Netwerken is een werkwoord!

Het staat buiten kijf; je kunt als ondernemer niet zonder een goed netwerk. En in deze tijd is dat zowel een online- als een offline netwerk. Bij de meeste ondernemers waar het niet zo goed mee gaat zie ik dat ze verzuimd hebben om hun netwerk te onderhouden. De titel zegt van dit blog zegt het al….. netwerken is een werkwoord en dus een actieve bezigheid.

En, netwerken is leuk! In je netwerken word je gezien. Wie wil dit nou niet.

Wat is netwerken niet?

Opdrachten scoren, met kaartjes strooien, op kaartjesjacht zijn, met zoveel mogelijk mensen op een bijeenkomst willen spreken en vooral vertellen wat je doet laat staan lopen zuurpruimen.

Wat is netwerken dan wel?

Als je je voorneemt dat je op pad gaat om geïnspireerd te raken is netwerken opeens wel leuk. Je ontmoet andere mensen met een eigen verhaal, een eigen missie. Dat kan je helpen om na te denken over je eigen bedrijf en wat je teweeg wil brengen. Breng dus ook vooral de rust op om echt naar je gesprekspartner te luisteren en geïnteresseerd te zijn.

Netwerken is je gesprekspartner een beetje helpen en zo top of mind blijven. Ondernemers zijn helpers, ze helpen de klant met het oplossen van een probleem. Ook al werk je voor andere bedrijven het is altijd ‘peoples business’. ‘De omzet hangt aan de vent en niet aan de tent’ zeiden we bij het bedrijf waar ik ooit werkte. En zo is het! Mensen doen zaken met je vanuit een gunfactor.

Bovendien, als je de ander zelfs tijdens het netwerken al een beetje helpt met kennis die je hebt of het verbinden gaan de wet van de wederkerigheid gelden.
Ik zeg het vaak ‘je weet nooit hoe de hazen lopen’. Verwacht niet altijd per directe post een tegenprestatie. Maar iemand vergeet niet snel dat je iets voor hem of haar hebt gedaan. En misschien komt de waardering wel door op een goed moment door te verbinden met een mogelijke klant.

Netwerken is investeren

Netwerken is ook investeren. Je investeert tijd omdat je meer waarde uit je netwerk wilt halen. Dat betekent dat je regelmatig naar bijeenkomsten gaat en ook eens wat nieuwe bijeenkomsten uitprobeert (laat je bijvoorbeeld introduceren) en misschien kun je zelfs op zo’n bijeenkomst afspreken met iemand. Het overkwam mij deze week nog. Een ondernemer uit mijn LinkedIn netwerk wilde met mij afspreken en vroeg of ik naar de Bitterballenborrel kwam. Uitstekende gelegenheid om daar eens aan te schuiven, hem te ontmoeten en me ook door hem aan anderen te laten verbinden.
Weet je niet waar de ondernemersevents zijn dan kun je even kijken op de agenda van ikonderneemhet.nl. Hier worden er heel veel voor je overzichtelijk op een rij gezet. Overigens kun je daar ook je eigen events kwijt.

Je doet maar met een handvol mensen zaken

Het is belangrijk om je te realiseren dat je totale netwerk best groot moet zijn om daar klanten uit te halen. Het allerbelangrijkst is je warme netwerk. Mensen die voor jou klaar staan en waarmee je regelmatig contact hebt. Vaak zijn deze personen op twee handen te tellen, de partijen waar je regelmatig zaken mee doet. Ook heb je je netwerk dat wat verder van je af staat nodig. Ik noem dat mijn koude netwerk. Adinda Keizer van Vindjeklant noemt dat bij haar netwerkspel (overigens super leuk om eens met een clubje ondernemers te spelen) de club van ooit. De mensen die je ooit eens hebt ontmoet.

