Krijg de klanten die je verdient!

Mijn stelling is: je krijgt altijd de klant die je verdient. Leuke, trouwe, vervelende of geen klanten… En hoe houd je daar nu een beetje sturing op? Het is dé vraag die elke zelfstandige zich regelmatig stelt, misschien wel dagelijks. Als je ze hebt, hoop je dat je ze straks ook nog hebt. Als je ze niet hebt, dan vraag je je af: hoe krijg ik ze? En als je van die energieslurpers hebt, vraag je je af hoe je ervan af komt. Of in kan ruilen, voor leukere dan.

Als je de klanten wilt die je écht verdient, waar begin je dan? Alles begint bij de enige vraag die er écht toe doet: Voorzie ik in een behoefte of in een vraag…?

Ik denk dat 80% van de bedrijven, ondernemers of zelfstandigen weten welke vraag hun klant heeft. En daar zo goed mogelijk in voorzien. Naar hun beste kunnen. Zijn ze onderscheidend? Nee. En dan gebeurt er het volgende. Er zijn namelijk heel veel bedrijven die goed zijn in hetzelfde. Wat is nu helemaal het verschil tussen de melk van Melkuniekoeien of die van Campina? Juist, helemaal niks.

En zo zijn er eindeloos veel websitebouwers, vormgevers, bakkers, relatiebemiddelaars (ik doe maar even een greep). Ze zijn inwisselbaar, en dan komt het aan op concurreren. Op de prijs vooral. Jammer, maar dat was te voorkomen. Want wat je ook doet, draai het eens even om. Waarom kiest die klant jou? In welke behoefte voorzie je eigenlijk? Kijk, die website hebben de meesten toch ook alleen maar omdat ze zonder niet serieus worden genomen. Wil jij klanten die je verdient, zorg dan dat je weet in welke behoefte je voorziet. Dan maak je echt het verschil en maak van je klant een ware ambassadeur.

Auteur: Klaar Zegers
Gepubliceerd op: dinsdag 22 maart 2016

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!