Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Waarvoor kun je ANNA gebruiken? Om aannames te voorkomen kun je ANNA inzetten.
De omschrijving van een aanname is: ‘Iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten’. Het is een veronderstelling.
Je herkent een aanname door het taalgebruik. “Volgens mij…, Je bedoelde toch…, Ik dacht dat…, Ik bedoelde te zeggen…, Dat snap je toch wel?”
Vooral suggestieve vragen zijn een mooi voorbeeld van het doen van aannames: “Je bent nu twee jaar ondernemer, dan weet je vast wel hoe het werkt?” Of, “Jij hebt toch al ervaring in loondienst, dan heb je toch zo genoeg klanten?”
Als er dan ook nog wordt gezegd: “Ik neem aan dat..” dan weet je zeker dat het om aannames gaat.
Aannames zijn meestal gebaseerd op ervaringen en daarom ook vaak correct. Dan heb je dus ook geen reden om je eigen aannames ter discussie te stellen. Je neemt ze als zekerheid aan.
Maar kloppen je aannames wel? Heb je ze gecheckt?
Het scheelt tijd. Het voorkomt dat je lange gesprekken met iemand hoeft te voeren.
Veel aannames komen voort uit de neiging om snel te oordelen. Die snelheid is een automatisme van ons brein: ze zorgt ervoor dat we in bepaalde situaties direct handelend kunnen optreden. Een voordeel is dat je dus weet dat je brein snel werkt.
Je weet niet zeker of het klopt wat jij voor waarheid aanneemt. Als er toch iets anders bedoeld wordt dan ga je mooi het schip in en kunnen er miscommunicaties of wrijvingen ontstaan. Maak daarom gebruik van ANNA!
De ANNA techniek is een effectief hulpmiddel in communicatie.
ANNA =
Altijd
Nagaan
Nooit
Aannemen
Door ANNA in te zetten neem je niet ‘zomaar’ iets aan, maar check je het door de stelling van de ander (zoals jij die hebt begrepen) te herhalen met daar achteraan ‘klopt dat?’
“Ik zie je vaak op LinkedIn en krijg de indruk dat het supergoed gaat, klopt dat?”
“In eerdere gesprekken heb je aangegeven dat je een hekel hebt aan bijeenkomsten, is dat nog zo?”
“Voor sommige ondernemers is het verkopen spannend, hoe is dat voor jou?”
Het vraagteken is hierbij een punt. Je wacht het antwoord van de ander af voordat je een volgende vraag stelt of verder gaat met het gesprek.
Voorkom miscommunicaties en zet ANNA in!
Wees de eerste die reageert!
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.