Een blog over bloggen voor beginnende bloggers….

…. en die er misschien wel een beetje tegen op zien. Maar ik ben eigenlijk ook geen schrijver. Ik ben meer van de getallen, beelden en een prater. Maar toch kies ik er voor om via blogs kennis te delen.

Waarom bloggen

Is bloggen een hype? Misschien ook wel maar het is ook vooral een tool om je in deze digitale wereld zichtbaar te maken. Als ondernemer kun je middels blogs je kennis delen en zo laten zien (en als je goed blogt ook laten ervaren) dat je een expert bent op een bepaald vakgebied. Pas op dat je niet te veel in rationele zaken verzeild raakt. De lezer wil meegenomen worden in het verhaal. Maar bloggen helpt bij organische groei voor de zoekmachines en je kunt er geld mee verdienen.

“Content is king!”

Zichtbaar zijn voor de zoekmachines

Daarnaast is bloggen ook een middel om meer zichtbaar te worden in Google. Er wordt steeds vaker geroepen ‘Content is king’ en dat heeft natuurlijk met de zoekmachines te maken. Overigens heeft deze content alleen maar zin als je focust op dat wat jij wilt veranderen of verbeteren in de wereld. Als je over allerlei willekeurige onderwerpen schrijft voegt dat niets toe. Dit blog over bloggen schreef ik omdat wij bij ikonderneemhet.nl zzp’ers willen helpen groeien met hun bedrijf. Daar is dit dus een onderdeel van. Alles wat we doen heeft daar mee te maken.

Ideeën om geld te verdienen met je blog.

 

Geld verdienen met blogs

Een andere reden om te bloggen kan zijn dat je er geld mee wil verdienen. Natuurlijk altijd indirect want je wilt er mooie opdrachten door vergaren maar je kunt ook geld verdienen door affiliates te plaatsen. Dat betekent dat je via links reclame maakt voor andere partijen. Er zijn een aantal hele handige affiliate platforms zoals Tradetracker, Awin en Daisycon maar er zijn ook bedrijven die zelf een affiliate programma hebben zoals Bol.com.
Laat overigens de sprookjes dat je er rijk van wordt gelijk uit je gedachten verdwijnen. Maar je kunt er wel wat aan over houden. Mensen die als verdienmodel alleen maar bloggen (dus professionele bloggers) moeten er echt veel tijd in steken om hier honderden (sommigen zelfs duizenden) euro’s per maand aan over te houden.

 

Kennis delen en inspireren

De aller belangrijkste reden wat mij betreft om te bloggen is inspireren en kennis delen. Let hierbij goed op de zoekwoorden die je gebruikt zodat de gebruiker van de zoekmachines ook bij jouw blogs uitkomt. Over zoekwoorden kan ik ook heel lang uitweiden. Dat laat ik voor een andere keer.

“Je blogt om kennis te delen en te inspireren.”

Waar let je op als je gaat bloggen

Als eerste moet je natuurlijk goed de lezer voor ogen hebben. Voor wie schrijf je? Zoek uit wat het grootste probleem van jouw doelgroep is. Dan weet je welke ‘tone of voice’ je moet gebruiken en wat diegene aanspreekt. Je moet dus al een ideale klant voor ogen hebben en weten wat het de lezer oplevert. Een pakkende titel bepaald of je stuk gelezen wordt.

Bouw je verhaal op in een bepaalde structuur zodat het makkelijk weg leest. Een kop en een staart aan je verhaal, gebruik kopjes/paragrafen, laat het verhaal leven met plaatjes/foto’s en zorg voor interne- en externe links (bijvoorbeeld naar je eerdere blogs of naar andere artikelen of fimpjes op internet).

Afbeeldingen breken de tekst en fungeren als een soort pauzemomentje voor je lezers. De afbeeldingen moeten wel relevant zijn en bij je tekst passen anders leiden ze af. Via deze site vind je gratis stockfoto’s: Pixabay, Designers Pics, Kaboompics, Pexels. Er zijn er overigens nog veel meer. Overigens ben ik ook voorstander van eigen foto’s waarbij je best zelf in beeld mag komen.

Maak je blog SEO (search engine optimalisation) wat zo veel betekent als zorg dat de zoekmachines je aardig vinden.

