Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Ondernemers zijn kuddedieren. We doen mee met het kuddegedrag om erbij te horen. Maar we voelen tegelijkertijd een grote behoefte om boven de kudde uit te stijgen. Om onze eigen unieke plek te vinden in de markt, die ‘sweet spot’ waar ondernemen inspirerend is. Zonder zichtbaarheid en gezien worden gedijt geen enkele ondernemer. Dus hoe zorg je er nu voor dat je als ondernemer gezien, gevonden en gewaardeerd wordt?
Ieder mens wil ‘erbij horen’ en niemand wil buiten de boot vallen. En als in die ‘boot’ allemaal ondernemers zitten, dan doe je als ondernemer je best om binnen die groep gewenst te zijn en gezien te worden. Je doet mee met de gewoontes van die groep en past je aan. Je zoekt onbewust de behoefte aan bevestiging en goedkeuring. Het geeft een gevoel van zelfvertrouwen en zelfwaardering als je die bevestiging krijgt.
Veel ondernemers vinden het ook belangrijk om te laten zien dat ze succes hebben. Het geeft bevestiging en het gevoel ‘geslaagd’ te zijn. Vooral als andere ondernemers ‘minder geslaagd’ zijn, groeit hun eigenwaarde des te meer. Je hoort er niet alleen bij, anderen kijken zelfs tegen jou op en zouden ook graag dat succes hebben.
Ondernemers zijn vaak trots en eigenwijs en ontlenen hun zelfrespect en zelfvertrouwen aan dat succesvol zijn binnen hun groep en ten opzichte van de andere leden. Zzp’ers werken van nature zelfstandig, ze zijn ook minder vaak lid (43%) van een ondernemersvereniging dan MKB’ers (62%). Ze zijn hun eigen ‘merk’ en zullen zich ook met een eigen identiteit in hun markt moeten positioneren. Natuurlijk identificeren ze zich wel met de groep ondernemers, en zien ze zichzelf ook als ondernemer. Maar succes wordt minder binnen een ondernemersgroep bepaald en ervaren.
Voor zzp’ers is juist de zichtbaarheid bij en waardering van zijn klanten essentieel. Tegelijkertijd ziet ‘de markt’ de individuele zzp’er niet. De groep waartoe de zzp’er behoort is divers, groot en onoverzichtelijk. Of het nu gaat om coaches, vormgevers of fotografen; voor de buitenwereld is het vinden van die unieke zzp’er als zoeken naar een speld in een hooiberg!
De uitdaging voor een zzp’er is gezien te worden en erkenning te krijgen. En dan vooral bij zijn klanten, in de markt dus. Dan komt het erop aan dat je je onderscheidt als zzp’er. Zonder een duidelijke ‘smoel’ in jouw markt en klanten die daar op af komen blijft het zzp’en een ondernemerschap van lange dagen en weinig verdienen.
Voor klanten moet namelijk het volstrekt helder zijn wat jou uniek maakt en welke oplossing jij voor ze hebt. Voor jou zijn er immers vele anderen die hetzelfde aan de man brengen. Andersom moet je als zzp’er heel erg goed weten wat jouw klanten bezighoudt, welke uitdagingen of problemen ze ervaren en hoe jij daar op unieke wijze op kan inspelen. Een belangrijke voorwaarde om jouw ‘sweet spot’ te vinden! De ‘sweet spot’ is die plek in de markt waar je weinig concurrentie ondervindt en je een goede prijs kunt vragen. En het ondernemerschap je veel energie geeft.
En in dat laatste gaat het vaak mis. De uitdagingen en dagelijkse problemen van de klant zijn vaak niet zo helder. En als je dan ook geen helder beeld hebt van je eigen unieke talenten of eigenschappen die je kunt inzetten om echt het verschil te maken dan ben je één van de velen. Zoals de kudde koeien waarin de enige echte Clara niet te vinden is!
Wat kun je doen? Mijn advies is: verdiep je in je klant en zijn vraag en achterliggende behoefte. Breng in kaart wat hij allemaal doet en denkt rondom die behoefte:
Als je dit allemaal helder hebt kun je vervolgens eens goed naar jezelf kijken. Welke eigenschappen en talenten heb je? Wat zeggen anderen daarover? Dat wat voor jou vanzelfsprekend is, kun je gebruiken om in je dienstverlening het verschil te maken. Je kunt zonder veel moeite je product of dienst die unieke eigenschappen geven die jouw klant zo waardeert!
Neem bijvoorbeeld Wieke. Wieke werkt als accountmanager bij een verzekeraar en ze is zwanger. Ze zal over enkele maanden met verlof gaan. En alhoewel dat natuurlijk heel fijn is, maakt ze zich ook zorgen. Ze zal worden vervangen tijdens haar zwangerschap. Maar wat zal er gebeuren als ze weg is? Wieke wil niet terugkomen na vier maanden en ontdekken dat haar vervanger alles anders heeft gedaan. Dat ze niks meer kan vinden. Dat er afspraken zijn gemaakt met klanten waar ze niet achter staat.
Kortom, dat ze zich ineens een vreemde voelt. En haar leven staat al op de kop met zo’n kleine, dat kan ze er niet bij hebben op het werk. Ze is er onrustig en onzeker over.
Petra is interimmer. Eén van de velen. Net als vele anderen vervult ze tijdelijke managementfuncties. Als interimmende zzp’er heeft ze niet zoveel op met lange klussen. Ze houdt van de afwisseling en meer dan zes maanden wil ze zich niet verbinden aan een organisatie. Ze is snel van begrip, empathisch en sociaal. Petra heeft zich gespecialiseerd in tijdelijke vervanging bij zwangerschappen. Ze weet precies hoe het voelt om als zwangere je werk over te moeten dragen. Ze is zelf moeder.
Haar kracht schuilt juist in het draaiende houden van de winkel en niet van alles te veranderen. Ze hoeft zich niet te profileren binnen een organisatie maar er juist voor te zorgen dat degene die ze vervangt weer naadloos terug kan komen na een levensveranderende ervaring als het krijgen van een kind. Haar opdrachtgever is in eerste instantie degene die ze vervangt en daarna pas de organisatie waarin ze komt te werken. Deze duidelijke propositie leidt er steeds toe dat Petra via-via voortdurend weer leuke nieuwe tijdelijke opdrachten krijgt. De aanstaande moeders zijn haar ambassadeurs.
Kijk nu eens hoe dit voor jou werkt. Je kunt beginnen met een overzicht te maken van de uitdagingen en zorgen van de klant en daar jouw talenten en ervaring tegenover te zetten.
Als je dit helder hebt kun je gaan bepalen welke zaken je gaat toevoegen, veranderen of verbeteren aan je dienstverlening en je communicatie. Je richt je daarbij op de ultieme klantbeleving. Zorg ervoor dat volstrekt duidelijk voor je is wat jouw klant moet ervaren bij wat je doet.
In jouw ‘sweet spot’ onderneem je vanuit je talenten en beteken je het meest voor je klanten. En omdat er maar één zo is als jij, zal je weinig last hebben van concurrenten. Je klanten zullen fungeren als ambassadeur en dat betekent dat zich nieuwe klanten bij je melden met een uitdaging waar jij verzot op bent. Moeiteloos ondernemen noem ik dat!
Wil je hier meer over weten? In onze academie kun je vele trainingen vinden die gaan over dit onderwerp. Kijk op www.academie.ikonderneemhet.nl en ga aan de slag met het ontdekken van jouw ‘sweet spot’!
Wees de eerste die reageert!
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.