Masja-Slootweg-LinkedIn-expert

Wat LinkedIn adverteren zo uniek maakt!

Ik krijg veel vragen van B2B-ondernemers en -bedrijven wanneer LinkedIn adverteren nu interessant is voor hun bedrijf. Ze horen uit de markt ‘dat het zo duur is’. Is het dan wel iets voor hen? In dit blog ga ik in op de prijs van LinkedIn adverteren, de voordelen met dé USP, oftewel het onderscheidende vermogen van LinkedIn adverteren ten opzichte van Facebook en bijvoorbeeld Google ads én welke doelgroep opties je op LinkedIn hebt. Als jouw doelgroep actief is op LinkedIn zéker de moeite waard even te lezen!

Prijs van LinkedIn-advertenties

LinkedIn adverteren kost geld. En tegenwoordig niet eens heel veel meer dan Facebook adverteren. Om je een idee te geven: je kunt al adverteren vanaf 10,-/dag en ik heb campagnes gedraaid van een kost per klik (naar bv de website) van tussen de € 0,54 en € 2,50/klik. Dus ja, wat is duur? De vraag moet volgens mij veel meer zijn: wat levert het je op? Wat is het je waard als je je naamsbekendheid in één keer kunt vergroten onder exáct de juiste doelgroep? Dat je hooggekwalificeerde leads kunt aantrekken, waar je vervolgens mee in gesprek kunt? En wat is je gemiddelde ordergrootte als je er een klant uithaalt. Dát weeg je mee, als je je adspent gaat vaststellen. Alles is dus relatief. Maar hou daarnaast ook rekening met de voordelen van LinkedIn adverteren, want dat heeft ook z’n waarde. Lees snel verder!

Voordelen LinkedIn adverteren

LinkedIn heeft meerdere voordelen:

  • Zo is de mindset van de doelgroep heel anders dan bij andere socials zoals Facebook of Twitter. De leden van LinkedIn hebben een zakelijke mindset als ze op het platform actief zijn en willen enerzijds zichzelf verder ontwikkelen en anderzijds zich profileren door kennis te delen. Kortom: ze staan open voor jouw boodschap!
  • Een ander groot voordeel is dat iedereen zijn LinkedIn-account zelf gebruikt. Zo wordt het account van een directeur of CFO niet gemanaged door afdeling marketing of communicatie. Met andere woorden: je komt direct bij dé beslisser terecht waar jij je met je bedrijf op richt!
  • LinkedIn leden houden hun LinkedIn profiel in 99% van de gevallen up to date. Dat heeft voor jou als adverteerder als voordeel dat als je je richt op specifieke functietitels, dat je ook altijd de mensen bereikt die dat ook op dat moment echt zijn.
  • Daarnaast heeft de LinkedIn Campagne Manager unieke targeting opties, die je niet terugvindt bij bijvoorbeeld Google ads en Facebook ads. Dit is echt de belangrijkste Unique Selling Point van LinkedIn adverteren wat het zo interessant maakt! Je target niet op interesse of zoekwoord, maar kunt kiezen uit 20 selectiecriteria, zoals functietitel, branche, bedrijfsgrootte of senioriteit. Ik vertel je hier alles over verderop in dit blog

 

onderscheid-LI-FB-Tw

Fotocredits: LinkedIn

Daarnaast zit er een groot verschil in wanneer je LinkedIn adverteren inzet of bijvoorbeeld Google ads: bij Google ads gaan mensen zelf actief op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Ze typen in Google hun zoekopdracht in. LinkedIn adverteren kun je bij wijze van spreken al inzetten als de doelgroep nog niet eens weet dat ze een probleem hebben. Een ander moment in de funnel dus J.

Doelgroep opties LinkedIn adverteren

Er zijn twee soorten doelgroepen waar je je met LinkedIn adverteren op kan richten. Een hele nieuwe doelgroep of een doelgroep die jou of jouw bedrijf al kent. Oftewel de koude – en de warme doelgroep.