Maar het allerbelangrijkst is hier weer het boeien en binden van degene die het leest. Schrijf waardevolle en informatieve artikelen.

En vergeet niet een ‘call to action’. Ook een beetje een gehypte term maar je schrijft immers om contact te krijgen of te behouden met een (mogelijke) klant. Een call to action hoeft niet altijd een aanbieding te zijn in de zin van reclame. Maar je wilt op z’n minst veroorzaken dat de lezer je gaat volgen. Denk hier dus over na voordat je je verhaal opbouwt.

 

In de spotlights

In the spotlights

Als je veel energie hebt gestoken in het maken van het verhaal wil je natuurlijk ook dat zoveel mogelijk mensen het lezen. Je plaatst het op je website maar verspreid het ook actief via de social media kanalen. Wil je dat je post geliked worden of van commentaar voorzien dan vergt dat activiteit van jou op deze podia. Ook hier gaat de Wet van de Wederkerigheid op. En hoe meer likes hoe meer mensen het ervaren als een interessante post.
Als je wilt dat het een specifieke groep bereikt kun je in groepen op Facebook of Linkedin je link met een uitnodigende tekst plaatsen. Je kunt op Facebook en Instagram, maar ook op Pinterest (als daar je doelgroep zit) gemakkelijk een bericht met je blog er in promoten. Dit laatste kost geld.
Je kunt je blog ook verzenden aan je aangelegde mailinglist. Want let er op dat je ook bij bestaande relaties ‘top of mind’ moet blijven.

Als je weet wat het de lezer oplevert kun je dit gebruiken als inleidende tekst op de social media kanalen of als titel bij je mail. Dat is een natuurlijke trigger om de lezer door te laten klikken.

Hoe vaak moet je bloggen

Ben je een beginnende blogger doe dat dat minimaal eens per maand. Zet het in je agenda, zoek vooruit thema’s die bij jouw bedrijfsfocus passen en zorg dat je tijd hebt om te schrijven, te herlezen en eventueel door anderen te laten proeflezen. Dat laatste doe ik ook zeker. Ik ben namelijk super dyslectisch maar wil wel de zzp’er helpen te groeien met zijn of haar bedrijf.

Zelf plan ik ook wanneer ik blogs publiceer maar niet wanneer ik ze schrijf. Mij lukt dit namelijk het beste wanneer ik zelf geïnspireerd (of soms zelfs flink gefrustreerd) ben. Dan heb ik zomaar verhalen als deze binnen een half uurtje op papier. Daarna plan ik wel tijd voor de nazorg in de zin van het verspreiden en reageren wanneer dit nodig is.

Geef niet op als je blog niet direct door duizenden mensen gelezen wordt. Stug door gaan is het devies. Je wordt er steeds beter in en het gaat steeds gemakkelijker. Toen je als kind ging leren lopen stopte je ook niet na drie keer vallen en twee schaafwonden. Je had immers een doel; zelfstandig lopen en de wereld in!

Ook doorgaan als het tegenzit in het ondernemerschap.

Onze call tot action

Ben je ondertussen een boeiende schrijver geworden en wil je mede ondernemers inspireren dan kun je ook gaan bloggen op ikonderneemhet.nl. Da’s echt heel gemakkelijk en toegankelijk en je hebt gelijk een groot publiek. Daarbij is wat jij plaatst altijd zichtbaar voor alle leden. Een account maken op ikonderneemhet.nl is gratis maar wil je gaan bloggen dan doe je dat middels een premium account.

Ben je zo geïnspireerd dat je dat gelijk NU uit wilt proberen dan bied ik je een flinke korting voor de eerste maand dat je premium lid bent. Stuur mij een berichtje via info@ikonderneemhet.nl en je krijgt van mij een code waarmee je maar liefst €20 korting krijgt! Je betaalt dan om te proberen nog maar €5 voor de eerste maand en kunt wel gebruik maken van alle faciliteiten die dit platform biedt. En natuurlijk kun je je account altijd weer downsizen naar een gratis account als dit niet jouw kanaal blijkt te zijn.

 

call to action

Auteur: Henriëtte Veenstra
Gepubliceerd op: maandag 24 februari 2020

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!