Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Veel bedrijven focussen zich met name op het werven van nieuwe klanten. Toch is het tevreden houden van huidige klanten minimaal net zo belangrijk. Zowel nieuwe klanten werven als huidige klanten tevreden houden, doe je met relatiebeheer. Goed relatiebeheer zorgt ervoor dat je je bestaande klanten niet alleen behoudt, maar ook meer omzet uit je bestaande klanten haalt. Soms is hier net zo veel groei te behalen als het werven van nieuwe klanten. En met tevreden bestaande klanten is het uiteraard weer makkelijker om nieuwe klanten te werven. Het is dus essentieel dat je hier ook voldoende tijd aan besteedt. Maar hoe doe je dit zo efficiënt mogelijk en haal je uiteindelijk zoveel mogelijk uit je relatiebeheer? Dit artikel vertelt je hoe je dit aanpakt.
Relatiebeheer is een werkwijze waarbij het optimaliseren van alle contacten met klanten centraal staat. Relatiebeheer wordt in bedrijfstermen doorgaans Customer Relationship Management (CRM) genoemd, maar ook wel relatiemarketing of verkoopbeheersysteem. Een CRM systeem geeft je inzicht in klantinformatie zodat je hier met de bedrijfsvoering op in kunt spelen. Een CRM geeft je de mogelijkheid om op het juiste moment de juiste boodschap te communiceren naar je klant.
Wil je goed inzicht hebben in je relatiebeheer en alles in goede banen leiden, dan biedt CRM software een uitkomst. Het implementeren van relatiebeheer software in je bedrijf kan veel voordelen met zich meebrengen. Het verbetert namelijk je klantbeleving en het verhoogt de efficiëntie.
Het optimaliseren van een goede klantbeleving is key voor de tevredenheid van zowel bestaande als nieuwe klanten. Heb je je klantgegevens goed geordend, dan kun je de klantbeleving aanzienlijk verbeteren. Met een CRM pakket kan voor elke klant een gepaste waardepositie worden aangeboden. Op deze manier speel je op het juiste moment in op de wensen van iedere individuele klant.
Het handige aan CRM systemen is dat het een hoop werk uit handen kan nemen. Handmatige processen kunnen namelijk worden geautomatiseerd door bijvoorbeeld integratie met andere systemen. Zo kun je CRM software bijvoorbeeld koppelen aan het CMS (Content Management Systeem) van je website. Hiermee zorg je ervoor dat aanmeldingen of offerte aanvragen via de website automatisch in het CRM worden opgenomen. Zo worden nieuwe potentiële klanten direct vanaf het begin van het verkoopproces gevolgd en beheerd. Dit bespaart tijd, zorgt voor structuur gedurende het verkoopproces en resulteert in een hogere verkoopproductiviteit. Daarnaast kun je bijvoorbeeld je E-mail marketing programma en CRM integreren zodat je marketingacties goed aansluiten op de behoeften van de klant en op het juiste moment worden gecommuniceerd. Op deze manier wordt je E-mail marketing veel effectiever en zorgt het voor een hogere omzet. Kortom, zorg ervoor dat je zo veel mogelijk automatiseert en structureert je het verkoopproces en marketingactiviteiten. Hiermee haal je optimaal rendement uit je relatiebeheer.
Wanneer klantinformatie versnippert door het het hele bedrijf wordt vergaard en bewaard, is de kans groot dat belangrijke klantgegevens verloren gaan. Met CRM software zijn je klantgegevens goed beveiligd op één plek. Kortom, één plek om alle klantinformatie te beheren, zodat alle medewerkers van uw bedrijf over dezelfde klantinformatie beschikt. Dit voorkomt verlies van waardevolle informatie en bevordert de efficiëntie en transparantie. Bovendien maakt de software dagelijks een back-up van alle data, zodat deze goed opgeslagen en beschermd zijn.
Wil je gebruikmaken van een CRM pakket? Een eenvoudig CRM heb je al voor een paar tientjes per maand. Zoek je een wat uitgebreidere variant met bijvoorbeeld een urenregistratie, agenda en projectmanagement functie? Dan ben je rond de 50 euro per maand kwijt. Dan is het uiteraard wel zo prettig om het eerst uit te proberen voordat je een abonnement afsluit. Op deze manier weet je of het CRM prettig werkt. De meeste relatiebeheer software aanbieders hanteren daarom ook een gratis proefperiode van doorgaans 30 dagen. In deze periode heb je de gelegenheid om de basisfunctie uit te proberen en kun je kijken of het pakket goed bij je bedrijf past.
Wanneer je gebruikmaakt van de juiste CRM software kun je meer uit je relatiebeheer halen. Het verbetert je klantbeleving, doordat je de klanten op maat bediend. Daarnaast verhoogt een CRM de efficiëntie, omdat processen geautomatiseerd kunnen worden en je alle klantinformatie op één plek beheert. Al deze voordelen besparen je uiteindelijk een hoop tijd en geld en stellen je bedrijf in staat om (nog) harder te groeien.
Wees de eerste die reageert!
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.