content-stress-met-kerstdagen

Help, ik heb content stress! Hoe doe je dat met de feestdagen?

Kerstborrels, klanten die al op vakantie zijn, en je kunt het Kerstdiner al bijna ruiken. Terwijl iedereen aan het afronden is voor de feestdagen en dit letterlijk voelt als de laatste loodjes van het jaar, moet er ook nog iets met content gebeuren. Zo bepaal je jouw december contentplan en weet je zeker dat je december doorkomt zonder content stress.

 

Elk jaar is het vaste prik voor elke bedrijf: wat doen we met Kerst? Het ene bedrijf denkt er al over na in oktober, de ander moet op 1 december nog beginnen. Maar ook de feestdagen zijn een belangrijk onderdeel van je (content)marketing. En wat je doet met Kerst is helemaal afhankelijk van jouw bedrijf én publiek.

 

Wel of geen content tijdens de Kerst?

Hoewel Kerst de tijd lijkt waar de meeste bedrijven (lees supermarkten) al hun storytelling skills uit de kast halen, is dit niet voor iedereen het moment om vol te investeren in content.

 

Zoals bij elke vorm van content op elk ander moment van het jaar, is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wie is mijn publiek?
  • En wat verwachten ze?

 

Maar in de Kerstperiode is de volgende vraag ook heel belangrijk:

  • Is mijn publiek online en bezig met zijn of haar werk?

 

Als jouw publiek bestaat uit consumenten, dan is de kans groot dat ze tijdens het uitbuiken van na het Kerstdiners scrollen op hun telefoon. Het perfecte momenten om contact met ze te maken.

 

Maar bestaat jouw publiek voornamelijk uit zakelijke klanten, dan is er na 23 december bijna niemand meer aan het werk. En niemand wil dan tussen het voor- en hoofdgerecht bezig zijn met werk. En ook niet tussen Kerst en oud en nieuw. De kans is dan groot dat je content zijn doel voorbijschiet en niet het resultaat heeft waar je op hoopte. Zonde van de tijd, energie en geld.

 

Ken je publiek

Heel simpel komt het weer allemaal neer op die ene belangrijke vraag: wat wil je publiek van jou horen? En wat voegt jouw content toe aan hun leven? Als je hier geen goed antwoord op kunt geven, heeft het geen zin om content het web op te slingeren, gewoon, omdat iedereen het doet.

 

Het argument ‘maar iedereen zit dan op hun telefoon’ is ook geen goed argument. Met Kerst zit iedereen op zijn telefoon schattige kattenfilmpjes met kerstmutsjes te kijken. Jouw artikel van 2000 woorden over hoe je hoog scoort in Google is iets wat ze liever in januari lezen.

 

Geen idee wat je publiek wil en naar op zoek is tijdens de Kerst? Test het dan. Maak een paar kleine stukken content en kijken hoe die het doen. Worden die extra veel bekeken in de Kerstperiode, dan weet je dat volgend jaar meer aandacht en tijd moet besteden aan je content voor de Kerst. Zo niet? Dan weet je dat je al je creatieve energie beter voor januari kunt bewaren.

 

Fijne Kerst allemaal en andere wensen

Maar of je nu besluit om je content door te laten lopen of niet, het is altijd aardig om een Kerstwens te delen. Fijne Kerst, gelukkig nieuw jaar… Het hoeft niet veel tijd te kosten, en met een leuke foto van je team ben je al een heel eind.

 

Fijne (stress loze) kerst allemaal!

Auteur: Stéphanie de Geus
Gepubliceerd op: vrijdag 6 december 2019

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!