Lokale-Online-Vindbaarheid (2)

Lokale online vindbaarheid – Wordt jouw bedrijf wel gevonden in Google?

Als ondernemer is het in deze tijd cruciaal dat je lokale online vindbaarheid in orde is. Dat potentiële klanten jouw bedrijf kunnen vinden op internet, en dan met name Google, wanneer ze op zoek zijn naar een dienst of product die jij aanbiedt. Maar die vindbaarheid als ondernemer is vaak ook afhankelijk van de locatie waar de klant zit.

 

De sleutel naar meer klanten in de buurt door goede lokale online vindbaarheid 

Mond tot mond reclame is uiteraard voor lokale ondernemers best belangrijk. Maar wat als een van jouw klanten jouw bedrijf heeft aangeraden bij een kennis en die gaat op zoek naar jou in Google. Wordt je dan wel gevonden? Grote kans dat ze niet meer precies weten hoe jij of je bedrijf heet maar waarschijnlijk wel wat je doet.

 

Een voorbeeld:

Stel: Ik ben op zoek naar een fotograaf in Amersfoort die van mij en mijn medewerkers foto’s kan nemen voor de website of op sociale media. Ik zou dan op zoek gaan naar “bedrijfsfotograaf Amersfoort”. Hieronder zie je de resultaten in Google op basis van mijn zoekterm maar ook mijn locatie! Zoals je kunt zien zijn de eerste resultaten hoofdzakelijk advertenties in Google Ads. Pas wanneer je gaat scrollen zie je de eerste Google Mijn Bedrijf resultaten en daaronder pas de eerste echte “website resultaten”.

Lokale online vindbaarheid

Slechts 2% zoekt verder dan de eerste pagina, dus dan weet je wat je te doen staat!

 

Handig om te weten over lokale online vindbaarheid

Wat even handig is om te weten voordat ik je meer ga vertellen over het verbeteren van je lokale online vindbaarheid.

  • In 2020 vinden meer dan de 60% van alle zoekopdrachten plaats via mobiele apparaten
  • 98% van alle consumenten zoekt online naar lokale producten en diensten
  • 65% van alle lokale zoekopdrachten eindigt in een conversie (winkelbezoek, telefonisch contact, formulier ingevuld, bestelling etc.)

 

Een aantal Tips om er voor te zorgen dat jouw bedrijf wel goed vindbaar is in de lokale zoekresultaten

 

1. Google Mijn Bedrijfspagina is het belangrijkste onderdeel voor een goede lokale online vindbaarheid

Met een Google Mijn Bedrijf-account krijg je meer dan een bedrijfsvermelding. Via een kosteloos bedrijfsprofiel kun je eenvoudig in contact komen met klanten op Google Zoeken en Maps. Het aanmaken en volledig vullen van jouw Google Mijn Bedrijf heeft een zeer positief effect hebben op de plaatsingen bij lokale zoekopdrachten. Het aanmaken van een Google Business bedrijfspagina is kosteloos en zeker de moeite waard. Je kunt er jouw openingstijden, bedrijfsgegevens, diensten, reviews en foto\’s op kwijt. Denk hierbij goed aan de juiste zoektermen en gebruik deze ook!Lokale Online Vindbaarheid - Google Mijn Bedrijf

2. Bedrijfsgegevens op jouw website 

Op jouw website is het belangrijk (niet alleen voor Google) dat jouw bedrijfsgegevens duidelijk zichtbaar zijn en eenvoudig te vinden. Dit kun je realiseren door standaard jouw naw-gegevens in de footer te plaatsen op jouw website.

Zeker wanneer Google deze gegevens makkelijk kan vinden, zullen de gegevens geïndexeerd worden in de lokale zoekresultaten en bestaat een grotere kans om getoond te worden.

Ook voor het creëren van een gevoel van vertrouwen en professionaliteit is het belangrijk om al jouw bedrijfsgegevens makkelijk toegankelijk te maken. Gebruik bij voorkeur ook een zakelijk nummer en niet je 06-nummer. Tegenwoordig is het heel eenvoudig een zakelijk nummer te registreren en deze via een app op je eigen mobiele telefoon over te laten gaan. Het bedrijf www.dubline.nl biedt zo\’n mogelijkheid voor ca Eur 4,- per maand.

3. De content op jouw website vullen met de juiste lokale zoektermen

Daarnaast is het ook van groot belang dat jouw website pagina’s ingericht zijn met lokale zoekopdrachten (voorbeeld: BBQ catering amersfoort). Hierbij is het van belang dat je niet alleen de titel en metadescription goed vult maar ook in de tekst veelvuldig gebruik maakt van deze zoekterm. Wanneer je in meerdere regio’s werkzaam bent is het ook raadzaam om voor die specifieke regio’s aparte pagina’s te maken met daarin de juiste zoektermen en unieke content. Vergeet ook niet de afbeeldingen die je gebruikt ook de juiste naam te geven waar de zoekterm in voor komt. Door het optimaliseren op het zoekwoorden BBQ Catering Amersfoort neem je ook direct de algemene term BBQ Catering mee waar uiteraard veel meer zoekvolume op zit.

Lokale online vindbaarheid

 

4. Reviews zijn de sleutel tot succes bij lokale online vindbaarheid

Het ontvangen van reviews bij jouw Google Mijn Bedrijfpagina zorgt ervoor dat je beter weergegeven wordt in Google Maps. Zo kun je een hogere vermelding krijgen dan jouw lokale concurrenten. Ook zijn reviews de sleutel naar een succesvolle online mond tot mond reclame. Immers positieve ervaringen van andere zorgen voor meer klanten.

Lokale Online Vindbaarheid - Google reviews

 

 

Dit zijn een paar tips voor een betere lokale online vindbaarheid. Uiteraard kun je nog heel veel meer doen. Maar alles valt of staat met de keuze voor de juiste zoektermen en de toepassing hiervan op jouw website en in Google Mijn Bedrijf.

Voor het vinden van de juiste zoektermen maak ik zelf graag gebruik van Google Zoekwoordplanner. Hiervoor het je een Google Ads account nodig. Mocht je deze niet hebben kun je ook gebruik maken van Ubersuggest van Neil Patel

Als online marketing specialist werk ik al meer dan 10 jaar samen met ondernemers om hun Lokale Online Vindbaarheid te verbeteren. Het zal altijd een uitdaging blijven omdat Google op zeer regelmatige basis hun algoritme verandert. Heb je nog meer vragen, neem dan gerust een keer contact met mij op www.cloudtraffic.nl

Veel sucess!

 

Groet, Renate

 

Auteur: Renate Termaat
Gepubliceerd op: vrijdag 6 maart 2020

1 reactie

  1. Maarten Strik
    Maarten Strik, 11 maart 2020

    Hoi Renate,

    Een kleine suggestie voor verbetering van het artikel: ‘metadescription’ bestaat niet maar je bedoelt de meta description tag: . Verder prima artikel!