Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Hoe krijg je de ander enthousiast voor je verhaal? Het gesproken woord heeft nu eenmaal meer impact dan het geschreven woord. Internet staat vol met presentatie filmpjes. Kijk alleen maar naar de talloze Ted talks. Uit een artikel van het blad Psychologie heb ik een aantal tips voor je op een rijtje gezet:
Steve Jobs bijvoorbeeld gebruikte in zijn verhalen een hoge toon, vergelijkbaar met de ondertoon van een vrouw. Hiermee trok hij de aandacht. Daarnaast varieerde hij in toonhoogte en volume. Zijn stem klonk daardoor melodieus en bleef zo de aandacht vasthouden.
Korte zinnen van maximaal 10 woorden (mogen er ook 8 of 12 zijn). Met een (rust) punt een pauze (2 sec.). Met de korte zinnen bereikte Steve Jobs een high impact en met de pauze gaf hij de toehoorder de tijd om zijn verhaal te laten bezinken om erover na te denken.
In zijn korte zinnen legde hij met woorden als ‘a-maaaaaazing’ , ‘very-very bad’, ‘really-really good’ de accenten op wat het belangrijkste deel in zijn presentatie was. Dat komt heel Amerikaans over, maar in het Nederlands is er niets mis mee om bijvoorbeeld te zeggen dat iets ‘veel impact’ heeft of dat iets ‘heel erg belangrijk’ is.
Zie uw toehoorder als een vriend die je meeneemt op een reis door een onbekend stukje wereld. Om te voorkomen dat hij verdwaalt gebruik je begrijpelijke taal en leg je stap voor stap uit. Neem de tijd om de ander mee te nemen.
Een korte toelichting, presentatie en verkoopverhaal houden is moeilijker dan een lange. Vraag jezelf af wat de essentie van je boodschap is en breng het terug naar de belangrijkste onderwerpen, voordelen. Je bespreekt minder, benoemt minder feiten maar je impact zal hoger zijn.
Als je betrouwbaar wilt overkomen moet je het vooral rustig houden. Dus op je plek blijven staan, weinig gebaren maken en je handen niet te overdreven bewegen. Beweeg je meer dan kom je ook dominanter over. Voordeel daarvan is dat je verhaal beter blijft hangen, nadeel is dat je betrouwbaarheid afneemt.
Iedereen accepteert me zoals ik ben nu ikzelf nog! Je doet het al goed en je hebt echt iets te vertellen. Voeg waarde toe en overtref de verwachting!
Wil je nog meer inspiratie en tips over hoe je doeltreffend kunt overkomen in klantcontact aan tafel, in de winkel en aan de telefoon? Neem contact met mij op voor een afspraak. Je kunt me bellen op 06-53524727 of je stuur een e-mail naar info@montizaantrainingenadvies.nl
Wees de eerste die reageert!
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.