marketingvalkuilen

Marketingvalkuilen voor startende ondernemers

Regelmatig zie ik startende ondernemers zich stuk bijten op marketing. Ze verliezen zichzelf in de wereld van mogelijkheden die (online) marketing biedt. Je zou het een beetje simpel kunnen noemen, maar voor mij is dit de formule voor een geslaagd bedrijf:

goede producten/diensten + passende marketing = succesvol

Dat geweldige product of die steengoede dienst: dat zou altijd de basis moeten zijn van een bedrijf. Vervolgens giet je dat in een sterk verhaal en vermarkt je dit op de manier die past bij je organisatie en haar doelgroep. Trap daarbij vooral niet in de onderstaande marketingvalkuilen als startende ondernemer.

Marketingvalkuil 1: statistieken

Je hebt een website, een social media kanaal en een maandelijkse nieuwsbrief. Goed bezig! Met Google Analytics, statistieken op de socials en via je mailingprogramma kan je precies zien hoe je marketing inspanning ontvangen wordt. Leuk, die cijfers en behulpzaam, als je op zoek bent naar specifieke informatie. Grootste valkuil van een startende ondernemer? Je blind staren op cijfers. Dat 80% van je volgers vrouw is, is relevante informatie. Als je echter 5 volgers hebt en 4 daarvan zijn (vrouwelijke) familie, zegt die statistiek opeens niets. Hetzelfde geldt voor je website statistieken: 50 bezoeken op een dag zijn heel leuk, maar als er 40 uit Turkije komen en nog eens 8 vanuit je enthousiaste vriendengroep, heb je er weinig aan als Nederlandse tekstschrijver. Moraal: interpreteer je cijfers goed en staar je niet blind op aantallen.

Marketingvalkuil 2: algoritme

Moet je op dinsdag om 18.32 posten of op zaterdag om 4.55? Het ‘heilige’ algoritme wat bepaald door hoeveel mensen jouw post gelezen wordt op social media houdt veel mensen bezig. Mijn korte advies? Plaats op een logisch tijdstip, kijk of je een trend kan ontdekken voor jouw lezerspubliek en laat het verder los. Hier geldt ook: hoe relevanter en waardevoller je post, hoe meer het gelezen, gedeeld en gezien wordt. Met waardeloze bijdragen kan je nog zoveel mensen bereiken: je echte doelen haal je er niet mee.

Marketingvalkuil 3: adverteren

Advertenties die leiden naar websites die totaal niet converteren. Bizar dure AdWords campagnes voor startende eenmanszaken. Gesponsorde berichten die niks opleveren. Adverteren is een categorie op zich in het online marketing veld. Kán hartstikke veel opleveren, doet het meestal niet. Met advertenties nieuwe klanten binnenhalen lukt alleen met een steengoede website, sterke advertentieteksten en hele duidelijke doelen. Drie factoren die -logischerwijs!- nog niet 100% aanwezig zijn als je net je dienst, verhaal en marketing aan het opzetten bent.

Toegevoegde waarde: werkt altijd

Statistieken uitpluizen, algoritmes ontleden en geld in betaalde marketing stoppen kan in een later (ondernemers)stadium best zinvol blijken. Steek als starter liever je tijd in het bieden van meerwaarde online: met je unieke visie, je schat aan kennis en je persoonlijkheid.

Auteur: Kelly Brunninkhuis
Gepubliceerd op: donderdag 15 oktober 2020

1 reactie

  1. Thijs Wieringa
    Thijs Wieringa, 30 oktober 2020

    Mooie tips! Een goede landingspagina op je site is inderdaad enorm belangrijk wil je conversie uit je advertentie halen!

    Thijs
    https://pixelsz.nl