Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Het najagen van je ondernemersdroom gaat gepaard met successen, angsten en obstakels. En gek genoeg hebben we het over die laatste twee niet zo heel vaak. Terwijl het juist wel belangrijk is om ze onder ogen te zien om tot het gedroomde succes van je bedrijf te komen. In dit blog pik er maar even een aantal uit.
Weet dat deze apen en beren spinsels zijn in je hoofd. Dat betekent dus ook dat je ze om kunt buigen. Dat is niet altijd even gemakkelijk maar er is een weg. Het enige dat ik zeker weet is dat ze werkelijk obstakels vormen voor succesvol ondernemerschap. En dat is dus wat je zeker niet wil. En nu niet in de mindset komen dat je geen drempels mag hebben! Probeer ze te zien als kansen en uitdagingen.
Over het algemeen hebben ondernemers een flinke dosis lef en zelfvertrouwen. Maar niemand doet alles in één keer goed. Toen je als kind leerde lopen ging dat ook met vallen en opstaan toch? Maar uiteindelijk leerde je, na wat schaafwonden en blauwe plekken opgelopen te hebben, wel keurig netjes in balans lopen. Het woord fouten heefteen negatieve connotatie maar fouten horen er gewoon bij. Als jij goed onderneemt moet je zelfs fouten maken. Het is dan wel handig om ervan te leren wat je wel en niet moet doen en je diensten te verbeteren.
“Goed ondernemen betekent fouten maken.”
Twijfelen doen we allemaal wel eens en niemand is perfect. Gelukkig niet, zou ik haast zeggen want dat maakt jou uniek. Maar maak fouten, val en sta weer op.
Het kan zijn dat je onzeker wordt door de succesverhalen van anderen. Weet dat het gras bij de buren altijd groener is (of lijkt in ieder geval). En er zijn veel mensen die je alleen de positieve kant vertellen en soms de resultaten nog een beetje mooier maken.
Als jij en je klant goed tevreden zijn over de oplossing die jij biedt voor het probleem dat de klant ervaart doe je het gewoon goed..
Als je van het eeuwige twijfelen af wilt dan doe je er goed aan om succes te definiëren. Wanneer ben jij voor jezelf succesvol? Met welk resultaat ben jij blij en gelukkig en wanneer is jouw klant dat?
We denken natuurlijk graag en gemakkelijk in geld maar zelfs daarvoor geldt dat de één een ton per jaar verdienen interessant genoeg vindt en de ander tevreden is met €1500 per maand. Je moet dus uitgaan van je eigen perspectief.
Als jij als zelfstandig ondernemer begint kan dat inderdaad best eenzaam zijn. Je moet tenslotte alle beslissingen zelf nemen. En als de zaken niet goed gaan jezelf uit het moeras trekken.
Maar het is helemaal aan jezelf (ook hierin). Je doet er hoe dan ook goed aan om mensen om je heen te verzamelen die van meerwaarde zijn voor jou en je bedrijf.
Zoek andere ondernemers op en laat je inspireren. Wees niet bang om je ideeën met anderen te delen (hoewel je niet altijd het achterste van je tong hoeft te laten zien). Deel ook je twijfels, angsten en vragen over hoe je iets op zou moeten pakken. Je kunt er donder op zeggen dat meer mensen/ondernemers hetzelfde meemaken als jij. Of al hebben meegemaakt en een geweldige oplossing hebben gevonden.
Communities, netwerken of mastermindgroepen….zoek ze op! Ga uit de eenzaamheid en op naar groei van je bedrijf. Je begint natuurlijk op Ikonderneemhet.nl.
Dit is een ‘aap’ die bij veel zelfstandigen voortdurend op hun schouder zit en ook letterlijk kan maken dat je niet meer goed kunt ondernemen. Dé oplossing…maak een haalbaar én eerlijk plan.
Begin met te bepalen wat je aan privé inkomsten nodig hebt om te kunnen leven. Bekijk ook je zakelijke kosten. Die tel je bij elkaar op en je weet wat er minimaal binnen moet komen. Met de nadruk op minimaal want ik heb het nog even niet gehad over inkomstenbelasting, afdracht van ZvW, pensioen opbouw en de noodzakelijke buffers.
En geloof me, juist in die buffers zit de rust. Het weten dat je de komende drie maanden inkomen hebt is toch wel heel fijn. Beter nog voor zes maanden en als je je senang voelt bij een buffer van minimaal een jaar aan inkomen dan doe je dat.
Jij staat aan het stuur! Als het goed gaat maar ook als het fout gaat. Wil je meer weten over het vasthouden van je inkomen door kennis te hebben van tariefsopbouw en weten hoeveel klanten jij binnen moet halen om te kunnen bestaan bekijk dan eens het webinar gemakkelijker je bedrijfsdoelen halen.
Niets menselijks is ons vreemd toch? Ieder mens wil graag gezien worden. Maar voor je voortbestaan als ondernemer is het ook essentieel. Je kunt niet vaak genoeg zichtbaar zijn als zelfstandig ondernemer.Maar let op. Zorg ervoor dat .je kennis en interessante dingen deelt in je netwerk en dat je daar te zien bent waar je (toekomstige) klanten of ambassadeurs zitten.
Maar vraag je je regelmatig af wat je nu weer moet vertellen of delen op sociale media dan is de kans groot dat je bedrijfsmissie niet helder is. Dat aanscherpen en erover sparren met anderen kan enorm helpen. En durf daarbij vooral anders te zijn dan anderen. Jos Burgers zegt dan ‘ken je plek in het weiland’ en daar zijn wij een groot voorstander van. Maak groot waar je voor staat en waar je geweldig goed in bent. Dan kun je vol trots ondernemen.
Voor veel ondernemers is het zo dat ze sociale media maar een lastig vehikel vinden. Als dat voor jou ook geldt zorg dan dat je een passender manier vindt om top of mind te blijven bij jouw doelgroep. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar dat je zichtbaar moet zijn is evident.
Dat klopt. Maar jij bent ook maar een mens. Je kunt beter focussen en schrappen. Kijk wat je echt gedaan wilt of moet hebben om je doelen te behalen.
Zelfkennis is key in deze. Weten waar je in uitblinkt maar ook weten wat je vuur uitblust is uiterst belangrijk. En ook hier geldt weer; wees eerlijk naar jezelf.
Je kent dat wel, die eeuwige to do-lijstjes die voornamelijk groeien in plaats van slinken. Dat is een signaal van te veel willen in een dag. Het is beter om dat te doen wat nodig is in kleine stappen. Want ook op deze manier kom je tot (en misschien wel een beter) succes. En natuurlijk stimuleren deze successen je gelijk om door te gaan.
Besteed dat uit waar je niet goed in bent en wat wel echt nodig is voor je bedrijf. Jij kunt beter je geld verdienen met dat wat je leuk vindt om te doen en waar je verschrikkelijk goed in bent zodat je hulp van anderen kunt betalen om je bedrijf te laten groeien.
Je zult waarschijnlijk nog een paar andere dingen hebben die je tegenhouden om beter te ondernemen. Het is belangrijk om je af te vragen of die drempel er wel echt is of dat je dit zelf in stand houdt. Voor (bijna) alles is een oplossing te bedenken en niet alles gaat via de gemakkelijke weg. Knuffel die aap op je schouder en geef de beer een handje bessen. Ga als het ware een conversatie met ze aan zodat je er achter komt waar de echte pijn zit en hoe je daar mee om kunt gaan.
Wees de eerste die reageert!
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.