Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Als ondernemer is het erg belangrijk om jouw klantrelaties goed in kaart te brengen. Sterker nog, uit onderzoek van het NCOI-onderzoeksinstituut blijkt dat een goed functionerend CRM wordt geassocieerd met hogere winst, hogere marktprestaties, meer cross-selling en een beter imago. Maar hoe houd je op de beste manier jouw CRM bij?
Om jou op weg te helpen in jouw zoektocht naar de beste CRM oplossing, hebben wij drie oplossingen met elkaar vergeleken. Weet jij bijvoorbeeld wat de voordelen van CRM in Excel zijn? Of de voordelen van een Saas CRM-systeem? In dit blog lees jij de voor- en nadelen van de drie meeste populaire oplossingen voor het MKB en ZZP.
Jouw CRM in Excel bijhouden
Ben jij een beginnende ondernemer? Dan is een CRM-systeem in Excel een geschikte oplossing voor jou. Je kunt snel aan de slag met relatiebeheer in Excel en het bestand kan meegroeien met jouw onderneming.
Voordelen CRM Excel
Aan het gebruik van een CRM in Excel zitten een aantal voordelen verbonden. Excel is erg laagdrempelig. Bijna elke desktop beschikt over het Office-pakket en anders kun je gratis gebruik maken van Google Spreadsheets. Daarnaast kun je meteen van start met jouw CRM in Excel, dankzij de vele gratis templates die op internet te vinden zijn. Wanneer je het juiste template hebt gevonden, kun je het bestand inrichten zoals jij dat wilt en van start gaan met het beheren van je klantrelaties.
Nadelen CRM Excel
Als jouw onderneming groeit, kan het zijn dat Excel niet meer voldoet. Dit uit zich in het verliezen van overzicht, het maken van fouten en een steeds maar toenemende stapel papierwerk. Dat is iets wat je als ondernemer liever niet hebt, omdat dit resulteert in een hoop tijdverlies. Tot op zekere hoogte is Excel een prima oplossing voor jouw CRM, maar zodra jij een van bovenstaande problemen ervaart is het verstandig om te kijken naar andere oplossingen.
Relatiebeheer in open-source CRM software
Een andere oplossing is om te kiezen voor open-source CRM software. Dit is een webapplicatie waar je gratis van gebruik kunt maken.
Voordeel open-source CRM software
Het grote voordeel van open-source software is dat het gratis te gebruiken is. Daarnaast zit je niet vast aan één softwareleverancier. Doordat er gebruik wordt gemaakt van een open broncode, kan iedereen bijdragen aan de software. Daardoor zijn de mogelijkheden van open-source pakketten erg uitgebreidt. Daarnaast is de software altijd voorzien van de nieuwste updates, doordat vele programmeurs kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het CRM pakket.
Nadelen open-source CRM software
Een nadeel van open-source software is dat er een hoop technische kennis voor nodig is. Daarnaast ligt de verantwoordelijkheid van de software bij iedereen en niemand. Daarmee bedoelen we dat er geen duidelijke persoon is die de verantwoordelijkheid heeft. Iedereen die wil bijdragen aan de software, kan bijdragen. Daardoor is er weinig controle.
Jouw CRM bijhouden in een SaaS CRM software
De derde oplossing is het bijhouden van je relatiebeheer in een CRM-systeem. SaaS CRM software is een pakket dat ontworpen is voor jouw klantbeheer. De meeste softwareleveranciers bieden een gratis proefperiode, zodat jij kunt ervaren of het gekozen pakket geschikt is voor jouw onderneming.
Voordelen SaaS CRM software
Dankzij CRM-systeem heb je een duidelijk overzicht in jouw klanten. Het is zelfs mogelijk om de klanten te segmenteren op bepaalde criteria, waardoor je ze kunt indelen in klantgroepen. Ook geeft een CRM-systeem duidelijke analyses van je klanten. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke klantgroepen zorgen voor de meeste opdrachten. Deze gegevens kun je overigens ook inzien op je smartphone door middel van de bijgeleverde CRM app. Een CRM-systeem is altijd up-to-date, doordat de softwareleveranciers updates uitbrengt die inspelen op de laatste ontwikkelingen op het gebied van relatiebeheer.
Zoals gezegd bieden de meeste softwareleveranciers een gratis proefperiode, zodat je het pakket kunt uitproberen. Als je eenmaal het geschikte pakket gevonden hebt, vindt er een maandelijkse betaling plaats. Het voordeel hiervan is dat het pakket ook maandelijks opzegbaar is. Je zit dus niet voor langere tijd vast aan een contract.
Het laatste voordeel van CRM software is de veiligheid van je data. Doordat het systeem online werkt, worden er back-ups gemaakt in de cloud. Je gegevens staan dus altijd veilig opgeslagen, ook als jouw desktop het begeeft.
Nadelen SaaS CRM software
Het kiezen van het juiste CRM systeem kan een hele opgave zijn. Doordat er een uitgebreidt aanbod is, is het verstandig om je eerst te verdiepen in de mogelijkheden die de software biedt. Gelukkig kun je daarvoor gebruik maken van vergelijkingssites, waarop je met behulp van verschillende filters snel tot het juiste programma voor jouw onderneming komt.
Een ander nadeel is dat je het pakket zelf moet implementeren in jouw bedrijf. Om jou daarbij te helpen hebben de meeste leveranciers een support afdeling, waar jij terecht kunt met al jouw vragen. Zo weet je zeker dat de implementatie soepel verloopt en je SaaS CRM software naar behoren werkt.
Wees de eerste die reageert!
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.