De kracht van visualisatie

Als ondernemer wordt van je verwacht dat je een droom of een doel hebt dat je wilt realiseren. Je zult vast wel eens de vraag gekregen hebben waaróm je onderneemt. Je bent vast ooit begonnen met een droom. Een hoger doel hebben is als een missie: je bent bevlogen voor iets waar je echt voor gaat!

Jouw doel kan zijn om over enkele jaren miljonair te zijn. Maar ook dat je de meest gewaardeerde ondernemer bent in jouw vakgebied omdat je klanten helpt met het oplossen van hun probleem. Wat je doel ook is, je zult er continu mee bezig zijn. Een missie is immers iets dat je echt ziet als je levensdoel.

Toch is dit best een lastige opgave voor veel zzp’ers, om hun ultieme droom te formuleren. Wat wil je eigenlijk teweegbrengen en bereiken? We horen nog maar al te vaak ‘ja, dat is wat ik zou willen maar dat is natuurlijk niet haalbaar’ of ‘dat lukt mij nooit in mijn eentje’.

Als je ergens voor gaat loop je het risico te verliezen.
Als je voor niets gaat heb je sowieso verloren

Jammer. Want we hebben het allemaal in ons, de wens en de power om onze diepgewortelde dromen te realiseren. Je moet dan wel eerst weten wat je eigenlijk teweeg wil brengen of realiseren.

Een manier om jouw droom meer duidelijk te krijgen is door middel van visualisatie. Veel succesvolle mensen passen dit toe.

Maar wat is en wat doet visualisatie?

Visualisatie is een mentale truc. Wat je doet is dat je een beeld van jezelf maakt over wie je wil zijn. Je leeft vervolgens alsof dat beeld al werkelijkheid is geworden.

Visualisatie blijkt echt te werken. Het is bewezen dat gedachten (en dus ook visualisaties) dezelfde mentale instructies produceren, als werkelijke acties. Anders gezegd: visualisatie heeft hetzelfde effect op je brein als echte acties. Dat zit zo: de gedachten en beelden die je creëert tijdens visualisatie, creëren (nieuwe) neurale paden. Je brein ‘vertelt’ de neuronen namelijk dat je een actie echt aan het uitvoeren bent, wat leidt tot een soort ‘gedrags-geheugen’. Door deze paden te creëren kiest je brein sneller die paden op het moment dat je de gevisualiseerde actie daadwerkelijk gaat uitvoeren. Omdat die actie al bekend is voor je brein, kan het je gedrag of prestaties verbeteren en daarmee bijdragen aan het bereiken van je doelen.

Bij toekomstgerichte visualisatie stel je jezelf de ideale situatie (je gewenste situatie of doelen) voor. Dit is de vorm van visualiseren die veel succesvolle mensen toepassen om hun doelen te bereiken

Een bekende klassieker die over dit fenomeen gaat is het boek ‘Think and grow rich’ van Napoleon Hill. Hij beschrijft hoe je jouw overtuigingen kunt inzetten om te krijgen waar je naar verlangt.

grow-rich

Het boek kan je helpen de stappen te zetten bij de visualisatie van jouw dromen en doelen!

Auteur: Klaar Zegers
Gepubliceerd op: donderdag 29 september 2022

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!