Gek genoeg denken we er meestal niet al te uitgebreid over na: het verdienmodel onder je bedrijf. Toch is het één van de belangrijkste onderwerpen van je businessplan. Of het nou gaat om het starten van een bedrijf of als je veranderingen binnen je bedrijf wilt doorvoeren: verdienmodellen zijn van grote invloed op je omzet én winst. Het is dus altijd de moeite waard om er goed over na te denken hoe jij je geld verdient in je bedrijf.
Toen wij met ons online ondernemersplatform ikonderneemhet.nl begonnen (in 2011!) kregen we echt continu alleen maar vragen over ons verdienmodel. En om heel eerlijk te zijn: in die tijd was het voor ons meer een kostenmodel. We hadden er destijds zelf niet goed genoeg over nagedacht (en konden de vragen dus ook niet goed beantwoorden). Na verloop van tijd konden we de vraag dan ook niet meer hóren… Inmiddels zijn we vele jaren verder en gelukkig wijzer.
In de afgelopen jaren zijn er ook allerlei nieuwe verdienmodellen ontwikkeld. Het maakt niet uit welk verdienmodel je hanteert, je begint altijd met het stellen van de belangrijkste vraag: Wat heeft je klant nodig of waar heeft je klant behoefte aan? Niet alleen je product of dienst voorziet in de vraag van de klant maar ook de manier waarop jij het aanbiedt. En, niet geheel onbelangrijk, het verdienmodel moet dus ook bij jou en je bedrijf passen!
‘Een verdienmodel zet uiteen hoe een bedrijf zijn geld verdient, door inzicht te geven in hoe een bedrijf operationeel werkt en hoe het toegevoegde waarde creëert.’
Mogelijke verdienmodellen
- Verkoop van goederen
Dit spreekt eigenlijk voor zich. Je koopt iets in of maakt iets en verkoopt dat. Het simpelste voorbeeld is handel op de markt. De marktkoopman koopt goederen in en verkoopt ze door met een marge. Na aftrek van kosten blijft dan de winst over.
- Uurtje factuurtje
Nog steeds een vrij eenvoudig model. Jij biedt je diensten aan en stuurt hiervoor en factuur voor de gewerkte uren maal het afgesproken tarief. Op zich een prima model maar je kunt al snel tegen een groeiplafond aanlopen. Als je met uren wil groeien moeten er dus meer mensen werken om meer uren te maken. Deze mensen kosten jou minder dan waar je hun uren voor verkoopt.
- Abonnementen
Deze zijn er in vele vormen. Een belangrijk basisgegeven is dat je klant vaste bedragen vooruit betaalt. Dat is fijn voor de liquiditeit want het te innen bedrag (en de klant) komt met vaste regelmaat terug. Hoewel dat laatste geen garantie is.Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de bekende sportschool Basic Fit. In januari hebben veel mensen weer goede voornemens om enkele kilo’s lichter te worden. Ze gaan er maar eens flink voor; een vast aantal uurtjes per week flink zweten en spieren strekken in de sportschool. Het doorzettingsvermogen is echter al snel geslonken en dan gaat men na verloop van tijd helemaal niet meer. Meestal loopt het abonnement nog gewoon door maar wordt er van de dienst al lang geen gebruik meer gemaakt.
- Service
Dit kan een hoofddienst zijn maar net zo makkelijk een sub. Je kunt je voorstellen dat een webbouwer die je website maakt jou ook een serviceabonnement aanbiedt om alle software updates bij te houden bijvoorbeeld. Of je koopt een auto en als je het onderhoud in de vakgarage blijft inplannen krijg je er de wegenwacht-service ‘gratis’ bij.
- Advertenties
Je maakt reclame voor anderen. Dit kan online maar het gebeurt ook nog steeds offline. Kijk maar eens naar kranten en tijdschriften. Als je het van dit verdienmodel moet hebben moet je of wel (meetbare) bekendheid hebben en heel veel lezers, kijkers of bezoekers hebben.Daarnaast moet je een geweldig (marketingcommunicatie) kanaal hebben waardoor je gemakkelijk mogelijke klanten van de adverteerders bereikt. Onder dit laatste valt bijvoorbeeld ook affiliate marketing. Schrijf jij veel blogs en heb je een mooi publiek, of een YouTube kanaal met veel volgers dan kun je geld gaan verdienen met het linken naar partijen of kant-en-klare banners plaatsen.
