Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Elke startende ondernemer weet het: een waardevol netwerk is belangrijk voor de groei van je bedrijf. Het advies aan starters is dan ook steevast: ga naar zoveel mogelijk bijeenkomsten toe waar je andere ondernemers, klanten of opdrachtgevers kan ontmoeten. En: maak een goed profiel van jezelf als ondernemer of van je bedrijf op LinkedIn, Facebook, Instagram of andere social media-netwerken en wees daar zo actief mogelijk. Het succes van je bedrijf hangt immers af van de mate van je zichtbaarheid en in hoeverre je van een connectie een zakenrelatie weet te maken. Als ondernemer netwerken we vaak en we stoppen er dus veel tijd en energie in. We zijn helaas niet altijd bewust bezig met het resultaat van die tijdsinvestering. Stel jezelf eens de vraag wat het netwerken je eigenlijk concreet oplevert? Dat is namelijk de eerste stap om slimmer en effectiever te werk te gaan.
Elk bedrijf heeft kapitaal nodig om te kunnen produceren, dat leerde je vroeger al op school. Soms zit dat kapitaal in machines. Maar in de zakelijke dienstverlening is de bron van alle productie het sociaal kapitaal in het bedrijf. Sociaal kapitaal is eigenlijk de optelsom van alle waarde van jouw netwerk dat bijdraagt aan de groei van je opdrachten, jouw productievolume dus. Dienstverleners zijn per definitie afhankelijk van opdrachten van anderen. Dat is de belangrijkste reden waarom tijd investeren in je netwerk van essentieel belang is. Door die tijd die je daar in stopt ook als investering te zien, is het ook logisch om te gaan kijken wat het rendement van die investering is. Als je uren per week doorbrengt op social media, of je gaat regelmatig naar bijeenkomsten waar je veel mensen spreekt en kaartjes uitwisselt wil je ook resultaat zien. Leidt jouw netwerken niet of nauwelijks tot opdrachten, dan moet je je tijd anders gaan investeren. Immers jouw uurtarief x bestede netwerkuren moet veruit overtroffen worden door de omvang van je verkregen omzet. Als starter is dat wellicht nog niet zo, maar na verloop van tijd moet je het rendement toch sterk zien stijgen.
Natuurlijk begint netwerken met jouw boodschap. Voor wie ben jij er, en welke waarde lever jij jouw opdrachtgevers? Waarom zouden ze bij jou moeten zijn? Als je dat nog niet helder voor ogen hebt, ga daar dan eerst mee aan de slag, dat maakt het netwerken niet alleen effectiever, maar vooral ook een stuk leuker!
Als ondernemer wil je natuurlijk een waardevolle relatie opbouwen met je klanten of opdrachtgevers. Sturen op waardevermeerdering van je online en offline netwerken betekent het vergroten van je sociaal kapitaal.
Er zijn vier manier om de waarde te bepalen van jouw netwerk en te sturen op de waardevermeerdering ervan:
Welke netwerkcontacten brengen nieuwe klanten aan? Neem een periode van bijvoorbeeld één jaar, en ga na hoeveel contacten van jouw online én offline netwerk klanten hebben aangebracht, bijvoorbeeld door jou actief en exclusief onder de aandacht te brengen van hun klanten. Aanbevelingen doen relaties omdat zij vertrouwen in je hebben en ze jou de opdracht gunnen. Je zult zien dat hier de 20-80 regel vrijwel altijd opgaat: maximaal 20% van al je contacten zijn verantwoordelijk voor 80% van je totale omzet. De aanbrengwaarde kun je beïnvloeden door voortdurend te laten weten waar jouw meerwaarde zit, en hoe jij anderen kan helpen. Vertel niet WAT je doet, maar wat het resultaat is of kan zijn voor jouw (potentiële) klanten.
Vooral in de online netwerken, zoals linkedin, is het eenvoudig om zakelijke relaties aan te bevelen. Welke netwerkcontacten bevelen jou aan, zijn jouw ambassadeurs? De aanbevelingswaarde kun je verhogen door ook anderen aan te bevelen? Denk aan de kracht van wederkerigheid en gunnen. Overigens is het wel belangrijk dat je alleen iemand aanbeveelt waarvan je ook zeker weet dat die geschikt is. Je wil niet geassocieerd worden met een teleurstelling bij een klant wat negatief op jou afstraalt. Andersom zullen anderen jou alleen aanbevelen als ze weten dat je hun vertrouwen niet schaadt.
Bereken de financiële waarde van de opdrachten die je in één jaar uit je netwerk kreeg van nieuwe klanten, die je niet eerder had. De financiële waarde kun je verhogen door een actieve ‘after sales’ te voeren. Laat na afronding van de opdracht je klanten weten dat je ze dankbaar bent voor de opdracht en vraag ze naar een beoordeling van je werk. De beste weg naar een nieuwe klant, is een tevreden klant.
Er is veel te leren van andere ondernemers, en jij hebt kennis die voor anderen interessant kan zijn. Zorg daarom voor een ondernemersnetwerk dat actief is, en waarmee je kennis kunt delen. Hoe hoger de kenniswaarde van je netwerk, hoe eerder je waardevolle contacten kunt creëren door specifieke kennis te delen. Specifieke groepen op online netwerken zijn hiervoor heel geschikt, denk aan feedback en peer-to-peer uitwisseling van kennis en ervaring. Maar ook lid worden van een fysiek ondernemersnetwerk is hiervoor heel geschikt. Denk er vooral goed over na wat jij als expert op jouw vakgebied kan bijdragen aan anderen.
Al ruim 10 jaar zijn wij expert op het ontwikkelen van ondernemersnetwerken, zowel fysieke als online netwerken. Het allerbelangrijkste bij effectief en plezierig netwerken is toch wel te laten zien waar jij voor staat én de bereidheid om anderen te willen helpen. Want wie goed doet, goed ontmoet…
Auteur: Klaar Zegers
Klaar is ondernemer en mede-eigenaar van Ikonderneemhet.nl en Onderneem ‘t. Samen met Henriëtte Veenstra heeft ze al honderden ondernemers naar groei gebracht. Hun kennis over ondernemerschap delen ze, samen met andere zelfstandige professionals, via het online ondernemersnetwerk op ikonderneemhet.nl.
Wees de eerste die reageert!
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.