Hoe steek jij boven je netwerk uit en blijf jij ‘top-of-mind’?
Als je zelf vast gelooft in waar jij voor staat, denk dan niet dat anderen geïnteresseerd zijn in wat je doet. Netwerken is een van de belangrijkste vaardigheden voor professionals om hun boodschap uit te dragen. Met als doel om waardevolle (klant)relaties aan te gaan. Maar toch is niet iedereen even vaardig in het netwerken, of heeft in de gaten welke ongeschreven spelregels er zijn die je eigenlijk moet aanhouden om effectief te zijn.
Realiseer je dat als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever, opdrachtgever of klant, iedereen dagelijks al wordt overspoeld met boodschappen van uiteenlopende bedrijven, merken, zakelijke en persoonlijke relaties, naast de dringende to-do-lijst in je eigen hoofd of agenda, die allemaal om aandacht schreeuwen.
Graag deel ik enkele tips met jullie die je helpen om sneller resultaat te halen uit je netwerk:
- In het hoofd van je klant staat een rekje…
Je hebt minimaal acht contactmomenten nodig om te blijven hangen in het hoofd van degene die je wilt interesseren voor jouw boodschap. Ik gebruik altijd het voorbeeld van ‘het rekje in het hoofd van je klant, met vijf haakjes eraan die langzaam en continu van links naar rechts schuiven. Links komt er een nieuw haakje bij met de laatst ontvangen boodschap, aan de rechterkant valt er een haakje met een boodschap af, die verdwijnt dus. Dat betekent dat je al snel met je verhaal de vergetelheid in tuimelt… Ga dus in eerste instantie na waarom ze jou moeten hebben en formuleer dit kort en bondig.
- Al draagt een aap een gouden ring…
Die contactmomenten hoeven niet allemaal echte fysieke contacten te zijn. Lijkt een dooddoener, maar zet ook consequent social media en email in. Maar let op: wees congruent en authentiek in beeld, stijl, taal en uiterlijk. Zodat als je elkaar tegenkomt, de ander meteen denkt; hee, dat is diegene van …
- Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden…
Bedenk iets waarmee jouw verhaal krachtiger binnenkomt dan die van anderen. Niet met lappen tekst. Wij laten mensen daarom nadenken over de waarde van hun verhaal of boodschap en daarvoor een metafoor, een krachtig beeld te bedenken. Voor Onderneem ’t gebruiken we daarvoor wel het Zwitserse zakmes, degelijk en onverwoestbaar, stoer en vol verrassende talenten die je steeds op verschillende momenten in kan zetten. En herkenbaar voor iedereen. Dat beeld blijft hangen! Je kunt dus een voorwerp, een bekende persoon of zelfs een stripfiguur inzetten om jouw toegevoegde waarde voor de ander te verbeelden.
- Wie schrijft die blijft…
Waardevolle kennis delen die gaat over de ‘pijn’ van jouw doelgroep is een hele goede inhoudelijke invulling geven aan de contactmomenten van het netwerken. Je geeft immers iets gratis weg, bekrachtigt er je expertstatus mee, en kunt deze informatie gericht delen met mensen waarvan jij denkt dat ze er iets aan zullen hebben. Deze artikelen hoeven niet zo lang te zijn. Het gaat erom dat de artikelen mensen inzicht geven in wie jij bent en wat je expertise is
In dit artikel heb ik je vier tips aangedragen die je helpen om op een effectieve manier te netwerken. Wellicht heb jij ook nog interessante tips? Ik hoor ze graag!
Klaar Zegers
Auteur: Klaar Zegers
Gepubliceerd op: donderdag 15 december 2016
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.