Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Het staat buiten kijf; je kunt als ondernemer niet zonder een goed netwerk. En in deze tijd is dat zowel een online- als een offline netwerk. Bij de meeste ondernemers waar het niet zo goed mee gaat zie ik dat ze verzuimd hebben om hun netwerk te onderhouden. De titel zegt van dit blog zegt het al….. netwerken is een werkwoord en dus een actieve bezigheid.
En, netwerken is leuk! In je netwerken word je gezien. Wie wil dit nou niet.
Opdrachten scoren, met kaartjes strooien, op kaartjesjacht zijn, met zoveel mogelijk mensen op een bijeenkomst willen spreken en vooral vertellen wat je doet laat staan lopen zuurpruimen.
Als je je voorneemt dat je op pad gaat om geïnspireerd te raken is netwerken opeens wel leuk. Je ontmoet andere mensen met een eigen verhaal, een eigen missie. Dat kan je helpen om na te denken over je eigen bedrijf en wat je teweeg wil brengen. Breng dus ook vooral de rust op om echt naar je gesprekspartner te luisteren en geïnteresseerd te zijn.
Netwerken is je gesprekspartner een beetje helpen en zo top of mind blijven. Ondernemers zijn helpers, ze helpen de klant met het oplossen van een probleem. Ook al werk je voor andere bedrijven het is altijd ‘peoples business’. ‘De omzet hangt aan de vent en niet aan de tent’ zeiden we bij het bedrijf waar ik ooit werkte. En zo is het! Mensen doen zaken met je vanuit een gunfactor.
Bovendien, als je de ander zelfs tijdens het netwerken al een beetje helpt met kennis die je hebt of het verbinden gaan de wet van de wederkerigheid gelden.
Ik zeg het vaak ‘je weet nooit hoe de hazen lopen’. Verwacht niet altijd per directe post een tegenprestatie. Maar iemand vergeet niet snel dat je iets voor hem of haar hebt gedaan. En misschien komt de waardering wel door op een goed moment door te verbinden met een mogelijke klant.
Netwerken is ook investeren. Je investeert tijd omdat je meer waarde uit je netwerk wilt halen. Dat betekent dat je regelmatig naar bijeenkomsten gaat en ook eens wat nieuwe bijeenkomsten uitprobeert (laat je bijvoorbeeld introduceren) en misschien kun je zelfs op zo’n bijeenkomst afspreken met iemand. Het overkwam mij deze week nog. Een ondernemer uit mijn LinkedIn netwerk wilde met mij afspreken en vroeg of ik naar de Bitterballenborrel kwam. Uitstekende gelegenheid om daar eens aan te schuiven, hem te ontmoeten en me ook door hem aan anderen te laten verbinden.
Weet je niet waar de ondernemersevents zijn dan kun je even kijken op de agenda van ikonderneemhet.nl. Hier worden er heel veel voor je overzichtelijk op een rij gezet. Overigens kun je daar ook je eigen events kwijt.
Het is belangrijk om je te realiseren dat je totale netwerk best groot moet zijn om daar klanten uit te halen. Het allerbelangrijkst is je warme netwerk. Mensen die voor jou klaar staan en waarmee je regelmatig contact hebt. Vaak zijn deze personen op twee handen te tellen, de partijen waar je regelmatig zaken mee doet. Ook heb je je netwerk dat wat verder van je af staat nodig. Ik noem dat mijn koude netwerk. Adinda Keizer van Vindjeklant noemt dat bij haar netwerkspel (overigens super leuk om eens met een clubje ondernemers te spelen) de club van ooit. De mensen die je ooit eens hebt ontmoet.
Zonder goed netwerk geen goedlopend bedrijf
Overigens geldt voor online netwerk zo ongeveer hetzelfde hoewel je elkaar dan nog niet fysiek hebt ontmoet. Zeker belangrijk in deze dus:
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.
Mooi gezegd. Wederkerigheid en echte aandacht voor wat de ander te vertellen heeft, en kwaliteit boven kwantiteit van de contacten zijn denk ik inderdaad de toverwoorden.
Wat die emoticons betreft: als iemand die blijkbaar nodig hebt om op te vallen, hoe doet hij of zij dat dan in een face-to-face gesprek (en nu niet “light-up emoticon masks” antwoorden, want die bestaan echt)?