zichtbaarheid-crisis

Zichtbaarheid in tijden van crisis.

Corona heeft Nederland, Europa en de wereld in zijn greep. Het onzichtbare virus laat inmiddels zichtbaar zijn sporen na op onze gezondheid, de economie en het dagelijks leven. Alles wat zeker leek, verdampt en we hebben weinig meer keus dan leven in het moment.

Ondernemen in tijden van crisis

Waar vorige week lachend ellebogen gestoten werden en quarantaine vooral een leuk scrabble woord leek, neemt de ernst nu toe. Als ondernemer wordt je inventiviteit nu – meer dan ooit – aangesproken. Wat kan je doen nu verdienmodellen op losse schroeven staan? Nu je misschien wel dicht moet of gaat? En hoe informeer je klanten? Allemaal vraagstukken die door veel hoofden zoemen. En in tegenstelling tot een KLM of KPN heb je waarschijnlijk geen crisiscommunicatieteam tot je beschikking. Ik ook niet, maar ik kan je wel drie uitgangspunten meegeven over communicatie, marketing en zichtbaarheid in tijden van crisis. Praktisch en stap voor stap, precies zoals we nu genoodzaakt zijn te doen.

✅ Communiceer authentiek & zorgvuldig

Veel organisaties communiceren nu een statement over corona en de gevolgen voor het bedrijf. Dat is niet verwonderlijk en ook heel passend. Je bent je klanten, volgers en fans verschuldigd om te laten weten hoe jouw bedrijf omgaat met deze crisisperiode. Zorg dat je boodschap via meerdere communicatiekanalen zoveel mogelijk mensen bereiken: een mix van website, mail, sociale media en offline communicatie zijn niet overvloedig, maar grondig. Blijf bij de essentie van jouw bedrijf: je hoeft (liever niet!) niks te melden over de impact voor de wereld, jouw mening over het sluiten van scholen of met adviezen te strooien. Benoem simpelweg wat er verandert in je bedrijf, wat hiervan de gevolgen zijn voor je klanten en hoe ze updates kunnen ontvangen over de stand van zaken.

✅ Blijf online & zichtbaar

Wanneer de informatie verspreid is en je statement gelezen is, rijst al gauw de volgende vraag: “Is het gepast om te blijven posten op online media?” Kort antwoord: ja. Lang antwoord volgt nu. Juist in tijden waarin offline contact ontmoedigt wordt is online verbinden een prachtige methode. Deze periode is online zichtbaar zijn niet een onderdeel van je marketing: het is álles. Online zichtbaar blijven is dus een absolute must, maar ook hier is nuance en zorgvuldigheid alles. Je gebruikelijke contentkalender klakkeloos aflopen is niet handig en een gemiste kans. Inhaken is nu niet een tool maar een vereiste in je content.

✅ Haak in met kennis & kunde

In de tijd vóór corona was het al de meest gestelde vraag: “Maar wát deel ik dan?” Inhaken doe je nu niet met een fancy commerciële call-to-action, maar met kennis en kunde. Deel wat je hebt: of het nu overgebleven voedingsmiddelen zijn of je kennis van online werken. Maatschappelijke impact maken was nog nooit zo makkelijk. Inspireer anderen met je creatieve bedrijfsoplossingen, deel hoe je deze periode ervaart, ga de interactie aan en blijf in de actiemodus. Tot slot: het wringt en schuurt misschien om in te haken en (mede daardoor) omzet te blijven draaien. Dát het schuurt is alleen maar een teken van integriteit en een geweten. Maar zet het overboord: de economie is er bij gebaat als jouw organisatie blijft draaien.

Vind je het lastig om te bepalen wat je wanneer met wie moet delen? Ik denk graag (en gratis) met je mee. Want hoewel ik geen vitaal beroep heb, help ik toch graag.

 

Auteur: Kelly Brunninkhuis
Gepubliceerd op: dinsdag 17 maart 2020

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!