meer klanten
[rsssl_share_buttons]

Meer klanten aantrekken met een onderscheidende waardepropositie

Veel blije klanten, welke ondernemer wil dat nou niet? Maar om zo’n klantmagneet te worden is meer nodig dan bovenaan in de zoekmachines komen. Wil jij ook meer klanten aantrekken? Je trekt zeker meer klanten met een onderscheidende waardepropositie.

Ben jij de persoonlijke brenger van concreet resultaat?

Alle bedrijven bestaan bij de gratie van hun klanten. Het bestaansrecht van elke bedrijf begint immers met klanten die behoefte hebben aan de producten of diensten en vertrouwen in de leverancier. Voor zzp’ers is die relatie tussen behoefte en vertrouwen zelfs nog iets complexer. Om meer klanten te krijgen is laten weten WAT je doet niet genoeg om zeer aantrekkelijk gevonden te worden. Het gaat er ook om WIE je bent. Jouw persoonlijke eigenschappen spelen een belangrijke rol. Je bent niet alleen die expert of deskundige in je vakgebied, maar de verpersoonlijking van de oplossing. De persoonlijke brenger van het gewenste resultaat… Maar hoe zorg je er dan voor dat klanten dit zien en echt voor jou gaan kiezen? Als je als zelfstandige een klantmagneet wilt worden, begin dan eens met een echt onderscheidende waardepropositie waarbij je jouw unieke talenten, ervaringen en eigenschappen durft in te zetten om jouw dienst of product werkelijk als onderscheidend te laten zijn.

Waarom zou ik jou aanbevelen?

Stel deze vraag eens in een willekeurig netwerk van ondernemers. Dan blijkt dat 80% hierop geen helder antwoord kan geven. Je beveelt ondernemers pas aan waarvan je echt weet waar ze voor staan. Daar zit veel meer een persoonlijke gunfactor achter dan je zou denken. Hoe zit dat eigenlijk voor jou? Waar sta jij voor, en waarom zouden anderen jou moeten aanbevelen? Als je als ondernemer echt wilt groeien in klanten, dan moet je uit kunnen en durven dragen waarin jij je onderscheidt van alle anderen. En dat is veel meer dan vertellen wat je doet. Laat weten wat jij belangrijk vindt voor jouw klanten, waarmee je ze echt wilt helpen. Hoe specifieker, hoe beter. Durf je ook echt te onderscheiden.

Stel jezelf de vraag: wat is mijn dienstverlening waard?

Een waardepropositie zegt niets over het product of de dienst op zich, maar alles over de waarde die de klant mag verwachten. Ben je trainer of coach? Dan zijn jouw coachsessies of trainingen slechts een middel om iets te bereiken voor je klant. Hoe mooi deze misschien ook in elkaar zitten, ze zijn niet het doel op zich. Door je beter te verdiepen in de achterliggende behoefte van je klant, krijg je beter inzicht in het achterliggende probleem van de klant. Hoe meer inzicht jij krijgt in dit achterliggende probleem en de emotie die dat bij jouw klant veroorzaakt, hoe beter jij jouw oplossing kan afstemmen op zijn behoefte. Zo kun je echt van waarde zijn. Hier komen jouw persoonlijke ervaringen en talenten om de hoek kijken. Door deze in te zetten en te combineren met je vakkennis, kun jij onderscheidend worden en het verschil maken voor jouw klanten.

Klanten aantrekken? Benoem de resultaten

Jouw dienstverlening biedt een oplossing die leidt tot een meetbaar of benoembaar resultaat. Dat is jouw belofte aan nieuwe, potentiële klanten. Dit kunnen harde, meetbare resultaten zijn, maar net zo goed ook zachte, zoals gevoelswaarden. Door na te denken over de uitdagingen die jouw klant in zijn dagelijkse leven ervaart, en de pijnpunten die daarbij opkomen, kun je zijn knelpunten helder krijgen. Voor die knelpunten bied jij een oplossing, niet alleen door wat jij aanbiedt, maar ook de manier waarop. Je service bijvoorbeeld. Hoe beter je de knelpunten kent en deze weet te verzachten, hoe duidelijker het resultaat en de voordelen zijn voor de klant. En dan rest je maar één ding: erover communiceren! Wil je meer klanten aantrekken; blog of schrijf erover, bied potentiële klanten een ervaring aan, en zorg ervoor dat iedereen in jouw netwerk begrijpt waarom ze jou moeten aanbevelen!

Mocht je meer willen weten over het opstellen van een onderscheidende waardepropositie, dan kun je ook gebruik maken van het waardepropositie canvas van Alex Osterwalder. Een beproefd model dat simpel is toe te passen.

Veel succes!

Auteur: Klaar Zegers
Gepubliceerd op: donderdag 25 juli 2019

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!