Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Je moet er niet aan denken, maar er zal een dag komen dat je het ondernemerschap aan de wilgen wil gaan hangen en je bedrijf wilt verkopen. Dit kan zijn door omstandigheden die buiten je invloedssfeer ligt (zoals een pandemie), je bent toe aan een nieuwe uitdaging of je vindt het wel ‘welletjes geweest’ en je wilt met pensioen gaan.
Een bedrijf verkopen doe je echter niet zo 1-2-3. Het is wel andere koek dan het verkopen van een kleding of interieurstuk op Marktplaats. Ervaren overnameadviseurs geven aan dat de optimale voorbereiding voor een verkoop wel drie jaar is voor de meeste ondernemingen. Dat geldt ook voor ZZP’ers en MKB’ers. Wellicht wel juist voor die kleine ondernemers. Omdat we zien dat dit soort type bedrijven, denk aan bakkers, kappers en nagelstudio’s, het functioneren van de ondernemingen voor een groot deel afhankelijk is van de aanwezigheid van de ondernemer in kwestie. Het kost veel tijd en strategische beslissingen dienen gemaakt te worden, om dergelijke bedrijven verkoopbaar te maken.
Maar ook wanneer je niet van plan bent om op korte tot medium termijn je bedrijf van de hand te doen is het de moeite waard, om de adviezen gegeven in dit artikel in acht te nemen. Veel van de zaken die belangrijk zijn om te regelen voor een overname, zijn sowieso eigenlijk al verbeterpunten waar je als ondernemer jezelf bezig mee wilt houden om je bedrijf te schalen en te laten floreren.
Zoals eerder aangegeven veel kleinere ondernemingen met name zijn nog te afhankelijk van de inbreng van de oprichter. Hoe kun je deze afhankelijkheid nu verminderen?
Een van de meest belangrijke zaken om mee te beginnen is het creëren van zogenaamde SOP’s. Dit staat voor Standard Operating Procedures. In Jip en Janneke taal kunnen we zeggen dat je handleidingen wilt creëren voor werknemers (indien van toepassing) en/of voor de nieuwe eigenaar. Alle belangrijke bedrijfsprocessen wil je nauwkeurig vastleggen in deze documenten.
Indien je een onderneming wilt schalen is dit sowieso cruciaal, omdat je niet alles zelf kunt doen. Je zult werknemers moeten inhuren, die moeten onderwezen worden. En daar zijn SOP’s voor.
Indien je ervoor kiest om het bedrijf over te dragen aan een kind, dan is het aan te bevelen om eerst de zoon of dochter een aantal jaren te laten werken in de onderneming alvorens het overdragen. Zodoende kunnen belangrijke klanten en leveranciers wennen aan de nieuwe eigenaar. In veel gevallen zien we dat men dan (tijdelijk) kiest om de onderneming om te zetten naar een VOF i.v.m. fiscale voordelen. Wanneer de zoon of dochter namelijk o.a. meer dan 1225 uur ieder jaar in de onderneming steekt dan kan hij of zij gebruik maken van belasting faciliteiten zoals de starters- en ondernemersaftrek.
Dit is wellicht de meest contra- intuïtieve tip, juist de jaren voor een beoogde overname wil je investeren in je bedrijf en liefst innoveren. Potentiële kopers zijn voornamelijk geïnteresseerd in wat jouw bedrijf in de toekomst kan gaan doen.
Door te stoppen met investeren in o.a. machines, het pand, raak je achter op concurrenten en kopers in spe zullen dit zeker opmerken en dat zal de bedrijfswaarde geen goed doen. Maar goed, ook al wil je de komende jaren nog niet je bedrijf van de hand doen, ook dan wil je natuurlijk een voorsprong behalen, uitbouwen en behouden binnen de industrie waar je actief in bent.
Kopers van bedrijven zijn huiverig t.o.v. bedrijven die afhankelijk zijn van slechts een handvol klanten. Stel dat een van deze klanten wegvalt, dan is het bedrijf in een klap een stuk minder winstgevend. Maar als je er goed over nadenkt, ook wanneer je nog niet op het punt staat de onderneming te verkopen dan wil je niet dat je bedrijf in levensgevaar kan geraken wanneer een van de klanten om wat voor reden dan ook opzegt of niet langer gebruik wilt maken van jullie producten en/of diensten.
Meer hulp nodig? Op de website van OvernameAdvies vindt je 15 apps die kosteloos en vrijblijvend te gebruiken zijn, op maat ontwikkeld voor kleinere ondernemers. Tools die ZZP’ers en MKB’ers in staat stellen om het heft in eigen handen te nemen en vooral zoveel mogelijk zelf het bedrijf te kunnen verkopen. Voor dit soort bedrijven is het laten begeleiden in een traject van a tot z door een overnameadviseur in veel gevallen simpelweg te kostbaar. Je wilt immers wel wat overhouden aan de verkoop. Op de website vindt je tevens een kennisbank en een digitale chatbot. Hiermee is een oplossing gekomen voor al die bedrijven die willen verkopen, maar niet weten waar te beginnen en niet beschikken over de middelen om hulp hiervoor in te schakelen.
Wees de eerste die reageert!
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.