- Freemium
Freemium is de samenvoeging van ‘free’ en ‘premium’. Dat betekent dat je gratis gebruik van kunt maken van een dienst maar als je meer opties wilt of een betere, professionele versie, dan moet je daarvoor gaan betalen. LinkedIn is daar een voorbeeld van maar ook het platform ikonderneemhet.nl voor zzp’ers.
- Strippenkaart
Een strippenkaart is eigenlijk een soort abonnement, maar met een duidelijk aantal afnames van een dienst of product. De klant betaalt alle afnames vooruit en maakt gebruik van je dienst wanneer het hem of haar uitkomt. Vaak zit er wel een uiterste geldigheidsdatum op een strippenkaart.
- Leasen of huren en zelfs ook lenen
Sommige zaken zijn erg duur in de aanschaf. Denk bijvoorbeeld aan een auto of duur, groot gereedschap. Dit kun je dan leasen of huren. In lease zijn ook nog weer veel verschillende mogelijkheden. Je kunt leasen met alleen de voordelen van het gebruik (huur) of geleidelijk aan het eigendom verwerven (huurkoop).Wat steeds hipper wordt zijn leenconstructies. Waarom zou je alles zelf aanschaffen terwijl je ook zaken kunt delen met je buren of collega’s, zoals bijvoorbeeld Peerby. Het platform of de app dat deze constructie aanbiedt, verdient door lidmaatschappen of op het inhouden van een percentage van de huuropbrengst.
- Lokaasmodel
Dat kennen we allemaal wel van Nespresso en Gillette. Je koopt een product dat niet zo duur is maar de zaken die je nodig hebt om het product te laten werken zijn wel prijzig. Het Nespresso koffieapparaat is relatief betaalbaar, maar de koffiecupjes zijn duur; voor een kopje koffie betaal je minimaal € 0,35. Bij de Gillette scheermesjes geldt hetzelfde. Denk ook aan de printer. Deze kost tegenwoordig niet zo veel meer qua aanschaf, maar de cartridges zijn prijzig.
- Licentiemodel
Een licentie is een gebruiksrecht van (meestal) technologie. Denk bijvoorbeeld aan Apple. De Apple-gebruiker stemt direct na de aanschaf van een nieuwe computer in met de licentievoorwaarden, die voorschrijven welke rechten je wel of niet hebt als gebruiker. De afnemer van de licentie koopt het recht om met behulp van jouw technologie bepaalde zaken te doen die vallen binnen die voorwaarden. Een licentie is dan ook vrijwel altijd niet overdraagbaar aan derden.
Meerdere verdienmodellen in je bedrijf
Deze reeks kan ook voor zzp’ers interessant zijn om hun verdienmodel eens onder de loep te nemen. Kan het beter en slimmer? Er zijn nog zeker 40 andere modellen te bedenken. Wil je er meer van weten dan kan ik je bijvoorbeeld het boek van Jeanet Bathoorn aanraden.
Je ziet steeds vaker dat bedrijven twee of meerdere verdienmodellen combineren, in plaats van te kiezen voor simpelweg één van bovenstaande modellen. Dit maakt het vaak makkelijker om nóg beter in te spelen op de vraag vanuit de markt en om tot een rendabele activiteit te komen
Tot slot
Er zijn over dit item nog een aantal belangrijke dingen waar je over na moet denken voor je bedrijf. Als je klant iets van je heeft gekocht, wil je graag dat deze terug komt. Bedenk wat het volgende is dat je klant nodig heeft. Wat zou je bijvoorbeeld kunnen bedenken aan product, dienst of service, wat jouw klant binnen je bedrijf houdt en ervoor zorgt dat hij niet gaat shoppen bij iemand anders.
Auteur: Henriëtte Veenstra
Gepubliceerd op: dinsdag 17 december 2019
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.