Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Online Marketing is altijd in beweging en de trends volgen elkaar snel op. Tien jaar geleden was het nog vrij overzichtelijk en moest je vooral zorgen dat bezoekers je website konden vinden en met een beetje geluk wat kochten. En in de avonduurtjes was er wat ruimte voor online service.
Nu moet je als website-runnende ondernemer kaas gegeten hebben van analytics, chatbots, user experience design en is de online serviceverlening aan klanten gemeengoed geworden. Niet zo gek ook, want klanten oriënteren zich inmiddels voornamelijk online voor bijna elk product. Hoe zorg je in 2020 dat jouw onderneming er uit springt?
We lopen de top 3 online marketing trends van 2020 door.
Wel eens van immediacy gehoord? Dat betekent zoveel als ‘onmiddellijkheid’. Het is een begrip sinds de industrialisering. Toen de fabrieken met prikklokken en op vaste tijdstippen rijdende treinen hun intrede deden, groeide onze verbondenheid met de klok. Inmiddels is tijd een schaars goed en willen we elke minuut zo goed mogelijk besteden. Hebben we een vraag over onze online bestelling bijvoorbeeld? Dan verwachten we nú een antwoord. Althans, ruim 80% van de klanten voelt dat zo, blijkt uit diverse onderzoeken.
Daar komt bij dat steeds meer apparaten spraakgestuurd zijn. Die twee ontwikkelingen samen hebben conversational marketing in een stroomversnelling gebracht. Google heeft zelfs zijn zoekalgoritme erop aangepast. Inmiddels vragen we niet meer “zoek winkel stad”, maar zeggen- of schrijven we volledige volzinnen en verwachten we een onmiddellijk antwoord.
Mooie ontwikkeling, maar wat moet je er mee? Zorg ervoor dat je hierop voorbereid- en ingericht bent. Een chatbot is al lang geen luxeproduct meer en kan bijvoorbeeld klanten sneller op weg helpen. Denk aan diensten zoals Intercom, waarmee je klanten direct in een online conversatie zo goed mogelijk kunt helpen. Of schrijf tenminste vanuit een conversationeel oogpunt je pagina’s met veelgestelde vragen. Bijkomend voordeel is dat Google het ook waardeert en je kan belonen met een betere positie in de zoekmachine.
Personalisatie werkt. Daar zijn we al een tijdje achter, maar toch weet nog niet iedereen zijn voordeel er mee te doen. Als je nog niet overtuigd bent, zet dit dan eens op een rijtje: Onderzoek van Semster, een online marketing Alkmaar specialist, wijst uit dat generieke advertenties als irritant worden ervaren. Gepersonaliseerde ervaringen worden daarentegen erg gewaardeerd, klanten zijn meer bereid om zaken te doen en vrijwel elke klant vindt een bepaalde mate van personalisatie positief.
Personaliseren begint bij het kennen van je klant. Dat kan door klanten te laten inloggen bijvoorbeeld, en daar je content op aan te passen. Maar ook de e-mails die je stuurt zouden een bepaalde mate van personalisatie moeten hebben. Stuur klanten die je kent alleen informatie die ook echt relevant is en je zal de conversie zien toenemen.
De laatste, maar zeker niet de minst belangrijke top trend voor 2020 is video marketing. Video wordt goed bekeken en is daarmee een uitstekende manier om een boodschap aan je bezoekers over te brengen. Daar komt bij dat het door gestandaardiseerde pakketten steeds goedkoper en professioneler kan. Tot slot: nadat je een video op Youtube hebt getoond kun je het nog lang blijven gebruiken. De audio voor een podcast bijvoorbeeld, een ondertitelde video op LinkedIn of de ondertitels gebruiken om een artikel te maken.
Snelheid en relevantie zijn de rode draad door de top 3 online marketing trends van 2020. Wanneer jouw website beter op maat voor de bezoeker is, snel en conversationeel antwoord geeft op vragen en via video de boodschap snel en duidelijk overbrengt, heb je een grotere kans op succes.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Eigenlijk zijn dit basisprincipes die altijd al belangrijk waren: ken je klant, wees persoonlijk en laat hem of haar niet wachten. Ook vóór het online tijdperk. Het zijn hygiène-factoren die vaak niet op orde zijn…