voip-communicatie

VoIP communicatie in tijden van thuiswerken

Wat is VoIP?

VoIP staat voor Voice Over Internet protocol. Dit is een technologie waarbij gebruikt gemaakt wordt van een internetconnectie om met elkaar te communiceren, in de plaats van de gewoonlijke analoge telefoonlijn. VoIP communicatie stelt een gebruiker in staat om een virtueel nummer op te bellen. De stem van deze gebruiker wordt dan omgezet naar een digitaal signaal, dat nadien opnieuw omgezet kan worden naar een analoog signaal. Kort samengevat, zorgt VoIP communicatie ervoor dat computers gebruikt kunnen worden als telefoon.

Populaire voorbeelden van VOIP communicatie zijn applicaties en programma’s als Whatsapp, Google Phone, Skype en Facebook video-en voicechat. Deze voorbeelden maken allen gebruik van de VoIP dienst: de software hoeft enkel geïnstalleerd te worden en de klant voorziet de hardware (een desktop, een laptop of een smartphone). Zij maken wel nog vaak gebruik van een geregistreerd mobiel nummer, maar vervangen de vaste lijnen die ooit zo talrijk waren.

Hoogtijdagen van de VoIP communicatie

Sinds maart 2020 ligt de wereld in crisis. Door de snelle, wereldwijde verspreiding van het COVID-19 virus, werd de wereld in lockdown gedwongen. Het alledaagse leven en de economie werden enorm vertraagd, doordat dwingende maatregelen opgelegd werden door de overheid. Iedereen heeft zich moeten aanpassen aan deze nieuwe situatie, en uiteraard was dit niet anders voor de meeste bedrijven: werknemers voelden zich onveilig en verplaatsingen naar het werk werden moeilijk of onmogelijk.

Gelukkig was de hedendaagse technologie in staat om heel wat oplossingen aan te bieden voor deze specifieke uitdaging. Zo goed als iedereen beschikt vandaag over een internetconnectie en een laptop. Daarom hebben veel bedrijven toen besloten om zich op grote schaal aan thuiswerken te wagen. De hardware was al in handen van bedrijfsmedewerkers. Er moest enkel nog een werkplatform gevonden worden om werknemers, management en klanten op efficiënte wijze met elkaar in contact te brengen. De oplossing werd gezocht bij een zakelijke VOIP abonnement. Veel bedrijven maakten hier al gebruik van, maar de overschakeling naar dit communicatieplatform werd door de crisis in ijltempo versneld. Omwille van de afstand en de isolatie, was het nodig om mensen snel en efficiënt met elkaar in contact te brengen. Ook bezorgde klanten hadden meer dan ooit beschikbare aanspreekpunten nodig.

Uitdaging voor de VoIP communicatie: voor- en nadelen

Op het eerste zicht brengt VoIP communicatie veel voordelen met zich mee: het kost veel minder (je kan meerdere platformen installeren op eenzelfde stuk hardware) en de toegankelijkheid wordt vergroot (mits je een mobiel of laptop bij je hebt, ben je overal beschikbaar). Bovendien wordt de schaal van de communicatie uitgebreid, aangezien je via eenzelfde VoIP platform honderden mensen met elkaar kan laten communiceren. Oproepen kunnen met veel gemak verdeeld worden onder medewerkers en vergemakkelijken hiermee multitasking op het werk. De geluidskwaliteit is beter dan bij analoge telefoons.

Het grootste voordeel ligt waarschijnlijk wel in de kosten die bedrijven besparen door medewerkers thuis te houden. Gemiddeld bespaart een bedrijf 11.000 $/jaar door te kiezen voor telewerk via een zakelijke VOIP provider.

De nadelen hebben dan weer te maken met de beperkingen van het medium zelf: voor efficiënt thuiswerken heb je een stabiele internetconnectie nodig. Niet elke medewerker beschikt, afhankelijk van zijn budget en locatie, over een even kwaliteitsvolle internetconnectie.

Uiteindelijk kan men wel tot de conclusie komen dat VoIP communicatie vooral voordelen met zich meebrengt, en zo onze manier van werken de komende jaren radicaal zal beïnvloeden en veranderen. Aangezien duizenden bedrijven al massaal hebben geïnvesteerd in deze technologie, betekent het dat de toekomst voor de VoIP communicatie er zeer rooskleurig uitziet.

VoIP in het post-corona tijdperk

Enkele maanden na de start van de pandemie, met een versoepeling of beëindiging van de lockdown in zicht, komt de economie langzaam weer op gang. Velen vroegen zich af hoe de wereld zich zou aanpassen, maar uiteindelijk lijken veel stemmen nu te vragen om het thuiswerken te behouden. Niet alleen omdat de toekomst nog onvoldoende zekerheid aanbiedt, maar ook omdat velen beseffen dat thuiswerken zelf heel voordelig kan zijn: partners brengen meer tijd door met elkaar en met hun gezin, de thuis-werkbalans zit evenwichtiger in elkaar, pendelen hoeft niet meer, en mensen werken graag in een vertrouwde omgeving.

De logistiek van dit avontuur werd allemaal mogelijk gemaakt door VoIP technologie, dat meer dan ooit zijn waarde voor de wereld heeft aangetoond.

Auteur: Romano Groenewoud
Gepubliceerd op: zondag 28 juni 2020

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!