Je start vaak met een koude doelgroep en die moeten nog stap voor stap opgewarmd worden, zodat het vertrouwen in jouw oplossing groeit. Want pas bij vertrouwen zullen ze bij je kopen. Deze doelgroep doorloopt dus een langere advertentiestrategie dan een warme doelgroep, die al weet wie je bent en welk aanbod je hebt.

De warme doelgroep zijn dus mensen die jou of jouw bedrijf al kennen. Ze hebben bijvoorbeeld al een keer je website bezocht of ze staan op je nieuwsbrieflijst. Ze hebben dus al eens interesse in je aanbod gehad en doorlopen daardoor een kortere advertentiestrategie, doordat je naamsbekendheid al op niveau is en zij dus klaar zijn voor een volgende stap

Daarover gesproken….. voordat je met LinkedIn adverteren van start gaat, moet je een goed uitgedachte LinkedIn advertentiestrategie hebben. Maar waar moet je op letten? Uit welke fases bestaat dat dan en hoe bouw je dit op, zodat je de juiste hooggekwalificeerde leads kunt aantrekken? Wil je daar alles over leren, op een laagdrempelige manier? Nog voordat je een euro hebt uitgegeven aan advertenties? Zodat je eerst kunt ontdekken of dit iets voor jouw business kan betekenen? Doe dan mee aan mijn gratis LinkedIn advertentie Challenge, die ik in de week van 16 mei ga geven

Targeting opties van een koude doelgroep

De targeting opties van LinkedIn zijn echt uniek. Je kunt kiezen uit 20 targeting opties, zie onderstaande afbeelding. De blauw gearceerde opties zijn de opties die het meeste gebruikt worden. Maar dat neemt niet weg dat de andere opties ook het onderzoeken waard zijn! Zo zijn LinkedIn Groepen ook interessant om je op te richten. Vaak in combinatie met senioriteitsniveau, zodat je de juiste beslisser kunt bereiken! Je kunt de opties dus ook combineren om zo in een aantal stappen jouw ideale klant vast te stellen.

targeting-linkedin

 

Retargeting opties van een warme doelgroep

Je kunt LinkedIn-advertenties ook richten op een doelgroep die al kennis met jou of je bedrijf heeft gemaakt. Dat kan doordat je met je advertenties mensen naar je website hebt geleid, maar bijvoorbeeld ook doordat ze al op je nieuwsbrief lijst stonden. Deze mensen kun je dus nogmaals benaderen met een advertentie. De kracht zit ‘m tenslotte in de herhaling. Zo kun je bv. een aankondiging voor een (online) event via je nieuwsbrief versturen, maar dezelfde mensen ook via LinkedIn-advertenties benaderen. Je maakt dan gebruikt van ‘multi-channeling’ om dezelfde boodschap via meerdere kanalen bij je doelgroep te krijgen. Doordat zo’n boodschap dan vaker voorbijkomt, is de kans groter dat ze zich ergens voor aanmelden.

Een andere insteek is natuurlijk dat je bij retargeting een doelgroep bereikt, waar je in een eerdere fase al een advertentie op hebt gericht en die een bepaalde actie hebben uitgevoerd: zoals je video-ad bekijken, doorklikken vanuit de ad naar je website of (en dat is de nieuwste vorm van retargeten) reageren op een single image ad (zoals liken, commentaar geven of doorklikken naar je LinkedIn bedrijfspagina) . Deze doelgroep is dus middels eerdere advertenties al (wat meer) opgewarmd.

Dit zijn de retargetingopties waar je uit kunt kiezen:

  1. Contactenlijst of bedrijvenlijst De contactenlijst kan bv je nieuwsbrieflijst zijn, waarbij je alle e-mailadressen uploadt naar de LinkedIn Campagne Manager. Hou rekening met het match%: omdat mensen vaak een ander e-mailadres gebruiken voor jouw nieuwsbrief dan voor het inloggen bij hun LinkedIn account, ligt het match percentage slechts rond de 30 – 40%. Upload je een lijst met bedrijfsnamen, zorg er dan ook voor dat je de url opneemt van hun LinkedIn-bedrijfspagina, zodat je zeker weet dat je het juiste bedrijf target. Via deze route bereik je alle medewerkers van deze bedrijven, die de LinkedIn bedrijfspagina hebben gekoppeld aan hun persoonlijk profiel.

