online-training

Moet ik ook een online training opzetten?

Je ziet het nu aan alle kanten voorbij komen, ondernemers die een online training aan bieden. Of het nu gaat over hoe je een video moet opnemen of hoe je gitaar speelt, het wemelt van de online trainingen.

Moet jij dan ook een online training?

Nee, dat moet niet.

Dat is nu het hele mooie aan ondernemer zijn. Je kunt zelf bepalen wat je wel en niet wilt doen.
Nou ja, behalve de belasting/btw aangifte dan. Dat MOET je wel echt doen….

Een online training heeft voor- en nadelen. Zowel voor jou als voor je klant.

Voordelen:


– Het heeft een groot bereik
– Je kunt passief geld verdienen. Jij bent op vakantie en mensen kopen de online training. Een fijn verdienmodel. Ook tijdens de corona crisis
– Laagdrempelig
– Deelname kan anoniem
– Lage kosten
– 24/7 beschikbaar
– Het kost je nauwelijks tijd meer na het maken

Nadelen:


– Het is standaard. Jouw klant heeft wellicht andere problemen en dus oplossingen nodig.
– Veel deelnemers behalen niet de resultaten die ze kunnen behalen.
– Het is vrijblijvend. Veel deelnemers maken de online training niet af.
– Je kunt niet inspelen, het is niet interactief.
– Het verkopen van een online training is niet makkelijk of passief
– Je moet de techniek achter de online training snappen of laten doen

Conclusie

Een online training is laagdrempelig, 24/7 te volgen en levert jou passief inkomen op. Maar er zijn ook best veel nadelen. Een online training is mijn inziens perfect voor informatieoverdracht, maar minder geschikt als coaching.

Het is aan jou om te bepalen of voor jouw bedrijf een online training toegevoegde waarde heeft. Ik heb meerdere doelgroepen/labels en voor sommige van deze doelgroepen past een online training prima. Ik heb partners die deze online training verkopen, dus daar hoef ik me niet druk over te maken. Het is heerlijk om dit soort inkomen te hebben.

Zelf verkoop ik geen online trainingen aan ondernemers. Mijn ervaring is dat ik klanten veel verder kan helpen wanneer we 1 op 1 aan de slag gaan. Soms laat ik klanten wel de online training doen als ondersteuning bij mijn coaching.

Ga in ieder geval nu niet in paniek een online training maken omdat je je omzet ziet verdampen.

Extra tip: Verkoop eerst je online training en maak hem pas wanneer je meerdere hebt verkocht. Zo voorkom je dat je vele uren steekt in het maken van de training terwijl niemand hem vervolgens koopt.

Past een online training bij jouw bedrijf? Deel het in de reacties.

Auteur: Monica Helbig
Gepubliceerd op: donderdag 26 maart 2020

3 reacties

  1. Mark Swart
    Mark Swart, 3 april 2020

    Hoi Monica,
    Voor de standaard dingen die mijn klanten uitgelegd willen krijgen kan ik een cursus maken maar als het wat specifieker is dan spreek ik vaak even met ze.
    Voor goed beheer en beveiliging van je ICT omgeving is namelijk niet maar 1 oplossing voor iedereen.

  2. Bert van Asperen
    Bert van Asperen, 31 maart 2020

    Handig overzicht Monica, bedankt!

  3. Bert van Asperen
    Bert van Asperen, 31 maart 2020

    Handig overzicht Monica! Dankjewel.