Groeien zonder personeel

Groeien zonder personeel

7 manieren waarop jij slim én schaalbaar kan ondernemen

Uit alle onderzoeken blijkt onomstotelijk dat ruim één derde van alle zzp’ers groeiambitie heeft. Uit een recent onderzoek van de Kamer van Koophandel komt naar voren dat het bij deze ambities om drie zaken draait: meer klanten, meer omzet en een grotere naamsbekendheid. Deze ambitie gaat niet gepaard met de wens om te groeien in vast personeel. De belangrijkste redenen daarvoor zijn de financiële risico’s die dat met zich meebrengt en de verantwoordelijkheid voor vaste medewerkers. Zelfstandigen willen vooral onafhankelijk blijven. Er wordt daarom in deze groep veel samengewerkt met andere zelfstandigen.

Dit beeld herken ik helemaal. Wij willen zelf – voorlopig – groeien zonder vaste medewerkers. Wij werken daarom samen met andere zelfstandigen, die weer expert zijn in hun vakgebied. Groeien is dus absoluut mogelijk op alle drie de fronten; klanten, omzet en naamsbekendheid, door goed na te denken over de strategie van je bedrijf. Ik deel graag een aantal tips met je:

1. Ontwikkel een slimme groeistrategie waarbij opschaling mogelijk is

Zzp’ers raken gewend aan het uitvoeren van alle taken in hun bedrijf. Zodra het drukker wordt komt er een moment waarop je je afvraagt of je al dat werk zelf nog aankunt. Voor zelfstandige professionals die zichzelf als expert verhuren is het lastiger om op te schalen, omdat ze dan per definitie een andere rol krijgen. Maar of je nu producten of diensten of een combinatie ervan aan de man brengt, het begint met nadenken hoe je kunt opschalen zonder er zelf evenredig meer tijd in te moeten stoppen. Een groeistrategie dus.

2. Alles wat niet behoort tot de kern van jouw business kun je uitbesteden.

En dat is meer dan je denkt! Niet alleen je boekhouding kun je uitbesteden, maar van het inpakken van bestellingen, het bijhouden van de website, de marketing, teksten die geschreven moeten worden… er komt een moment waarop jij je weer wilt richten op jouw kerntaken en al het anderen graag uitbesteedt. Zeker in een groeifase zal je gaan wennen aan het idee dat geld uitgeven aan professionals die ervoor zorgen dat jij kunt doen waar je het beste in bent een noodzakelijke investering is om groeistappen te kunnen zetten. Lees ter inspiratie ook het verhaal van Rudolf Vergeer die in zijn eentje bijna 2 miljoen omzet draait en nog steeds groeit!

3. Maak gebruik van stagiaires

Voor alle werkzaamheden die niet cruciaal zijn binnen jouw bedrijfsproces, kun je werken met stagiaires. Bedenk eens hoeveel tijd je kwijt bent met zaken die óók nog even moeten… Natuurlijk komen stagiaires om bij jou praktijkervaring op te doen, en je moet ze ook kunnen begeleiden. Maar voor het opstellen van een marketingplan, doen van onderzoek naar een nieuwe markt, het ondersteunen bij praktische werkzaamheden zoals de organisatie van workshops of events, en op andere vlakken zijn jonge mensen te vinden die hun verse kennis bij een ondernemer in de praktijk willen brengen.

4. Samenwerken met andere zelfstandigen

Op specifieke deskundigheid is het slim om structureel te samenwerken met andere zelfstandigen. Stel vooraf duidelijke doelen, en leg vast wat je van elkaar verwacht. Mijn ervaring is dat je vooraf heel duidelijk voor jezelf moet hebben wat je aan resultaat verwacht. Met echte professionals kun je sturen op resultaat, zij willen als zelfstandige namelijk ook de vrijheid hebben om zelf invulling te geven aan de manier waarop ze dat behalen. Controleer wel regelmatig of je nog tevreden bent met de kwaliteit, zodat je tussentijds kunt bijsturen.

5. Inhuren via payroll bureaus

Ken je iemand die jou kan ondersteunen, maar is dit geen zelfstandige, dan kan je hem of haar toch inhuren. Via een payroll bureau heb je voor de wet niemand in dienst, en loop je dus geen enkel risico. De medewerker bouwt wel rechten op, krijgt vakantiegeld en is verzekerd. Je kunt dus toch mensen aannemen, en groeien zonder personeel dat op jouw loonlijst staat. Onze ervaring met payrolling is heel positief. Je kunt zo ook ervaren of het werkgeverschap bij je past. Het voordeel van payrolling is dat je zelf mensen kan aandragen en de verloning via het bureau laat verlopen. Het is goedkoper dan een uitzendbureau, aangezien deze ook het selectieproces voor hun rekening nemen en dat in het tarief doorberekenen.

6. Familie en vrienden

In piekperioden kan het soms een uitkomst zijn, met structurele werkzaamheden adviseer ik het niet. Extra handjes om door een – eenmalige – berg werk heen te komen, daarvoor lenen zich familieleden en vrienden zeker. Maar ik houd altijd het gezegde in mijn achterhoofd ‘familie en vis blijven maar drie dagen fris’. Zelf ben ik ook eens bijgesprongen bij een zwager. Led-lampjes sorteren op kleur die door een fout van de fabrikant bij elkaar in grote dozen waren verpakt… Het was gezellig met zijn allen, en het duurde gelukkig ook niet langer dan drie dagen.

7. Ga digitaal

Jouw slimme groeistrategie kan niet zonder de online mogelijkheden ten volle te benutten. Ook dienstverleners, of wat plat gezegd de ‘urenschrijvers’ zullen hun groei moeten gaan zoeken in het benutten van andere digitale mogelijkheden. Opschalen als eenpitter is heel goed mogelijk met behulp van een goede site en optimale toepassing van online marketing. Doe je dat slim, dan kan de wereld aan je voeten liggen!

 

Auteur: Klaar Zegers
Gepubliceerd op: woensdag 31 juli 2019

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!