blog-schrijven

Help, ik schrijf een blog! Hoe lang moet hij zijn?

Je schrijft een blog, want dat is wat iedereen doet. Maar hoe schrijf je nou een goede blog, wat maakt een blog goed of slecht? En wat is een goede lengte voor een blog? Vandaag het eerste deel van de serie ‘help ik schrijf een blog!’ waarin we gaan kijken naar lengte van blogs. Want size does matter.

Ik heb ze allemaal voorbij zien komen; lange blogs, korte blogs. Blogs met twee regels en een plaatje of filmpje. Hele opstellen en lappen tekst. Sommige doen het geweldig, andere niet zo. Hoe zie je door al die letters nou de juiste hoeveelheid?

Een SEO expert zei ooit tegen me “als je een blog van minder dan 300 woorden schrijft, kun je het beter niet doen. Dat voegt helemaal niets toe.”

Ten eerste vind ik dat vrij grof om te zeggen. Seth Godin doet het prima met blogje van 100-200 woorden elke dag. Kort en bondig en zijn lezers vinden het geweldig. Maar dan hebben we het wel ook over de marketingguru met ditto reputatie.

Ten tweede, is het in sommige situaties gewoon wel waar: als je blog 300 woorden of minder is, heeft het geen nut. Toch is het niet zo zwart wit als je misschien denkt.

Blog met een duidelijk doel

Voor je begint met schrijven, moet je bedenken wat het doel is van de blog. Is het jouw doel om een hoge SEO score te halen en hoog in Google te komen? Dan is 300 woorden of minder niet zo slim. Google houdt van langere stukken die waarde geven. Is je doel om jouwe (toekomstige) klanten wat te leren, dan is 300 woorden ook wat weinig om echt de diepte in te gaan. Wil je gewoon een leuk nieuwtje vertellen, dan is 300 woorden gewoon genoeg. Wil je een video laten zien van dat geweldige event wat je georganiseerd hebt? Dan hoef je daar echt geen 600 woorden omheen te schrijven.

Kortom, wat wil je met je blog bereiken? Wie wil je bereiken? En hoe past de blog in de rest van jouw contentstrategie?

Goede plaatsing is het halve werk

Bedenk ook waar je jouw content gaat posten, je zou bijvoorbeeld die korter puntige stukjes ook op social media kunnen plaatsen. Daar willen mensen juist geen lange lappen tekst lezen, maar alles in hapklare brokken. Als mensen naar je blog gaan, doen ze dat juist om te diepte in te duiken. Dan wil je daar natuurlijk juist de diepte in gaan. Laten zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied, mensen inspireren, aanzetten tot actie. Dan kunnen meer woorden juist voor je werken.

Het draait bij de lengte van je blog dus allemaal om de intentie en de plek waar je mensen wil bereiken. Als je dat van te voren helder hebt, weet je ook hoeveel woorden je stuk ongeveer moet zijn. En daar mag best een marge inzitten, want er gaat niemand je op je vingers tikken als het 50 woorden meer of minder is. Want woorden schrijven om maar meer woorden te hebben is ook niet de bedoeling natuurlijk.

Auteur: Stéphanie de Geus
Gepubliceerd op: vrijdag 15 november 2019

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!