contentmarketing

Is contentmarketing alleen voor grote bedrijven met veel budget?

Nee.

Gelukkig is contentmarketing voor iedereen en ben je – ook als je een wat kleinere organisatie bent, net bent begonnen of als je niet veel kunt investeren – enorm flexibel. Dat heeft allemaal te maken met de komst van de verschillende soorten media en content die je daarop kunt verspreiden.

Laten we even een kijkje nemen in de wereld van media, middelen en content en welke kansen jij als ZZP’er of kleine ondernemer hebt.

 

We beginnen met een lesje media.

Je hebt earned, paid en owned media. De hoeveelheid en combinatie van meerdere media die je inzet, bepaalt je succes. Earned en owned media zijn ‘gratis’ media waar jij de vruchten van kunt plukken zonder ook maar een cent uit te hoeven geven aan advertenties of andere betaalde uitingen (paid).

Een blog over advertenties en andere betaalde media komt een andere keer. Vandaag houden we het bij earned en owned media. Ik leg kort uit wat beide zijn.

 

1. Earned media: daar verstaan we alle vormen van aandacht van derden onder. Denk bijvoorbeeld aan mond-tot-mondreclame, positieve recensies en social media. Het nadeel is dat je zelf geen controle hebt over wat er over je wordt gezegd en geschreven. Behalve door gewoon een goede dienstverlening te creëren en klanten uit te nodigen feedback te geven. Earned media zijn de kanalen van anderen waar zij hun eigen (ongezouten) mening en verhaal delen die wel óf niet over jou gaan.

 

2. Owned media: dat zijn al onze eigen kanalen. Je eigen website, je eigen nieuwsbrief en je eigen social media-accounts. Je hebt je eigen communicatie volledig zelf in bezit en je bepaalt zelf wát je communiceert (contentmarketing).

Media noemen we dan dus ook wel kanalen.

 

Maar, wat verstaan we dan onder middelen?

En wat kun je naast webteksten op je website, een nieuwsbrief en social media berichten nog meer inzetten aan middelen voor contentmarketing? En wanneer kies je voor welk soort middel?

Om te beginnen, ik krijg vaker vragen en opmerkingen van mensen die richting: ‘ik wil een goede website’ of ‘ik wil hoger in Google komen’ en ‘ik moet meer met Instagram doen’ gaan, dan dat ik vragen krijg over de invulling van deze kanalen.

Want is het niet veel interessanter na te denken over wat je dan op die kanalen gaat vertellen? En op welke manier? Het zijn namelijk juist je middelen (en vervolgens de content in de vorm van tekst, video, gesproken woord etc.) die leidend zijn bij het overbrengen van je boodschap en het bereiken van je doelgroepen. Daarom raad ik je altijd aan te beginnen met het opstellen van een doel en doelstellingen voordat je ijverig aan de slag gaat met bijvoorbeeld een nieuwe website of je Instagram-pagina.

 

Maar oké, leuk Stéfanie. Maar waar begin ik dan?

 

Nou, middelen zijn er in verschillende soorten en maten. Op je website (kanaal) kun je een blog (middel) opzetten, maar ook een download voor een e-book (middel) maken. Twee hele verschillende middelen met ook beide heel verschillende doelen en resultaten. Op Instagram (kanaal) kun je je verhaal overbrengen door middel van een video (middel) of een afbeelding (middel). Maar kies je dan voor stories of voor een visual in je feed? En zo kunnen we doorgaan.

 

Ik begrijp maar al te goed dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Er is zo veel mogelijk! Daarom heb ik een lijstje opgesteld met de meest gebruikte online middelen met verschillende doelen die je kunt inzetten op verschillende soorten kanalen:

⚡️Blogs

⚡️Whitepapers

⚡️Artikelen

⚡️Podcasts

⚡️Video

⚡️Infographic

⚡️Casestudies

⚡️Reviews

⚡️E-books

⚡️Nieuwsbrieven

⚡️Quiz

⚡️Visuele content voor social media

 

Wat heb jij nu nodig om te starten?

 

Owned media en earned media samen maken een sterke strategie die je in kunt zetten terwijl je geen grote budgetten hoeft te reserveren. Het enige dat je kwijt bent en je indirect geld kost, is je tijd. Want, tijd steken in marketing en dan met name contentmarketing kost nou eenmaal tijd. Zie het als een intern proces. Je moet het er wel voor over hebben. Maar het resultaat is wonderbaarlijk! Twee extra belangrijke succesfactoren naast tijd: gebruik altijd een plan en consistentie is key.

Dus waar wacht je nog op?

Contentmarketing is niet alleen voor de grote bedrijven met veel budget.  Begin eens met het schrijven van een ervaringsverhaal over jouw dienstverlening. Voor je het weet ben je een ster in het vertellen van jouw verhaal en bereik je daarmee ontzettend veel potentiële klanten. Wil je een stapje verder gaan en contentmarketing professioneel aanpakken? Er zijn genoeg mensen die je willen helpen met het opstellen van een gedegen plan.

 

Ik ben benieuwd naar jouw zoektocht naar de perfecte kanalen en middelen. Hou je me op de hoogte?

Auteur: Stéfanie Herstel
Gepubliceerd op: maandag 30 maart 2020

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!