koud-bellen

Koud bellen… brrr of niet?

Telefonisch een afspraak maken met een potentiële opdrachtgever, hoe doe je dat?

Iedereen is druk en mensen hebben weinig tijd. Dat maakt het lastig om telefonisch afspraken te maken met mensen of bedrijven die je niet kent. En toch moet je als zzp’er ‘koud bellen’ om afspraken te krijgen.

Verkopen van een afspraak

Als je telefonisch afspraken gaat maken met mensen of bedrijven die je niet kent dan valt dit onder koude acquisitie. Zij weten niet dat je gaat bellen en ze kennen jouw bedrijf niet. Een afspraak maken is de eerste stap in het verkoopproces want je ‘verkoopt’ namelijk de afspraak.

 

afspraak-maken

Wat ik vaak zie en hoor is dat bij ‘koud bellen’ vaak al teveel informatie wordt gegeven aan de potentiele opdrachtgever. Hierdoor wordt het lastiger om daarna een afspraak te maken. Degene aan de andere kant van de lijn weet nu al wie je bent en wat je doet en waarschijnlijk ook wat je wilt.
Hoe minder productkennis je weggeeft, hoe makkelijker je een afspraak kunt scoren! Denk hierbij aan de telemarketingbureaus die worden ingezet voor het maken van afspraken. Zij weten niet veel van de inhoud maar kunnen wel goed afspraken maken.

Voorbereiding is het halve werk

Besef goed dat bedrijven en ondernemers regelmatig worden gebeld. Zorg daarom dat jouw telefoongesprek onderscheidend is. Dit vereist een goede voorbereiding.

In de voorbereiding bekijk je zorgvuldig de website van het bedrijf. Via LinkedIn kun je waarschijnlijk wel achter de naam komen van degene met wie je een afspraak wilt maken. Ga daarna op zoek naar overeenkomsten tussen jou en die persoon, of tussen jouw bedrijf en het bedrijf waar je graag heen wilt. Want wanneer je een overeenkomst met iemand hebt dan kun je makkelijker een ‘klik’ met iemand maken.

Verder is kennis over je eigen bedrijf, jouw product of dienst ook heel belangrijk. Als je kort en bondig kunt vertellen wat jij doet, dan komt dit professioneel over dus een goede pitch is een must! Daarnaast is het ook handig als je op de hoogte bent van wat de concurrentie aanbiedt.

De openingszin

Onderscheidend afspraken maken begint met het kiezen van een goede openingszin. De openingszin moet interesse opwekken om verder naar je te luisteren. De eerste indruk blijft hangen dus zorg dat je vriendelijk en zelfverzekerd overkomt.

In het telefoongesprek trechter je naar de afspraak. Het doel is immers om telefonisch een afspraak te maken. Handig is om een woord als vrijblijvend in je gesprek te gebruiken. Het allerbelangrijkste in het gesprek is luisteren. Als je goed luistert wat de potentiële opdrachtgever zegt, dan kun je hier later je voordeel mee doen.

Oefening baart kunst

Telefonisch afspraken maken vergt veel oefening. Het is belangrijk om het weerleggen van bezwaren te oefenen. Hoe vlotter je pareert met een goed en doordacht antwoord, hoe groter je kans dat je onderscheidend genoeg wordt gevonden en dus de afspraak kunt maken.

Het allerbelangrijkst voordat je gaat bellen:
SMILE BEFORE YOU DIAL want mensen voelen een glimlach door de telefoon!

smile-before-you-dial

Auteur: Adinda Keizer
Gepubliceerd op: vrijdag 27 september 2019

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!