featured-snippets

Wat zijn featured snippets?

Featured snippets of ook wel ‘rich answers’ zijn de hoogst genoteerde zoekresultaten bij een Google zoekopdracht. Ze bieden met name antwoord op volledig gestelde vragen in de zoekbalk. Dus als je een hele vraag stelt, zoals beginnend met de woorden ‘hoe’, ‘wat’, of ‘waar’, dan komt Google tegenwoordig in bepaalde gevallen met een kort antwoord op je vraag. Dit antwoord zet Google op de allerhoogste plaats op de eerste pagina met resultaten, deze eerste plek wordt ook wel positie #0 genoemd door SEO specialisten.

Google zet dit zoekresultaat, dit antwoord op de gestelde vraag, niet op de deze allerhoogste plaats op verzoek van een bedrijf, maar gebruikt hiervoor een algoritme. Je kunt als ondernemer niet betaald op deze plek terecht komen, maar je kunt het Google natuurlijk wel zo makkelijk mogelijk maken om juist jouw site te kiezen voor het vinden van het antwoord op de gestelde vraag.

Je moet het Google dus duidelijk maken dat de combinatie van (veel gestelde) vragen en antwoorden binnen jouw vakgebied juist op jouw website te vinden zijn. Daar moet je met het schrijven van je website al rekening mee houden. Het gaat dan wel om onderwerpen die in jouw vakgebied voorkomen. Je wilt bezoekers informeren over producten en services waar jij verstand van hebt. Jij bent op zoek naar bezoekers van je website die interesse hebben in jouw dienst of product.

Kennisbank

Je kunt bijvoorbeeld een pagina op je website wijden aan het delen van kennis in een zogenaamde kennisbank. Om het Google zo makkelijk mogelijk te maken kan je de verschillende onderwerpen beginnen met een vraag, waarachter je dan een duidelijk antwoord formuleert. De kans is dan groter dat Google jouw site kiest om antwoord te bieden aan degene die aan het zoeken is. Antwoorden die geselecteerd worden door Google zijn typisch rond de ca. 40 – 60 woorden. Uitzonderingen daargelaten. Houdt het antwoord dus beknopt. In andere gevallen toont Google een tabel in de featured snippet. Indien dit het geval is, zou je er goed aan doen om ook een tabel te plaatsen op jouw webpagina.

Doorklikken

Het is aan te raden om je antwoord zo te formuleren dat de zoeker wel naar jouw website doorklikt voor meer informatie. Dit kan aardig wat meer bezoekers van je website opleveren en SEO ondersteuning bieden. Niet iedereen zal een order bij je plaatsen, maar ze hebben je naam gezien en weten je nu in ieder geval te vinden.

Auteur: Romano Groenewoud
Gepubliceerd op: maandag 9 december 2019

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!