Let op: als je deze gegevens üploadt naar de LinkedIn Campagne Manager, moet je die gegevens AVG-proof hebben verkregen!

  1. Websitebezoekers Voor deze optie moet je de LinkedIn Insight Tag geïnstalleerd hebben op je website. Vanaf dat moment kan LinkedIn je websitebezoekers gaan verzamelen. Tegenwoordig is dit een wat lastiger manier, omdat de privacy en cookiewetgeving ervoor zorgt dat niet alles 100% wordt doorgegeven aan LinkedIn (i.v.m. de zogenaamde third partycookies en dat mensen er zelf voor kunnen kiezen of ze wel of niet getracked willen worden). Gelukkig zijn er nu andere alternatieven die erg interessant zijn, waardoor dit probleem uit de wereld is! Zoals de Single Image ads- en videoretargeting.
  1. NIEUW: Single Image ads Hierbij kun je retargeten op iedereen die interactie heeft gehad op je advertenties met tekst en 1 afbeelding. Daarbij kun je denken aan: likes, commentaren, deelacties, nieuwe volgers van je LinkedIn-bedrijfspagina, kliks naar je LinkedIn-bedrijfspagina, kliks op de link van je advertentie etc. Kortom: elke interactie die de doelgroep met jouw Single Image ad heeft gehad, is te retargeten. Mensen blijven op het platform en LinkedIn kan al die data verzamelen en doorgeven aan haar adverteerders! Dit is hét antwoord van LinkedIn op het probleem van website retargeting veroorzaakt door de recente updates van Apple & Google. Lees hier meer over in dit blog.
  1. Deelnemers LinkedIn event Je kunt LinkedIn events aanmaken vanuit je bedrijfspagina. De mensen die hebben aangegeven deel te willen nemen, kun je gaan retargeten met een advertentie.
  1. Bezoekers van je eigen LinkedIn-bedrijfspagina Je kunt ook de bezoekers (ze hoeven dus nog niet eens een volger te zijn van je LinkedIn-bedrijfspagina), retargeten. Daarbij kun je kiezen hoe lang geleden ze jouw pagina bezocht moeten hebben: van 365 dagen geleden tot 30 dagen in het verleden.
  1. Videokijkers van een videoadvertentie Hierbij heb je de keuze om je te richten op de mensen die 25%, 50%, 75% of 97% van je videoadvertentie hebben gekeken. Uiteraard, hoe meer ze hebben gezien des te warmer deze doelgroep is. En ook hier kun je kiezen hoe lang geleden ze deze videoadvertentie hebben gezien: van 365 dagen geleden tot 30 dagen in het verleden.
  1. Gebruikers van je LinkedIn leadformulier Met zo’n LinkedIn leadformulier zorg je ervoor dat mensen niet door hoeven te klikken naar je website om zich ergens voor in te schrijven, maar dat zij dit gewoon binnen de LinkedIn omgeving kunnen afronden. LinkedIn vult dan de meeste velden (zoals naam en e-mailadres) al voor ze in; met name handig voor de mobiele LinkedIn-gebruikers!

Minimale doelgroepgrootte

Wat verder nog handig te weten dat de minimale doelgroepgrootte minimaal 300 personen moet zijn. Ook als je gaat retargeten. Als je gebruikt maakt van de targetingopties van LinkedIn zelf, dan is dit aantal meestal geen probleem!

Ik hoop je met dit blog voldoende inzicht gegeven te hebben welke geweldige targetingopties binnen LinkedIn mogelijk zijn. Om je op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met alle mogelijkheden van LinkedIn adverteren, nodig ik je graag uit voor een GRATIS ‘challenge’ LinkedIn adverteren, die ik in de week van 16 mei 2022 organiseer. Doe je mee? Je kunt je hier gratis aanmelden!

 

Auteur: Masja Slootweg
Gepubliceerd op: vrijdag 6 mei 2022

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!