acht-tips-website

8 Tips om je website klaar te maken voor na de coronacrisis!

Dat het zware tijden zijn lezen en merken we overal. Maar zie jij ook mogelijkheden? Heb je nu bijvoorbeeld ook ineens meer tijd voor andere dingen? Straks, als alles weer “normaal” is wil je weer knallen. Zorg dan nu dat je hierop voorbereid bent! Met deze acht tips optimaliseer je jouw website en verbeter je jouw vindbaarheid.

Wanneer heb je voor het laatst gekeken naar jouw bedrijfsvermelding op Google? En dan bedoelen we niet de notering als je Googelt op je bedrijfsnaam! Google eens op de dienst die je levert. De meeste mensen zoeken hier namelijk naar, vaak ook nog met de plaatsnaam waar ze wonen. Ben je tegelzetter, dan zoekt iemand uit Groningen op ‘Tegelzetter Groningen’. Een notering op de eerste pagina, liefst nog bij de eerste drie resultaten, is allesbepalend voor het krijgen van bezoekers naar jouw website. Vind jij jezelf hier niet terug? Dan is het nu tijd om hier wat aan te doen.

Gebruik onze onderstaande checklist:

  1. Hoe ziet jouw website eruit op mobiel? 

40% van alle websitebezoekers bekijkt een website op een mobiel? Ook Google doet dat. Ze kijkt naar de inhoud van een site op de mobiele versie. Als daar weinig tekst staat of deze niet gebruiksvriendelijk is, dan krijg je geen hoge notering. Je website moet er goed uitzien op allerlei apparaten! Van desktop tot mobiel. Via deze link kan je checken of je site mobiel geschikt is: https://search.google.com/test/mobile-friendly

 

  1. Hoe snel laad jouw website?

Het mag niet langer dan één of twee seconden duren voor de gehele site is geladen. Niet alleen Google waardeert een snelle website. Ook bezoekers haken af als ze te lang moeten wachten. De snelheid van je website telt dus erg zwaar mee. Dit kan door kleinere foto’s te gebruiken in combinatie met een snelle webserver. Ook de technische opbouw van de website is erg belangrijk! Check via deze link de snelheid van je website: https://tools.pingdom.com

 

  1. Zijn er genoeg actieknoppen geplaatst op je site?

Staat er op elke pagina minimaal één knop die zorgen voor een actie? Denk hierbij aan ‘contact maken’,  ‘direct bellen’ of ‘offerte aanvragen’. Website bezoekers houden niet van lezen. Na een klein stukje tekst moeten ze overtuigd zijn. Er moet direct verteld worden wat je doet en hoe goed je dat doet. Daarna moet er een knop aanwezig zijn waarop ze kunnen klikken om contact met je op te nemen. Maar let op! Knoppen kunnen ook afschrikken of de snelheid van je website verlagen.

  1. Is je website veilig?

Is er een https:// adres? Dit is te herkennen aan het slotje voor de url. Browsers geven een waarschuwing als een website niet veilig is. Klanten gaan dan weg van de site omdat ze bang zijn voor bijvoorbeeld phishing. Google vermeldt dit ook in de zoekresultaten met de opmerking ‘Onveilige site’.

 

  1. Zijn teksten voorzien van de juiste zoekwoorden?

Google leest je website van top tot teen. Als jij wilt dat je website goed wordt gevonden moeten er goede en duidelijke teksten op staan. Teksten die de juiste zoekwoorden bevatten. Maar ook bestaan uit korte pakkende zinnen. Veel signaalwoorden bevatten en geschreven in de lijdende vorm! 

 

  1. Hoe word je weergegeven in het resultatenoverzicht van Google. 

De tekst die wordt weergegeven in de resultaten van Google kan je zelf bepalen. Als daar geen pakkende tekst staat, dan kiezen potentiele klanten voor een bedrijf dat ze wel in een paar seconden overtuigt. Gebruik hier desnoods icoontjes om op te vallen!

 

  1. Zijn er unique selling point’s geplaatst op je site?

Wat onderscheidt jouw bedrijf van je concurrenten en wat maakt jou zo speciaal. Goede USP’s zorgen voor vertrouwen bij de bezoeker. Hierdoor zullen ze sneller overtuigd zijn om contact met je op te nemen.

 

  1. Heb je op elke pagina minimaal één passende afbeelding?

Google kan plaatjes niet zien, maar leest ze wel in de broncode. Door plaatjes toe te voegen aan je pagina met de juiste benaming en alt-tekst weet Google dat je pagina waardevoller is. 

 

Succes met het optimaliseren van je website. En vergeet vooral niet om na een week even weer te Googelen op de zoekwoorden die je eerder ook geprobeerd hebt. Is je ranking inmiddels veranderd?

Kom je er niet uit dan willen wij jou daar graag bij helpen! Neem gerust contact op met de mannen van Pixelsz

Auteur: Thijs Wieringa
Gepubliceerd op: zondag 3 mei 2020

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!