nog meer verfijnen door per week te plannen of zelfs per dag. Probeer het werk dat gedaan moet worden in ieder geval ook op tijd te zetten. Zo voorkom je dat je in al je blijheid overmoedig wordt.
  2. Plan in haalbare stappen. Vroeger in de tekenles leerde ik al dat je behandelbare vlakken moest maken om ecoline goed te kunnen verwerken. Dat heeft de docent er kennelijk goed in geprent want ik gebruik het nog altijd voor m’n werk. Daarbij komt dat je stappen die te overzien zijn ook goed kunt verwerken. Dat heeft te maken met je limbische brein. Zodra stappen te groot worden ga je als mens vluchten. Dat is dus een biologische reactie en dat gebeurt bij ons allemaal.

bedrijfsdoelen-in-stappen

 

  1. Vier alle gelukte stappen. Kijk eens even een keer terug wat er goed gegaan is en wat het je heeft opgeleverd. Als je voortdurend successen kunt vieren maakt dit dat je meer gemotiveerd bent om weer door te gaan. Ook als het tegenzit.
  2. Maar evalueer ook eerlijk dat wat niet goed is gegaan. Bekijk waarom het mis gegaan is en wat of wie je nodig hebt om deze stap wel te kunnen realiseren.

‘Sometimes you win, sometimes you learn’.

  1. Plan ontwikkel- en leermomenten. Prop niet je hele agenda vol met uitvoerende zaken maar neem de tijd om een opleiding te doen, workshops te volgen of mensen te ontmoeten die je inspireren. Dit heb je echt nodig om je bedrijf te laten groeien of op z’n minst mee te kunnen met de constante ontwikkelingen in de markt. Daarbij is het natuurlijk ook gewoon fijn voor jezelf.
  2. Als je ontwikkel- en leermomenten plant, dan plan je dus ook wat je wilt leren om dit jaar verder te komen en je gestelde bedrijfsdoelen te kunnen halen. Natuurlijk valt niet alles te plannen want gedurende het jaar verandert er ook weer van alles. Maar je zult zien dat als je je doelen helder hebt dat je tegenkomt wat je nodig hebt.

‘Wat je aandacht geeft groeit’

  1. Neem ook tijd om dit plan te maken. Je kunt het in een uurtje op papier zetten maar het is beter om er grondig over na te denken, je ideeën te laten bezinken en er misschien eens met een ander naar te kijken en over discussiëren. Als je dit laatste doet kan diegene je misschien ook helpen om gedurende het jaar te bekijken hoe het met de uitwerking van de plannen gaat en hoe je zo nodig bij kunt sturen.
    Planning-bedrijfsdoelen-jaarplan
  2. Niet onbelangrijk; plan ook je omzet! En…. je kosten en investeringen. Nu zijn er bedrijven die het juist wel van vakantieperiodes en de kersttijd moeten hebben maar over het algemeen geldt voor dienstverleners dat de activiteiten dan redelijk stil liggen. Dat betekent dan ook dat je in juli zeker drie kwart van je jaaromzet binnen moet hebben. Niet dat het dan ook al allemaal gefactureerd hoeft te zijn maar opdrachten moeten wel binnen zijn. Na de zomervakantieperiode in juli/augustus is het jaar qua declarabel zijn voor dienstverleners nog maar kort.
  3. Plan ook je zichtbaarheid op bijvoorbeeld social media, beurzen, etc. Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat je uit gaat van je bedrijfsidentiteit. Wat moet de ontvanger over jou onthouden? Het is belangrijk om deze activiteiten ook in je jaaroverzicht te zetten. Anders worden ze te gemakkelijk een sluitpost. En van je laten horen is nou eenmaal een belangrijk gegeven in ondernemersland, en hoort een plek te krijgen bij het bepalen van je bedrijfsdoelen.
  4. Ga eens na welke mensen je nodig hebt om je verder te helpen. Met wie wil je afspreken en hoe ga je dat realiseren? Welke netwerken heb je op het oog en waarom?
  5. Last but nog least; plan tijd voor jezelf en hou je daar ook aan! Je kunt alleen maar geïnspireerd ondernemen als je ook van tijd tot tijd je hoofd leeg kunt maken. Ondernemen is leuk, geeft vrijheid en energie maar vergt ook doorzettingsvermogen. Zorg dus dat je fit bent.

ondernemen-vergt-doorzettingsvermogen

 

Vind je het lastig om je eigen bedrijfsdoelen in zo’n plan uit te werken of wil je graag het pdf-je met het model voor de jaarplanning ontvangen laat het me dan weten via h.veenstra@ikonderneemhet.nl.

Auteur: Henriëtte Veenstra
Gepubliceerd op: zaterdag 4 januari 2020

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!