‘Ik was de toerist in mijn eigen bedrijf’

Ruim negen jaar werkte Anita Trinks  de Gooijer met veel succes als agent voor een kledingmerk. De lijn in het aantal verkopen kon haast niet harder stijgen en de bomen reikten tot aan de hemel. Tot Anita een fax van haar producent binnen kreeg dat ze de stekker eruit hadden getrokken. 
 
‘Op het moment dat ik binnen mijn werk heel succesvol was, raakte ik plotseling alles kwijt,’ vertelt Anita. ‘Mijn werk, veel geld en zelfs mijn gezondheid. Ik ben er letterlijk ziek van geworden. Dat is een heftige periode geweest. Ook omdat er nog diverse klanten bestellingen hadden lopen die niet meer werden geleverd.’ 
 
Voor het drama zich voltrok had Anita meerdere opdrachtgevers, maar het kledingmerk was voor haar de grootste vis in de vijver. Omdat andere merken binnen haar bestand ook groeiden, vond ze dat er keuzes gemaakt moesten worden. ‘Ik besloot om volledig voor deze opdrachtgever te gaan. Die keuze was gebaseerd op de vertrouwensband die ik met hen had. We deden alles samen. Zo had ik zelf ook veel inspraak in de collecties. Maar ineens zeiden zij: We hebben er geen zin meer in.” Dan kun je heel gemakkelijk je eigen faillissement aanvragen. Dat is ook wat mijn opdrachtgever heeft gedaan.’ 
 
‘Ook al werk je negen jaar met iemand samen, je moet altijd zorgen dat je betaald krijgt,’ zo vervolgt Anita haar verhaal. Vaak hoor je: “Het komt wel”. En meestal is dat ook zo, tot dat het een keer niet het geval is en dan heb je een probleem. Zeker als je maar één grote opdrachtgever hebt.’ 
 
Uit haar ervaring heeft Anita een dure maar wijze les geleerd. ‘Je kunt nooit zonder anderen, maar ik probeer alles zo veel mogelijk zelf in de hand te houden. Zo laat ik mijn klanten nu de offerte ondertekenen en moeten ze vooraf betalen. Een niet betalende klant, is eigenlijk geen klant. Ook al heb je een grote loyaliteit naar die persoonIk was de toerist in mijn eigen bedrijf. Mijn opdrachtgever vertelde wat zij wilden en dat ging ik doen. Voor mijn gevoel had ik mijn eigen bedrijf, maar ik was niet de gids.’ 
 
Anita Trinks – de Gooijer 
Retail Revenue 

Dit artikel verscheen in het ONDERNEEM Magazine, editie 2, 2015. 

Auteur: Erik Kloosterman
Gepubliceerd op: dinsdag 6 maart 2018

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!