Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Is succesvol worden voor elke zzp’er haalbaar en zo ja waar hangt dat dan van af? Succesvol ondernemen hangt sterk af van de zzp’er zelf en de bereidheid om zichzelf écht te leren kennen en daarnaar te handelen.
Iedereen kent ze wel; ondernemers die ogenschijnlijk zonder tegenslagen een succesvol bedrijf uit de grond stampen. Maar hoe kan het dat het ondernemen sommige mensen schijnbaar zo eenvoudig afgaat terwijl anderen jarenlang ploeteren en nooit de gedroomde ‘walk of fame’ bewandelen?
De bereidheid van de zzp’er om zichzelf te (leren) kennen en te ontwikkelen is daarbij doorslaggevend.
Over succesvol ondernemen zijn echt boekenkasten vol geschreven. Wat we weten is dat iedereen een bedrijf kan starten, daar is niet veel voor nodig. Maar wat zijn de randvoorwaarden voor het gedroomde succes? Wat is aangeboren en wat kun je leren?
In mijn blog ‘Hét geheim van een succesvolle zzp’er’ vertelde ik al dat karaktereigenschappen belangrijk zijn, maar dat alleen empathie en creativiteit zijn aangeboren. Veel eigenschappen zijn dus aan te leren via trainingen of workshops of gewoon door een flinke dosis ervaring.
Er is echter wel één extreem belangrijke randvoorwaarde voor elke ondernemer die stappen wil maken. Dat is het hebben van zelfkennis! Het daadwerkelijk kennen van jezelf, je sterke en minder sterke kanten en daarnaar handelen is altijd aanwezig bij elke succesvolle zzp’er. Iedere persoon heeft een voorkeursstijl voor zijn of haar handelen, gebaseerd op het karakter. En alle eigenschappen die hieraan ten grondslag liggen, bepalen welke stijl jij prefereert.
Maar wat zijn nou die typische ondernemerseigenschappen?
Zonder een gezonde dosis vertrouwen in eigen kunnen, in wat je wilt betekenen voor je klanten en dit kunnen uitdragen begin je niks in het ondernemerschap. Onder zelfvertrouwen vallen daarom ook eigenschappen als:
Je weet wie je bent, wat je heeft gebracht tot het ondernemen en wat je te bieden hebt. Je bent je bewust van het feit dat je niet de enige bent in de markt, en dát betekent dat je jouw unieke waarde moet kennen. Zodra jij overtuigd bent van jouw unieke waarde brengt je zelfvertrouwen je in beweging dit te laten zien aan de wereld! En dan durf je ook stappen te zetten en kansen te benutten waarvan je niet op voorhand direct weet wat de uitkomst zal zijn.
Rome is niet in één dag gebouwd, en jouw bedrijf heeft ook tijd nodig om te ontwikkelen, te groeien en een terechte plek in de markt te veroveren. Dat betekent dus ook dat je eigenschappen moet hebben die ervoor zorgen dat je jouw dromen blijft najagen, zoals:
In het leven gaat het erom hoe flexibel je bent om tegenslagen om te zetten in leermomenten. Ook als je echt even niet meer weet hoe je verder moet, is er toch altijd een weg of een slingerpaadje dat je gewoon nog even niet hebt gevonden. Zoek door. Praat met iemand die je vertrouwt en die jou goed kent. En ontdek dat er altijd een uitkomst is, ook al is dat een andere dan je zelf eerder had bedacht. Als je ervan overtuigd bent dat jouw bedrijf zijn plek in de markt verdient dan weet je dat door moet gaan, ook als het tegenzit.
Voor zzp’ers is het van groot belang echt goed te zijn in je vak. Vakmanschap is een voorwaarde om tevreden klanten te krijgen. Natuurlijk moeten die klanten je eerst wel weten te vinden, maar niets is zo’n afknapper als slecht geleverd werk. Je krijgt zo nooit de erkenning die nodig is om echt als zzp’er succesvol te worden. Vraag jij jezelf wel eens af of je echt goed bent in je vak? Zorg je ervoor dat je bij blijft en jezelf ontwikkelt? Jouw vakmanschap vormt de basis om in de markt het stempel ‘expert’ te krijgen. Dat zal je moeten verdienen. En als jij vindt dat je dat predicaat verdient, kun je de stappen gaan nemen om het uit te dragen. Daar heb je dan ook enkele eigenschappen voor nodig:
Als niemand ooit van je hoort kun je nóg zo goed zijn in je vak maar dan bereik je er geen publiek mee. Marketing, het leggen van contacten en een netwerk opbouwen vragen om een planmatige aanpak én discipline om dat uit te voeren. En plezier hebben in het contact met mensen. Maar ook inzicht krijgen in de financiële kant van je bedrijf maakt er onderdeel van uit. Zo hoor je te weten hoe jouw prijzen zijn opgebouwd, welke verdienmodellen je kunt hanteren en hoe zich dat vertaalt naar een gezonde bedrijfsvoering. En of jouw investeringen in je marketing voldoende opleveren natuurlijk!
