gat-in-markt

5 tips om jouw gat in de markt te ontdekken

Wat is jouw toegevoegde waarde?

Je hoeft gelukkig helemaal geen superinnovatieve hotshot-ondernemer te zijn om jouw gat in de markt te ontdekken. Maar hoe kom je er als ondernemer nou achter wat jou uniek maakt? Laten we wel wezen, vaak zijn ondernemers niet uniek in wat ze doen. Ze weten vaak ook niet in welke behoefte ze voorzien bij hun klant en in welke toevoegde waarde zich dat vertaalt. Waardecreatie heeft namelijk niet alleen te maken met de behoefte van je klant, maar ook met het inzetten van jouw eigen talenten. En veel ondernemers weten onvoldoende waar zij zelf goed in zijn. De focus ligt vooral op de markt, het product en de concurrent. Dit gebrek aan zelfkennis kan op langere termijn grote gevolgen hebben. Ik ben met veel ondernemers in gesprek geweest die aangaven meer transpiratie dan inspiratie te ervaren in hun onderneming. Ze zijn een middelmatige speler in een markt geworden waar de prijs bepalend is. Want behalve voor de prijs weet ook de klant eigenlijk niet goed meer waarom hij bij jou moet zijn…

5 tips

Wil jij weten waar jij als ondernemer het verschil kunt maken? Ik heb 5 tips waarmee je aan de slag kunt om dat te bereiken.

  1. Waarover kreeg je eerder complimenten? Wat deed je goed? Wanneer kreeg je daarover een goed gevoel? Welke competenties en kwaliteiten lagen daaraan ten grondslag? Vaak uiten zich jouw talenten in ogenschijnlijk triviale activiteiten zoals coachen van een voetbalteam of met eindeloos geduld iets uitleggen aan een puber… voor jou heel normaal, maar jouw naaste omgeving kan vaak zo een aantal situaties noemen waarin jouw talenten naar voren komen. Vraag hen daarnaar.
  2. Word je vervolgens bewust van die talenten, plaats ze in het kader van je opgedane kennis en ervaringen, achtergrond en vaardigheden en denk erover na hoe je deze in kunt zetten om je product of dienst en de marketing te verbeteren. Kortom: breng jouw DNA in kaart en gebruik deze actief en bewust om je product of dienst onderscheidend te maken.
  3. Je bent niet WAT je doet. Ga met klanten en andere bewonderaars in gesprek om te achterhalen welke betekenis jouw dienst of product eigenlijk heeft. Achterhaal in welke behoefte je eigenlijk voorziet. Welke beleving ervaren zij nu en wat zou beter kunnen? Ga denken in behoeften en oplossingen voor je klanten.
  4. Ken je valkuilen en zorg ervoor dat je zo min mogelijk tijd besteed aan zaken waar je niet goed in bent. Ga samenwerken met andere ondernemers of huur mensen in die daar juist heel goed in zijn. Zo creëer je ruimte en tijd om je te focussen op die dingen waar jij energie van krijgt. Dit ervaren je klanten direct en zal de loyaliteit sterk verbeteren.
  5. Blijf luisteren naar de behoefte van jouw klanten. Kom erachter waar ze mee bezig zijn en waar hun knelpunten zitten. Zo kun je altijd in oplossingen denken.

Bij het ondernemerschap gaat het voortdurend over waar jij het verschil maakt. Wij ondersteunen ondernemers die willen groeien met het toepassen van deze principes.

 

Klaar Zegers

Auteur: Klaar Zegers
Gepubliceerd op: vrijdag 23 september 2016

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!