doelen-nieuwe-website

Het doel van een nieuwe website opstellen

Het laten bouwen van een nieuwe website is voor ondernemers vaak een doel op zich. Maar wordt de lat dan wel hoog genoeg gelegd? Zou er niet veel dieper op het doel van de site moeten worden gefocust?
Vaak kunnen klanten niet goed omschrijven wat het doel van hun site moet gaan worden. Voor hun is het belangrijk dat hij er mooi uit ziet en past bij de stijl en sfeer van het bedrijf. Toch is het belangrijk om verder te denken en een duidelijk doel op te stellen. Bereid je voor als je naar een webdesigner gaat en bespreek samen je doelen en dus functionaliteiten. Als het goed is kan je webdesigner je op weg helpen en waar nodig sturen. Om je alvast op weg te helpen deze tips.

We omschrijven 4 verschillende soorten doelen die je met je website kan opstellen.

  • Webbezoekers informeren
  • De uitstraling van je merk versterken
  • Producten of diensten verkopen via een webshop
  • In contact komen met (potentiële) klanten

Een overlap van meerdere doelen is mogelijk, maar maak het niet te ingewikkeld. Een website die ingericht wordt op één specifiek doel zal meer conversie behalen.

Webbezoekers informeren

Een groot deel van alle websites wordt ingezet als informatieverstrekker. Wil jij een website met dit doel? Zorg er dan voor dat je helder en bondig uitlegt wie je bent, wat je doet en maak het de bezoeker makkelijk om contact op te nemen.
Ga je bloggen, waarmee je perfect je kennis en kunde kunt etaleren, zorg dan dat je dit ook regelmatig blijft doen.

  • Maak bondig duidelijk wie jij bent en wat jouw bedrijf precies doet
  • Zorg dat je contactgegevens makkelijk vindbaar zijn
  • Plaats alleen blogs als je van plan bent dit regelmatig te doen (bijvoorbeeld één keer per maand)

Website als manier om je merk sterker te maken

Vind je het belangrijk dat je bedrijf een bepaalde sfeer uitstraalt, besteed dan extra aandacht aan de beleving van je website. Je website kan je op die manier helpen met de opbouw van je merk. Vermeld ook je USP’s (Unique Selling Points) om te laten zien waarin jij uitblinkt. Ook kan je klanten vragen een review te schrijven over jullie samenwerking.

  • Huur een goede webdesigner in, die jouw merk op de juiste manier weet te vertalen.
  • Vraag actief aan de bezoekers van je website hoe ze je site en je merk ervaren.
  • Laat zien waarin jij je onderscheid van anderen. Vermeld je USP\’s en vraag klanten om reviews.
  • Zorg dat alle foto\’s op je site dezelfde sfeer hebben. Vraag bijvoorbeeld een professionele fotoshoot aan.

Producten of diensten verkopen via een webshop

Heb je een product of dienst die geschikt is voor online verkoop? Je kan er dan voor kiezen om een webshop aan je site te koppelen, bijvoorbeeld met Woocommerce. Heb je hier geen verstand van? Laat dit dan uitvoeren door een ervaren webdesigner. Waar je wel zelf aan moet denken als je een webshop wil beginnen:

  • Oriënteer je op de online markt. Zijn er meer webshops die jouw product of dienst ook verkopen? Wat maakt jou uniek?
  • Besef je goed dat het onderhouden van een webshop veel tijd in beslag neemt.
  • Na de lancering van de webshop kan je niet achterover leunen.
    • Creëer content door te bloggen of testen uit te (laten) voeren van de producten die je verkoopt.
    • Maak gebruik van social media
    • Blijf pagina\’s optimaliseren voor zoekmachines

Website om in contact komen met je (potentiële) klanten

Een interactieve site is niet alleen goed voor je ranking in Google, ook zorgt het ervoor dat je in contact kan komen met (potentiële) nieuwe klanten.
Interactie kan op allerlei manieren tot stand komen, maar vanzelf gaat het nooit. Je moet de websitebezoeker er toe aanzetten. Stel vragen of zet ze aan het denken zodat een vervolgactie volgt. Maar let op! Overdrijf dit niet, dat schrikt af.

  • Geef een download weg waar mensen een mailadres voor moeten achterlaten.
  • Zorg voor creatieve content (blog of vlog) waar onder gereageerd kan worden en ga vervolgens het gesprek aan.
  • Kies voor een chatfunctie op je website zodat er snel en laagdrempelig vragen gesteld kunnen worden.
  • Nodig mensen uit een review achter te laten op bijvoorbeeld Google.

Vragen of opmerkingen? Neem gerust contact op met de mannen van Pixelsz!

Auteur: Thijs Wieringa
Gepubliceerd op: vrijdag 4 januari 2019

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!