Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingenEr zijn helaas geen aanbiedingen gevonden. Plaats nu zelf een aanbieding
Je hebt nog geen account
Om je meldingen te bekijken moet je een ikonderneemhet.nl account hebben. Registreer of log in om upgrade naar een premium account.
Meldingen sluiten
Sommige ondernemers hebben het ondernemerssucces in hun genen zitten, zo lijkt het wel. Alles wat ze oppakken verandert in goud. Maar hoe kan het dat het ondernemen sommige mensen schijnbaar zo eenvoudig afgaat terwijl anderen jarenlang ploeteren en nooit de gedroomde ‘walk of fame’ bewandelen?
Over succesvol ondernemen zijn echt boekenkasten vol geschreven. Feit is dat iedereen een bedrijf kan starten, daar is niet veel voor nodig. Sommige starters vragen zich vervolgens nog wel af of ze het ‘in zich hebben’, ondernemerstalent. De meeste beginnen gewoon en zien wel hoe het gaat. Maar ook één op de vijf ondernemers stopt weer binnen vijf jaar. Natuurlijk liggen daar meerdere redenen aan ten grondslag. Wat interessant is om te weten is welke starters wel succesvol zijn en hoe dat komt.
In mijn blog ‘Hét geheim van een succesvolle zzp’er’ vertelde ik al dat karaktereigenschappen belangrijk zijn, maar dat alleen empathie en creativiteit zijn aangeboren. Veel eigenschappen zijn dus aan te leren via trainingen of workshops of gewoon door een flinke dosis ervaring.
Er is echter nog een belangrijke randvoorwaarde voor ondernemers die willen groeien. Dat is het hebben van zelfkennis. Zelfkennis komt met zelfreflectie. En met jezelf uitdagen, risico’s durven nemen, mogen falen en daarvan weer leren. Een beetje eigenwijs zijn is prima, maar luisteren en leren van anderen ook.
Iedere persoon heeft een voorkeursstijl voor zijn of haar handelen, gebaseerd op het karakter. Maar wat zijn nou die typische ondernemerseigenschappen?
Zonder een gezonde dosis vertrouwen in eigen kunnen, in wat je wilt betekenen voor je klanten en dit kunnen uitdragen begin je niks in het ondernemerschap. Onder zelfvertrouwen vallen daarom ook eigenschappen als:
Je weet wie je bent, wat je heeft gebracht tot het ondernemen en wat je te bieden hebt. Je bent je bewust van het feit dat je niet de enige bent in de markt, en dát betekent dat je jouw unieke waarde moet kennen. Zodra jij overtuigd bent van jouw unieke waarde brengt je zelfvertrouwen je in beweging dit te laten zien aan de wereld! En dan durf je ook stappen te zetten en kansen te benutten waarvan je niet op voorhand direct weet wat de uitkomst zal zijn.
Rome is niet in één dag gebouwd, en jouw bedrijf heeft ook tijd nodig om te ontwikkelen, te groeien en een terechte plek in de markt te veroveren. Dat betekent dus ook dat je eigenschappen moet hebben die ervoor zorgen dat je jouw dromen blijft najagen, zoals:
In het leven gaat het erom hoe flexibel je bent om tegenslagen om te zetten in leermomenten. Ook als je echt even niet meer weet hoe je verder moet, is er toch altijd een weg of een slingerpaadje dat je gewoon nog even niet hebt gevonden. Zoek door. Praat met iemand die je vertrouwt en die jou goed kent. En ontdek dat er altijd een uitkomst is, ook al is dat een andere dan je zelf eerder had bedacht. Als je ervan overtuigd bent dat jouw bedrijf zijn plek in de markt verdient dan weet je dat door moet gaan, ook als het tegenzit.
Voor zzp’ers is het van groot belang echt goed te zijn in je vak. Vakmanschap is een voorwaarde om tevreden klanten te krijgen. Natuurlijk moeten die klanten je eerst wel weten te vinden, maar niets is zo’n afknapper als slecht geleverd werk. Je krijgt zo nooit de erkenning die nodig is om echt succesvol te worden. Vraag jij jezelf wel eens af of je echt goed bent in je vak? Zorg je ervoor dat je bij blijft en jezelf ontwikkelt? Jouw vakmanschap vormt de basis om in de markt het stempel ‘expert’ te krijgen. Dat zal je moeten verdienen. En als jij vindt dat je dat predicaat verdient, kun je de stappen gaan nemen om het uit te dragen. Daar heb je dan ook enkele eigenschappen voor nodig:
Als niemand ooit van je hoort kun je nóg zo goed zijn in je vak maar dan bereik je er niets mee. Marketing, het leggen van contacten en een netwerk opbouwen vragen om een planmatige aanpak én discipline om dat uit te voeren. En plezier hebben in het contact met mensen. Maar ook inzicht krijgen in de financiële kant van je bedrijf maakt er onderdeel van uit. Zo hoor je te weten hoe jouw prijzen zijn opgebouwd, welke verdienmodellen je kunt hanteren en hoe zich dat vertaalt naar een gezonde bedrijfsvoering. En of jouw investeringen in je marketing voldoende opleveren natuurlijk!
Zoals ik al aangaf, is empathie niet iets dat makkelijk is aan te leren; je bent empathisch of niet. Waarom is dit nou zo belangrijk? Om te beginnen moet je van nature willen weten wat jouw klanten nou echt bezighoudt. Waar hebben ze ‘last’ van? Waarmee wil jij ze helpen, of welk probleem los je voor ze op? Zonder die interesse in wat de ander beweegt wordt het ondernemerschap een hele moeilijke uitdaging dat zonder succes zal zijn.
Wat valt er zoal onder empathie qua aanvullende eigenschappen? Denk dan aan:
Onderzoek eens wat nu eigenlijk echt de achterliggende drijfveren zijn van jouw klanten om zaken met jou te doen. Angst voor afwijzing of negatieve feedback leidt ertoe dat dit maar al te vaak niet gebeurt. Jammer én een gemiste kans, want dat kan je dienstverlening enorm verbeteren. Bovendien ligt jouw toekomstige succes aan je voeten als je echt weet wat jouw specifieke plek is in de markt. Jouw ‘sweet spot’ met klanten die zweren bij jou en daarmee jouw product of dienst.
Ben je ondernemer of wil je gaan starten als ondernemer? Een goed zelfonderzoek helpt je om inzicht te krijgen in jouw kansen om succesvol te worden.
Wees de eerste die reageert!
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.