contentdistributie-handleiding

Contentdistributie: een praktische handleiding

Elk vak kent haar eigen jargon en marketing is daarop geen uitzondering. Contentdistributie is zo’n vakterm die voor de meeste ondernemers wat uitleg behoeft. Dat gaan we niet moeilijker maken dan noodzakelijk: hier een praktische handleiding.

Wat is contentdistributie?

Met contentmarketing werk je aan je naamsbekendheid en de band met je bestaande publiek. Door waardevolle content te leveren, op de juiste plek & het juiste moment, bind en boei je huidige en toekomstige klanten. Binnen de contentmarketing vormt content natuurlijk de spil van je strategie. Content komt in vele vormen én kan je op verschillende manieren delen met de wereld. Dat laatste noemen we contentdistributie.

Het PESO-model

Om het overzichtelijk te houden neem ik je mee in het PESO model. Een handig geheugensteuntje: P(ayed media), E(arned media), S(hared) media en O(wned) media. Vier vormen van contentdistributie die jij kan toepassen om zo het optimale uit je (content)marketing te halen.

Betaalde media

De payed media bevat alle uitingen waarvoor je betaald. Dit kunnen advertenties zijn op Google of social media, maar ook influencermarketing en een abri langs de weg vallen hieronder. Voordeel hiervan is dat het je bereik vergroot en je -zeker online- je doelgroep erg specifiek kan benaderen. Nadeel? Inkoppertje: de kosten.

Verdiende media

Bij earned media gaat het om derden die berichten over je bedrijf of product. Denk hierbij aan persberichten, blogs en reviews. Door het versturen van persberichten aan relevante media, het contacteren van en samenwerken met andere bedrijven en het vragen van reviews aan je klanten kan je dit stimuleren. Voordeel van earned media? Je geloofwaardigheid is hoog. Nadeel? Het kost tijd en energie.

Gedeelde media

In het verlengde van de earned media vind je de shared media. Dit richt zich (vrijwel uitsluitend) op media door derden die over jou posten op social media. In de praktijk zijn dit klanten, particulieren of andere fans die posts van jou delen en aanbevelen in hun eigen netwerk. Voordeel? Organische groei van je merk. Nadeel? Je content moet ijzersterk zijn om op te vallen in de stroom berichten.

Eigen media

Dan de belangrijkste: je owned media. Dit zijn je website, blog, social media kanalen, nieuwsbrief etc. Hierop heb je zelf 100% invloed en het vormt tevens de basis voor je contentdistributie. Wanneer je gebruik maakt van betaalde media zal dit een verwijzing worden naar je eigen media. Voordeel? Volledige controle. Nadeel? Geen.

Door je content op de goede manier te distribueren en verder te kijken dan alleen publiceren op je website haal je het maximale uit je content. Zo geef jij je content en daarmee je onderneming de aandacht die het verdient.

Auteur: Kelly Brunninkhuis
Gepubliceerd op: donderdag 16 juli 2020

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!