Zoals ik al aangaf, is empathie niet iets dat makkelijk is aan te leren; je bent empathisch of niet. Waarom is dit nou zo belangrijk? Om te beginnen moet je van nature willen weten wat jouw klanten nou echt bezighoudt. Waar hebben ze ‘last’ van? Waarmee wil jij ze helpen, of welk probleem los je voor ze op? Zonder die interesse in wat de ander beweegt wordt het ondernemerschap een hele moeilijke uitdaging dat zonder succes zal zijn.
Wat valt er zoal onder empathie qua aanvullende eigenschappen? Denk dan aan:
Onderzoek eens wat nu eigenlijk echt de achterliggende drijfveren zijn van jouw klanten om zaken met jou te doen. Angst voor afwijzing of negatieve feedback leidt ertoe dat dit maar al te vaak niet gebeurt. Jammer én een gemiste kans, want dat kan je dienstverlening enorm verbeteren. Bovendien ligt jouw toekomstige succes aan je voeten als je echt weet wat jouw specifieke plek is in de markt. Jouw ‘sweet spot’ met klanten die zweren bij jouw product of dienst.
Al deze eigenschappen heb je als ondernemer in meer of mindere mate ontwikkeld. Hoe zij zich hebben ontwikkeld is grotendeels afhankelijk van jouw voorkeursstijl van ondernemen. Ofwel: het is afhankelijk van het ondernemerstype dat jij bent. Al nieuwsgierig naar wat voor type ondernemer jij bent?
Grofweg zijn er vier ‘smaken’, waarbij het natuurlijk zo is dat je soms iets van meerdere typen hebt.
De pionier houdt van grootste vergezichten en heeft een missie. Altijd op zoek naar verandering en vernieuwing. De pionier loopt voorop en durft buiten de lijntjes te kleuren. Maar pas op: een pionier stoot ook nogal eens zijn neus omdat de markt nog niet rijp is voor zijn mooie plannen. Vaak is dit type ongeduldig van aard waardoor er te grote stappen ineens worden gezet. Het goed uitdiepen en uitwerken van de plannen kosten tijd, maar zijn belangrijk om ook anderen mee te krijgen. De uitdaging voor de pionier is dus zijn empathische eigenschappen te benutten en goed te luisteren naar wat anderen zeggen en geduld aan de dag te leggen. Maar ook structuur aanbrengen en financieel inzicht ontwikkelen helpen bij het realiseren van de mooie ideeën!
Dit type ondernemer is meestal niet van het creatieve soort. Je ziet dit type ondernemer ook meestal in een duo of partnerschap met meerdere ondernemers. Qua organisatie, planning en systemen is alles piekfijn voor elkaar. Maar dat trekt geen klanten! Klanten willen geïnspireerd worden en centraal staan in de aandacht. Inspelen op hun behoefte vraagt om een aanpak die investeert in relaties, het opbouwen van een netwerk, en marketing die aansluiting vindt bij wat jouw type klanten nodig hebben en verwachten. Samenwerking met een pionierstype kunnen heel succesvol uitpakken omdat jullie elkaar aanvullen.
De vakidioot is gaan ondernemen omdat hij ergens heel goed in is. En daarin ook de beste wil zijn. Maar bij ondernemen komen nog heel veel zaken kijken waar de vakidioot meestal een broertje dood aan heeft. Online marketing, sociale media, onderhandelen, de administratie… Meestal niet de onderdelen waar een vakidioot lol aan beleeft. Maar de vakidioot heeft zeker marktpotentie: bijvoorbeeld via een mooi verhaal over zijn product of dienst. Waarom het belangrijk is dat dit product, deze dienst er is…? Nu alleen nog ontdekken hoe dat voor de klant zit, wat hij nodig heeft en naar op zoek is. Ben je geen schrijver, vertaal je werk dan in filmpjes en laat in beelden zien voor wie jij er bent en waarom.
Dit extraverte type doet niets liever dan netwerken en heeft zijn social mediastrategie voor elkaar. Het binnenhalen van klanten en opdrachten is geen enkel probleem. De goede ‘verwerking’ ervan wel. De neiging bestaat om kwantiteit de voorrang te geven boven kwaliteit. Maar geen enkele klant waardeert het gevoel achter in de rij te staan en half werk geleverd te krijgen. Door mooie beloften wordt dan snel heen geprikt. Besteed dus aandacht aan de kwaliteit van je werk, de administratie en de financiën. Want een rommelige bedrijfsvoering ligt op de loer bij de salestijger. Handel dus meer vanuit het principe ‘less is more’!
Weet jij welk ondernemerstype jou het dichtst benadert en hoe dit bij jou tot uitdrukking komt? Kijk dan ook eens naar de vier eigenschappen en bepaal welke je verder zou moeten ontwikkelen om beter uit de verf te komen. Als je beter wilt worden en groeien met je bedrijf, dan kun je kiezen om in je eigen ontwikkeling te investeren of juist de samenwerking zoeken op die stukken waar je echt geen plezier aan beleeft.
Het ontdekken van jouw ondernemerstype en stijl van ondernemen betekent dat je inzicht krijgt in waar jouw ontwikkelpunten liggen. Een absolute basisvoorwaarde als je succesvol wilt worden als zzp’er!
Wees de eerste die reageert!
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.