de-wasstraat

Omrijden voor De Wasstraat

De serie die mijn hart de afgelopen maanden het meest heeft verwarmd is De Wasstraat. De tv-serie van de omroep HUMAN over het wel en wee van Matz Carwash, een moderne wasstraat in Deventer. Die wordt gerund door mensen met, zoals dat zo lelijk heet, een afstand tot de arbeidsmarkt: jongemannen met een verstandelijke beperking, statushouders.

Neem Tim (29), die de hele dag loopt te lachen, enorm zijn best doet en volgens mij de liefste gozer van Overijssel is. Achter zijn innemende lach gaat een traumatische jeugd, suïcidaal verleden en rouwend heden schuil.

Heftige levensverhalen

Zo werken er bij Matz tientallen jongemannen met een heftig levensverhaal waar ze eerlijk over vertellen. In vijf afleveringen komen zes van die jongemannen voorbij: na Tim (op de foto rechtsonder) zien we Abdul, Vincent, Maurice, Patrick en Denai. En hoe verschillend en lastig ze soms ook zijn, je sluit ze allen in je hart.

Omdat ze hun kwetsbaarheid durven laten zien en ze ondanks alle tegenslag toch met goede moed voorwaarts proberen te gaan.

En omdat de eigenaar, Martin Kniest, het beste in ze naar boven haalt.
Martin heeft een wonderlijke loopbaan achter de rug en zelf ook een verleden in de schuldhulpverlening. De inefficiëntie en bureaucratie riepen zoveel weerzin op dat hij besloot een hbo-opleiding Schuldhulpverlening te doen. Vijf jaar geleden nam hij de wasstraat over en maakte hij er een uniek bedrijf van.

Een baas die je iedereen gunt

Hij is een baas die je iedereen gunt: sociaal werker, baas, coach, vader, psycholoog en vriend ineen.
Ik ben niet zo van de verafgoding, maar van Martin Kniest mag best een standbeeld worden neergezet.
Zoals hij zijn jongens-met-vaak-zeer-uitgebreide-gebruiksaanwijzing stuurt en steunt is onvoorstelbaar.

Je moet wel van gewapend beton zijn om niet te worden geraakt door de hoofdrolspelers in deze korte serie.
Sterker: er zijn ongetwijfeld klanten die tientallen kilometers omrijden om met hun auto door de wasstraat te mogen en even die glimlach te zien van Tim. Of van Abdul (op de foto rechts), die als 12-jarige in zijn eentje de oorlog in Syrië ontvluchtte, na een reis/nachtmerrie van twee jaar in Nederland als man arriveerde. Inmiddels is Abdul (20) opgeklommen tot assistent leidinggevende.

Klanten uit heel Nederland

Eigenlijk drukte ik me hierboven nog veel te zwak uit. Ik weet na het zien van de serie namelijk zeker dat tv-kijkers zelfs speciaal naar Deventer zijn gereden voor een mentale en fysieke wasbeurt.
Ik heb dat meteen maar even gecheckt en wat denk je?
De reacties blijken nog veel extremer te zijn dan ik had gedacht. En eigenaar Martin Kniest ook, zo vertelt hij op de site van RTV Oost: “Er komen van heinde en verre mensen naar de wasstraat om met de jongens op de foto te gaan, we krijgen kaarten, taarten, het is niet normaal wat er gebeurt. We krijgen mensen vanuit het hele land die de jongens willen zien en hun auto laten wassen.”

De beste reclame die Kniest zich kan wensen

Maar dat zouden die kijkers niet doen als ze er in de wasstraat met de pet naar gooien. In de serie zie je ook continu hoe hard die jongens werken en dat je bij Matz dus ook gewoon waar voor je geld krijgt – en meestal nog wat meer, omdat die jongens extra hun best doen.

Deze serie is de allerbeste reclame die Kniest zich had kunnen wensen.

Jij zou natuurlijk ook een hele filmploeg kunnen inhuren om jouw bedrijf te portretteren, maar dat loopt nogal in de papieren.

Een goed en oprecht verhaal

En dat hoeft gelukkig ook niet.
Als je maar een goed en oprecht verhaal hebt.
En dat op een aantrekkelijke manier vertelt.

Als je niet weet hoe dat moet, dan wil ik je daar best bij helpen.

(Foto: HUMAN / Ilse de Vries)

Auteur: Igor Wijnker
Gepubliceerd op: donderdag 18 februari 2021

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!