Terug naar de basis: de klant

VJK

Na alle succesverhalen op social media zie je de laatste tijd steeds vaker berichten van mensen die hier moeite mee hebben. Bij hen gaat het helemaal (nog) niet zo goed. Zij hebben, ondanks veel inzet, moeite om zakelijk het hoofd boven water te houden.

Ik kan me voorstellen dat al die ‘Hosanna- verhalen’ niet goed zijn voor je motivatie. Iedereen is succesvol behalve jij…
Je wilt graag ondernemer zijn en je wilt ook graag dat het goed gaat. Je werkt er hard voor en doet alles om zichtbaar te zijn. Je doet precies wat al die andere ondernemers doen en bij jou werkt het niet. Opdrachten blijven uit en het voelt ook niet goed op deze manier.

Terug naar de basis: de klant

Als je op dat punt bent, ga dan terug naar de basis. Stop met denken in middelen die je moet inzetten. Eerst terug naar de basis. In de basis ga je terug naar DE KLANT.
Je weet wat je kunt en je weet wat je wilt met je bedrijf.

Dan stel je jezelf de volgende vragen:

  • Wie is mijn ideale klant?
    Maak van je doelgroep een persoon. Zo weet je hoe hij/zij aangesproken wil worden en kun je de juiste ‘tone of voice’ inzetten.
  • Waarom moet de klant juist met jou zaken doen?
    De klant doet zaken met jou als mens. Dus wie ben jij en hoe steek je in elkaar?
  • Wat maakt jouw bedrijf anders?
    Dit kan zijn in de bijzondere dienst die je biedt, maar vaak zit het in de werkwijze die je hanteert.
  • Waarin ben jij anders?
    Dit zijn vaak de kleine dingetjes die je extra doet omdat je het leuk vindt. Omdat je zelf ook graag zo behandeld wil worden.

Dit is de basis van je bedrijf.
Weet waarom de klant met jou zaken wil doen. Dit is je boodschap NAAR de klant. Hier voel jij je goed bij, want het past bij jou. En als het past, dan voel je de energie en word je zelf enthousiast en dan ineens gaan zaken weer lopen.

5 basis tips

  1. Spreek de taal van je klant
  2. Zorg dat je boodschap aansluit bij de wensen van je klant
  3. Doe anders dan al die anderen. Kies je eigen aanpak!
  4. Ken jezelf en weet waarom de klant met jou wil zakendoen
  5. Besef dat je eerst moet zaaien voor je kunt oogsten

Tip: Als je dit lastig vindt om uit te vogelen, denk dan eens aan een ondernemerscoach. In één sessie heb je dit zo helder en kun je je bedrijf verder uitbouwen.

Auteur: Adinda Keizer
Gepubliceerd op: dinsdag 25 februari 2020

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!