Maak gebruik van ANNA!

Anna - vindjeklant Even voorstellen: ANNA Waarvoor kun je ANNA gebruiken? Om aannames te voorkomen kun je ANNA inzetten. De omschrijving van een aanname is: ‘Iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten’. Het is een veronderstelling. Je herkent een aanname door het taalgebruik. “Volgens mij…, Je bedoelde toch…, Ik dacht dat…, Ik bedoelde te zeggen…, Dat snap je toch wel?” Vooral suggestieve vragen zijn een mooi voorbeeld van het doen van aannames: “Je bent…
Lees meer

Hoe ik bijna schoorsteenveger werd

schoorsteenveger Je zult het je vast ook wel ‘ns afgevraagd hebben: “hoe waardevol is mijn werk eigenlijk?” Pas sinds kort ervaar ik weer hoe goed het voelt als je werk op waarde wordt geschat. Dat gevoel was ik namelijk jarenlang kwijt. Ik werd zelfs bijna schoorsteenveger. Na ruim twee decennia uitstekend werk Klinkt gek voor iemand die al meer dan twee decennia als freelancer werkt voor zeer tevreden opdrachtgevers, die positieve reacties krijgt van lezers, goede kritieken in…
Lees meer

Fan van een bejaarde betweterige brompot

humor-brompot-van-Rossem In dit nog verse nieuwe jaar wil ik graag meteen een serieus onderwerp aansnijden: humor. Tsss, hoor ik je al verzuchten, alsof 2020 niet serieus genoeg was. Humor werkt hartstikke goed in communicatie Toch zou humor veel serieuzer moeten worden genomen. Omdat het hartstikke goed werkt in de communicatie. Het is niet voor niets dat de meeste winnaars van de Gouden Loeki die prijs wonnen dankzij humor. Ik moest als eerste denken aan die reclame…
Lees meer

Slimme fiscale eindejaarstip voor zzp’ers

3-fiscale-eindejaarstips-zzp De meeste ondernemers hebben wel iets geregeld voor ‘ooit als’. Maar of dat genoeg is, weten we vaak niet. Arbeidsongeschiktheid verzekeren met een AOV is duur, dus daar wachten we mee. En pensioen? Dat lijkt zo ver weg, dus ook dat schuiven we voor ons uit. En daarom hebben de meeste ondernemers hun risico op arbeidsongeschiktheid en pensioen niet geregeld. Terwijl je dat voor een klein bedrag in enkele minuten kunt regelen. Stel, je kunt…
Lees meer

Een onweerstaanbaar verhaal

Igor-Wijnker-met-onweerstaanbaar-verhaal Bij ons thuis gelooft niemand meer in de goedheiligman. Maar we geloven nog wel in surprises, gedichten en cadeaus. Dus vind ik mezelf op een zonnige decembermiddag terug in een spellen- en puzzelwinkel, met het verzoek om een schaakbord te kopen. En dan liefst zo’n mooie met van die houtgesneden stukken. Om niet van een koude kermis thuis te komen had ik de winkel enkele dagen eerder al gebeld of ze die nog wel op…
Lees meer

Mentale drempels…wat nou als het lukt?

mentale-drempels Bij mij in het toilet hangt de Omdenken kalender en dagelijks kom ik allerlei leuke en wijze uitspraken of spreuken tegen. Zo ook afgelopen zaterdag, 28 november, waar onderstaande uitspraak mij inspireerde tot het schrijven van deze blog. “Als je aarzelt, groeit je angst; als je waagt, groeit je moed.” We hebben er allemaal mee te maken. Mentale drempels. Twijfels, onzekerheden, angst voor het onbekende. Juist in deze tijd wellicht nog veel sterker als dat…
Lees meer

De waarde van social media groepen

waarde-social-media-groepen Zo enthousiast als ik ben, was ik in het begin van mijn ondernemersbestaan, van veel groepen lid. Groepen op Facebook en LinkedIn. Tot het moment dat ik ervoor ging zitten om te bekijken waar ik nu eigenlijk lid van was en hoe actief ik was in de groepen. Soms wist ik ook niet of ik nu wel of niet mijn bedrijf mocht promoten. Tijd om dat eens te onderzoeken. In deze blog neem ik je…
Lees meer

Marketingvalkuilen voor startende ondernemers

marketingvalkuilen Regelmatig zie ik startende ondernemers zich stuk bijten op marketing. Ze verliezen zichzelf in de wereld van mogelijkheden die (online) marketing biedt. Je zou het een beetje simpel kunnen noemen, maar voor mij is dit de formule voor een geslaagd bedrijf: goede producten/diensten + passende marketing = succesvol Dat geweldige product of die steengoede dienst: dat zou altijd de basis moeten zijn van een bedrijf. Vervolgens giet je dat in een sterk verhaal en vermarkt…
Lees meer

Netwerken is Net Werken – tips

netwerken-is-net-werken Ja hoor, jullie ondernemers beetje netwerken, borrelen, gezelligheid en maar zeggen dat het net werken is. Deze reactie heb ik zo vaak gehoord van niet-ondernemers. En wanneer ik dan uitleg wat ik doe vooraf, tijdens en na een netwerkbijeenkomst kijken ze me aan met grote ogen. Ze bieden zelfs hun excuses aan omdat ze lichtzinnig hebben gereageerd. En natuurlijk is netwerken leuk om te doen (mits je ervan houdt). Ik kan ze ook geen ongelijk…
Lees meer

Hergebruik je content: haal eruit wat erin zit!

content-hergebruiken Voor je volgers, fans en klanten heb je bij voorkeur elke dag boeiende content klaarstaan. Maar het vinden van de juiste thema’s en onderwerpen blijkt voor velen een behoorlijke uitdaging. In mijn workshops en 1-op-1 sessies zie ik dit altijd weer gebeuren: ondernemers die geen idee hebben wat ze kunnen delen. En als ze dan een rij goede onderwerpen hebben, gieten ze het in een tekst, plaatsen ze het online en kijken er niet meer…
Lees meer