Zonder goed netwerk geen goedlopend bedrijf

Een aantal netwerk tips

  1. Als je iemand die je nog niet kent een hand geeft let dan even op. Als je tot een goed gesprek wilt komen voel je de kracht van de handdruk van de ander aan. Je komt wel eens van die gasten tegen die zich moeten laten gelden met een ferme handdruk. Resultaat: er is gelijk afstand. En oh, pas ook op voor de dominante ‘Trump handdruk’!handdruk trump
  2. Neem het initiatief om mensen aan elkaar voor te stellen. Je bewijst een grote dienst aan personen die netwerken best lastig vinden en bovendien is verbinden ook je netwerk helpen.
  3. Gaan niet maar 1 keer naar een bepaalde bijeenkomst (tenzij het zeer nutteloos is geweest) maar bouw een relatie op met vaste bezoekers.
  4. Zorg voor een follow up. Heb je een goed gesprek vraag dan of je de ander mag bellen om nog eens een persoonlijke afspraak te maken. Dat doe je dus al tijdens de bijenkomst!
  5. Een bezoek aan netwerkbijeenkomsten bereid je voor. Wanneer is het voor jou succesvol? Denk daar over na maar ook wat je eigenlijk wilt vertellen aan je mogelijke gesprekspartners. Neem visitekaartjes mee!
  6. Een gesprek gaat maar zelden over wat je doet maar juist over wat je voor de klant wilt betekenen of wat je missie is. Denk eens na over je BHAG (big hairy audacious goal). Misschien kun je wel wat hulp of medestanders gebruiken.big hairy audicious goal
  7. Wees warm, nieuwsgierig en gul.
  8. Vergeet je glimlach niet. Dan maken mensen echt makkelijker contact met je.glimlachen is belangrijk bij netwerken
  9. Kwaliteit gaat boven kwantiteit! Beter één of twee goede gesprekken waarvan jij het gevoel hebt dan je gehoord bent of iets hebt kunnen geven (dat kan dus ook gewoon inspiratie zijn) dan een tas vol visitekaartjes van mensen waarvan je bij de deur al niet meer weet waarom ze rondlopen.
  10. Maak tijd vrij in je agenda om te netwerken. Dat kan naar een bijeenkomst gaan zijn of gewoon koffie drinken, je oude netwerk weer eens contacten. Het is essentieel voor het bestaansrecht van je bedrijf!

Online netwerken

Overigens geldt voor online netwerk zo ongeveer hetzelfde hoewel je elkaar dan nog niet fysiek hebt ontmoet. Zeker belangrijk in deze dus:

  1. Gebruik een goede profiel foto! Mensen willen graag zien met wie ze van doen hebben.
  2. Omschrijf in je online profiel waarom de klant bij jou moet zijn (en dat is niet omdat je webbouwer, coach of loopbaanspecialist bent).
  3. Bepaal in welke online netwerken jouw klanten of inspiratiebronnen zitten. Bij ikonderneemhet.nl bijvoorbeeld kom je gelijk in een netwerk van bijna 2400 zzp’ers.
  4. Er is en hype gaande dat ondernemers bij hun naam op het online profiel emoticons zetten om op te vallen. Daar vind ik wat van (je mag er natuurlijk zelf mee doen wat je wilt). Als je op moet vallen door de icoontjes dan is er iets niet goed met de zaken genoemd in de eerste twee punten. Bovendien ben je zakelijk aan het netwerken…. 😉
Auteur: Henriëtte Veenstra
Gepubliceerd op: vrijdag 22 november 2019

Trackback link

1 reactie

  1. Trudy Boeré
    Trudy Boeré, 26 november 2019

    Mooi gezegd. Wederkerigheid en echte aandacht voor wat de ander te vertellen heeft, en kwaliteit boven kwantiteit van de contacten zijn denk ik inderdaad de toverwoorden.
    Wat die emoticons betreft: als iemand die blijkbaar nodig hebt om op te vallen, hoe doet hij of zij dat dan in een face-to-face gesprek (en nu niet “light-up emoticon masks” antwoorden, want die bestaan echt)?