Anna - vindjeklant

Maak gebruik van ANNA!

Even voorstellen: ANNA

Waarvoor kun je ANNA gebruiken? Om aannames te voorkomen kun je ANNA inzetten.
De omschrijving van een aanname is: ‘Iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten’. Het is een veronderstelling.
Je herkent een aanname door het taalgebruik. “Volgens mij…, Je bedoelde toch…, Ik dacht dat…, Ik bedoelde te zeggen…, Dat snap je toch wel?”
Vooral suggestieve vragen zijn een mooi voorbeeld van het doen van aannames: “Je bent nu twee jaar ondernemer, dan weet je vast wel hoe het werkt?” Of, “Jij hebt toch al ervaring in loondienst, dan heb je toch zo genoeg klanten?”
Als er dan ook nog wordt gezegd: “Ik neem aan dat..” dan weet je zeker dat het om aannames gaat.

Check je aannames

Aannames zijn meestal gebaseerd op ervaringen en daarom ook vaak correct. Dan heb je dus ook geen reden om je eigen aannames ter discussie te stellen. Je neemt ze als zekerheid aan.
Maar kloppen je aannames wel? Heb je ze gecheckt?

  • Ik zie jou steeds op LinkedIn, dus jij moet wel succesvol zijn
  • Ik heb je niet gevraagd voor die bijeenkomst, want ik weet dat je er een hekel aan hebt
  • Ik kan me zo voorstellen dat jij niet durft te verkopen…

Wat is het voordeel van iets aannemen?

Het scheelt tijd. Het voorkomt dat je lange gesprekken met iemand hoeft te voeren.
Veel aannames komen voort uit de neiging om snel te oordelen. Die snelheid is een automatisme van ons brein: ze zorgt ervoor dat we in bepaalde situaties direct handelend kunnen optreden. Een voordeel is dat je dus weet dat je brein snel werkt.

Er zijn ook nadelen

Je weet niet zeker of het klopt wat jij voor waarheid aanneemt. Als er toch iets anders bedoeld wordt dan ga je mooi het schip in en kunnen er miscommunicaties of wrijvingen ontstaan. Maak daarom gebruik van ANNA!
De ANNA techniek is een effectief hulpmiddel in communicatie.

ANNA =

Altijd
Nagaan
Nooit
Aannemen

Door ANNA in te zetten neem je niet ‘zomaar’ iets aan, maar check je het door de stelling van de ander (zoals jij die hebt begrepen) te herhalen met daar achteraan ‘klopt dat?’
“Ik zie je vaak op LinkedIn en krijg de indruk dat het supergoed gaat, klopt dat?”
“In eerdere gesprekken heb je aangegeven dat je een hekel hebt aan bijeenkomsten, is dat nog zo?”
“Voor sommige ondernemers is het verkopen spannend, hoe is dat voor jou?”

Het vraagteken is hierbij een punt. Je wacht het antwoord van de ander af voordat je een volgende vraag stelt of verder gaat met het gesprek.

Voorkom miscommunicaties en zet ANNA in!

Auteur: Adinda Keizer
Gepubliceerd op: donderdag 21 januari 2021

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!