Onderzoek: Meer zzp’ers willen lid worden van club

Zzp’ers kiezen flexwerkplek voor meer productiviteit

HOOFDDORP –  Ondanks dat zzp’ers er bewust voor kiezen om zelfstandig te werken, zoekt de meerderheid toch graag het gezelschap op van andere ondernemers. Op de vraag wat zzp’ers het belangrijkste vinden aan buitenshuis werken, staat het ontmoeten van branchegenoten met stip op één: meer dan een derde kiest dit als belangrijkste aspect. Ook is het aantal zzp’ers dat aangeeft een voordelig lidmaatschap van een flexwerkplek aan te willen gaan bijna verdubbeld sinds vorig jaar. Een opvallend resultaat, omdat de organisatiegraad van werknemers de afgelopen decennia juist steeds verder afneemt en inmiddels op slechts 24 procent staat. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.248 zzp’ers in opdracht van HNK.


Vergeleken met vorig jaar is het aantal zzp’ers dat geïnteresseerd is in een membership van een club waarbij je gebruik kan maken van alle faciliteiten die een flexwerkplek biedt bijna verdubbeld. Gaf in 2017 bijna een op de vijf zzp’ers aan hier interesse in te hebben, dat aantal is nu ruim 1 op de drie. Uit een onlangs verschenen artikel in de Volkskrant kwam ook al naar voren dat er genoeg zzp’ers zijn die het kantoor missen.

Remco Boelens van Het Nieuwe Kantoor (HNK) merkt dit ook: “Het communitygevoel is voor veel ondernemers een belangrijke reden om naar ons flexwerkkantoor te komen en een membership af te sluiten. Daar spelen wij dan ook steeds meer op in.”

Er bestaat nog altijd wel een structureel lagere organisatiegraad onder zzp’ers dan onder werknemers. Ongeveer 87.000 zzp’ers zijn lid van de grootste belangenbehartigers van zzp’ers (ZZP Nederland, Platform Zelfstandige Ondernemers, FNV Zelfstandigen en Zelfstandigen Bouw). Dat komt neer op iets meer dan 7 procent van alle zzp’ers: nog een aanzienlijk verschil met 24 procent van de werknemers.

Productiviteit belangrijker geworden voor zzp’er

Het ontmoeten van branchegenoten geldt voor zzp’ers nog steeds als belangrijkste reden om buitenshuis te werken. Opvallend is dat het aantal zzp’ers dat belang hecht aan de hogere mate van productiviteit buitenshuis ondertussen flink gestegen is. Het imago van de locatie is juist minder belangrijk geworden voor zzp’ers.

Gaf vorig jaar ongeveer een op de vijf zzp’ers aan dat zij productiviteit een belangrijke reden vonden om buitenshuis te gaan werken; nu is dat bijna een op de drie. Dit kan uiteenlopende verklaringen hebben. Wellicht heeft de zzp’er er nu meer moeite mee om thuis efficiënt te werken.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 1.248 zzp’ers in Nederland. Onderzoek van ZZP Barometer is bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de bijna 1,2 miljoen zzp’ers die Nederland kent (KvK, april 2018).

 

Bron: ZZP Barometer

Auteur: Erik Kloosterman
Gepubliceerd op: dinsdag 4 september 2018

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!